Vilken hub till google home nest

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Porta, 30 jul 2020.

1. Porta

Porta Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4
    Jag kan inte bestämma mig för vilken hub jag ska driva tex lampor, ljud, uttag osv.
    Grunden är google home nest, just nu väljer jag mellan ikeas hub och philips hue bridge, det kanske finns fler varianter.
    En polare tipsade om homey, men den var ju jäkligt dyr...
    Vad kör ni med, hittade ingen pågående tråd om detta :)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror på vad du vill uppnå och vad du behöver för typ av funktionalitet. Du kan koppla på både Hue och Trådfri till Google Assistant och styra genom Googles högtalare och smartskärmar. I princip varenda "smarthub" på marknaden låter dig integrera med Google Assistant.

IKEA = Lampor, uttag och IKEA-högtalare. Utbudet är inte bättre än vad du ser på hemsidan under "Trådfr"i

Philips Hue = I stort sett hela utbudet av Trådfri-lampor och uttag kan läggas till, utöver hela Hue-utbudet som du ser på Philips hemsida, men där tar det i princip stopp. Främst lampor och uttag med andra ord.

Homey / Samsung Smartthings / Fibaro / Animus Heart och alla andra "allt-i-ett-lösningar" = Låter dig ansluta allt från kameror, brandalarm, temperaturgivare, etc. via både Zigbee, Z-wave och andra protokoll utan några större begränsingar för vilka typer av enheter du kan dra nytta av, så länge de har stöd för protokollen/standarden hubben har stöd för.

Mitt tips är att börja med Philips Hue eller Trådfri och köra belysning/uttag, för att när du är haj på detta, undersöka möjligheterna att utöka ditt system med en Gateway/Hub som låter dig lägga till fler typer av enheter. I annat fall blir det snabbt överväldigande om man är nybörjare. Du kan sedan styra ditt befintliga Hue/Trådfri-system med hjälp av de mer avancerade hubbarna när du känner dig redo för det.

Vill du från start pyssla med något mer avancerat som har stöd för fler olika typer av enheter och protokoll, men samtidigt inte lägga ut några större summor, så är Samsung SmartThings billigast/bäst i mitt tycke.

Vill du styra i princip vad som helst på detaljnivå är det Home Assistant som du kör på en egen server lokalt som gäller, tex på en Raspberry Pi, men det är inget jag skulle rekommendera för en nybörjare själv, då inlärningströskeln är mycket högre: Home Assistant.

Har skrivit lite förenklat och skrapar bara på ytan, men hoppas det gav i alla fall lite bättre insikt :)

Last edited: 30 jul 2020
    cudajo, frpl och Bakken gillar detta.
  3. Bakken

Bakken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 038
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag hade nog börjat här, bara för att inte köpa en brygga som sedan blir överflödig om intresset finns för mer (Philips Hue).

Började personligen direkt med Home Assistant och som @bernard@bernard säger så tar det lite tid att komma in i (fast det börjar bli lättare för varje version). Systemet är dock otroligt flexibelt när man lär sig att kopiera och anpassa andras kod för sitt eget bruk :)

bernard gillar detta.
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja. Det är ju inte svårt att få tillbaka större delen av summan man lägger på en hub heller, tex i köp och sälj här i forumet, så det blir ingen större förlust om man känns sig begränsad/vill byta upp sig sedan :)

5. Bakken

Mottagna gillanden:
    1 038
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det är kanske sant i och för sig!
    Jag har inte följt försäljningen av hubbar själv. Då håller jag med, vill man doppa tårna kan en Hue hub vara ett grymt första steg!

bernard gillar detta.
  6. Porta

Porta Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4
    Tack för utförliga svar, jag investerar i en samsung smartthing, känner jag mig själv rätt kommer jag fylla på med en del prylar framöver.. :)

bernard gillar detta.
  7. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Är det någon som har koll på hur bra integrationen mellan Smartthings och Google Assistant är? Är det en stor skillnad (nackdel) mot om man kör Google Home?

8. Bakken

Mottagna gillanden:
    1 038
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Att tänka sig enbart Google Home som Hub innebär att man är låst till vissa Bluetooth-enheter och primärt Wi-Fi. Smartthings interagerar med Google Assistant så att du genom home-appen och/eller röst kan styra lampor och andra enheter som interagerar med hubben :)

bernard och Dahliz91 gillar detta.
  9. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Okej, så man tappar inte direkt någon funktionalitet med Google Assistant? Låter ju som en bra investering till nya lägenheten då.

10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Nej, du utökar bara Assistant med alla enheter SmartThings pratar med när du kopplar samman Assistant med SmartThings.

Låter som en fin start!

Dahliz91 och Bakken gillar detta.