Vilken hemelekronikkedja försvinner först?

Diskussion i 'Off Topic' startad av vattenstorm, 10 nov 2010.

1. vattenstorm

vattenstorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Konkurrensen bland hemelektronikkedjorna är stenhård. Netonnet vinstvarnar och hänvisar till den hårda konkurrensen. Sitter och funderar på vilka som har möjligheter att gå vinnande ur detta "krig"? Vilka blir kvar...eller försvinner ingen av dom?

För min del känns det som att Expert och Onoff ligger halvrisigt till. Har nog aldrig hittat en produkt till ett schysst pris på en Expertbutik. Vore intressant att höra andras synpunkter.

2. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag gissar allt på Elgiganten, omodern inredning som ser ut att vara mer slum
    Men sen Expert och dom mindre lär försvinna

Tror själv att Netonnet inte kommer försvinna då dom är billigare än många andra

3. vattenstorm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Elgiganten tycker jag är ganska okej prismässigt. Men butikerna är väl kanske inte de bästa. Här i Gävle gjorde de om en "vanlig" elgiganten till en "Megastore"...trots att butiksytan typ inte ändras nämnvärt.

Netonnet kan kanske bli kvar. Har själv aldrig handlat från dem. Tycker konceptet med lagershopar verkar lite trist dock.

4. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu när siba, elgiganten m fl börjat etablera sig mer centralt och inte bara i stora köpcentrum så ligger nog expert och onoff pyrt till.

5. grenhall

grenhall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är ganska enkelt. Priserna är egentligen mindre avgörande i helheten då det kanske är färre folk som handlar men dom har större marginal jämfört med där många handlar och dom har mindre marginal.

Allt handlar om deras utgifter och inkomster. Där tror jag faktiskt att Expert ligger halvtaskigt till. Dom har redan stängt ner en hel del butiker i Malmö så jag utgår ifrån det och deras lite smått desperata tv-reklamer.

Mediamarkt och Elgiganten är väl dom som ser bäst ut för tillfället. Har dock inte kollat deras bokslut så det är inget jag vill skriva i sten.

6. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Här uppe tror jag elgiganten och OnOff ligger bäst till, närmaste mediamarkt är 30mil bort, och för att inte tala om netonnets lagershopar där den närmaste är minst 80mil bort från mig, expert har jag däremot inte handlat på, på åratal. så dom ligger nog pyrt till :)

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är riktigt förvånad över att ingen dykt ännu, vinstmarginalerna är små för denna typ av företag. Har för mig att det kretsar kring 1-3% för i stort sett merparten av dem, det behöver med andra ord bara slå lite fel för att man skall redovisa en förlust.

Nu kommer nog inget hända på ett tag i och med julhandeln, men för de butiker som gör ett dåligt resultat så är nog risken för nedläggning överhängande. Där jag bor (Lund) så har jag inte sett några butiker stänga från de stora kedjorna i alla fall, det verkar lustigt nog bara bli fler.

8. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Vad jag inte förstår är
    1. Varför inte mediamarkt lägger upp sina produkter på prisjakt/pricerunner
    2. varför man handlar på MediaMarkt för dom är verkligen inte billiga, ligger oftast flera hundralappar över.. Vilket iofs kanske svarar på min första fråga.. :D Men iaf..

Annars så skulle jag nog satsa på Expert... De är för dyra och för små..
    Cas is king numera när det är så enkelt att jämföra priser..

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Media markt överlever just för att dem inte har priserna på sin websida. Men folk vet att de har ett stort utbud så folk åker dit för att kolla vad dem har och orkar sen inte åka vidare för att kolla på fler ställen. Skulle någon klaga på deras priser så sänker dem eftersom de har pris garanti.

Jag tror expert är dem som kommer kursa först eftersom de är dyra och inte har något speciellt att erbjuda (Möjligen lite högre kunskaps nivå bland deras personal). Siba och onoff borde kursa för att de är usla på allt speciellt kunskap. Fattar inte var de hittar sina anställda inte många jag känner som kan så lite som dem. Jag gillar att handla från netonnet och från mindre butiker så som jme data. Netonnet för att man slipper korkad personal och får själv fundera, man vet oftast vad man vill ha när man åker dit. Jme data för att de är riktigt duktiga och kan verkligen svara på ens frågor.

10. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag tror de med bäst service klarar sig längst, och jag har allt blivit väl bemött på Elgiganten, så de tror jag klarar sig...

11. vattenstorm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det verkar ju som om det är ganska olika i olika delar av landet också. Upplever också att flera inte har någon direkt djup kunskap om vad de säljer. Har man tur får man hjälp av någon som man kan diskutera med, men allt för ofta vet man själv mer än försäljaren och man får inga svar på ev. frågor man har.

Själv så tycker jag om MediaMarkt koncept. Där kan jag strosa runt en bra stund en ledig dag.

12. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Tittar jag lokalt så skulle jag säga Siba.
    Taskiga lägen, slitna butiker, inaktuellt sortiment och oengagerade säljare.
    Senaste gångerna jag varit i någon av deras butiker här nere så har det dessutom varit väldigt folktomt.

13. Tobias Rydholm

Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Siba ska snart stänga sin butik i Jönköping, och förmodligen lär nog Onoff följa efter. För ca ett år sedan minskade de sin yta till hälften i butiken. Kvar finns MediaMarkt, Elgiganten MegaStore och Expert. Tror nog expert kan klara sig. De ligger mitt inne i ett stort köpcentrum, och de flesta anser nog att de "är vad de heter".

14. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Precis min tanke. Jag är inte förvånad över att Siba gav upp nu, de hade egentligen inget som talade för dem i Jönköping. A6 i all ära men deras butik låg verkligen helt fel där borta i hörnet. De få gångerna man gick dit var butiken ofta tom och personalen glodde som att man vore någon sorts tjuv som bara var där för att snatta. Har aldrig hittat något direkt köpvärt att inhandla där heller. Handlade en del på Siba i Borås förr om åren, men här i Jönet har jag inte gjort ett enda köp.

Det var faktiskt lite förvånande att se att OnOff gjorde sig av med hela sin övervåning, de ligger ändå relativt bra till och har ett blandat utbud. Har ändå legat lite mörka moln över butiken ett tag, kan inte riktigt förklara det men det har ändå varit något.

Hoppar nu bara att Elgiganten och Mediamarkt kan slåss med varandra istället för att dra upp priserna. Expert har ju oftast lite mindre butiker med bättre läge så jag ser inte att de slåss med de andra stora på samma sätt.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Håller med dig på Expert och OnOff. Det är väl ingen som handlar där längre?

Media Markt, Elgiganten och SIBA kommer hålla på ett tag till. Netonnet vettifan om jag ens räknar till en kedja :)

16. Adam

Adam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Siba går bort med en gång, netonnet är nog den kedjan som är snällast mot plånboken och så har dem bra utbud.

17. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Expert skulle jag tro. dyra och för det mesta små butiker med litet urval av produkter - och inte mer expert på några av dem

Giganten och Markt är ju så pass stora i hela Europa att de kan göra massiva inköp och pressa ner inköpspriserna, samt att de finns lite varstans och har stora utbud. så de två kommer nog vara kvar ett tag till - iofs så har ju MediaMarkt dragit sig ur Frankrike nu så de känner av effekterna av hård konkurrens

Onoff är jag faktiskt förvånad att de fortfarande finns kvar. har inte kastat ett öga åt dem det senaste decenniet

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast både Media Markt och Elgiganten har ju sin prisgaranti. Så länge det ligger en Netonnet i samma stad som sänker de priserna till det lägsta priset.

Med det i tanken ligger ju MM och EG bättre till då det är enklare att åka till de affärerna i 9 fall av 10 då NoN ligger kässt. Det är ju iofs lite deras grej. Att ligga kässt alltså.

Sedan funkar det ju inte att reklamera på NoN. Aldrig behövt göra det själv men har haft kompisar som haft stora problem med enkla saker. Där vet jag själv att både MM och EG är perfekta. Eller så perfekta man kan bli iaf ;)

19. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Expert, jävla pissbutik. "experter" pffffff!

Bort med dem, sämst på att ta emot praktikanter också :D

MM, EG och Netonnet kan stanna kvar. Dom är dom bästa ;)

20. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 554
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Siba Linköping och Elgiganten Norrköping tror jag ryker inom några år.

Förstår inte kritiken mot höga priser på MM ? Jämför ni bara med webb-butiker så kan jag förstå, men inte hålla med.