Det beror på vad du vill uppnå och vad du behöver för typ av funktionalitet. Du kan koppla på både Hue och Trådfri till Google Assistant och styra genom Googles högtalare och smartskärmar. I princip varenda "smarthub" på marknaden låter dig integrera med Google Assistant.
IKEA = Lampor, uttag och IKEA-högtalare. Utbudet är inte bättre än vad du ser på hemsidan under "Trådfr"i
Philips Hue = I stort sett hela utbudet av Trådfri-lampor och uttag kan läggas till, utöver hela Hue-utbudet som du ser på Philips hemsida, men där tar det i princip stopp. Främst lampor och uttag med andra ord.
Homey / Samsung Smartthings / Fibaro / Animus Heart och alla andra "allt-i-ett-lösningar" = Låter dig ansluta allt från kameror, brandalarm, temperaturgivare, etc. via både Zigbee, Z-wave och andra protokoll utan några större begränsingar för vilka typer av enheter du kan dra nytta av, så länge de har stöd för protokollen/standarden hubben har stöd för.
Mitt tips är att börja med Philips Hue eller Trådfri och köra belysning/uttag, för att när du är haj på detta, undersöka möjligheterna att utöka ditt system med en Gateway/Hub som låter dig lägga till fler typer av enheter. I annat fall blir det snabbt överväldigande om man är nybörjare. Du kan sedan styra ditt befintliga Hue/Trådfri-system med hjälp av de mer avancerade hubbarna när du känner dig redo för det.
Vill du från start pyssla med något mer avancerat som har stöd för fler olika typer av enheter och protokoll, men samtidigt inte lägga ut några större summor, så är Samsung SmartThings billigast/bäst i mitt tycke.
Vill du styra i princip vad som helst på detaljnivå är det Home Assistant som du kör på en egen server lokalt som gäller, tex på en Raspberry Pi, men det är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare själv, då inlärningströskeln är mycket högre:
Home Assistant.
Har skrivit lite förenklat och skrapar bara på ytan, men hoppas det gav i alla fall lite bättre insikt

Click to expand...