Vilken info läcker luren till Google?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Maki, 3 apr 2011.

1. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

En fråga som länge gnagt i mig är vad det är för typ av information som Google suger ur min telefon vid dagligt användande.

Är det bara när jag aktivt gör något med Googleappar, som att exempelvis använda en sökruta, hämta appar från Market eller köra Maps? Eller spar de t ex en kopia av alla url:er jag besöker via deras egen browser, info om mitt aktuella IP, när och var jag slår på luren etc?

Kollar man med t ex OSMonitor så är telefonen alltid uppkopplad mot en av Googles servrar. Men vad är det egentligen för data som går mellan luren och denna server - och när?

Alltså: vad för (tippad eller otippad) information läcker från min lur till Google under mitt vardagliga användande av telefonen?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Det är väl hur mycket som helst. En del går att stoppa en del kan nog bara stoppas genom att låta bli tjänsten.

Det uppenbara är väl kontakter, mail och kalender som skickas så länge du låter synkning vara på. Latitude och maps skickar förstås din position. GPS funktionen tar hjälp av wifi så har du wifi i närheten så skickas något som identiferar det nätet också.

Borde väl finnas någon sammanställning i någon FAQ någonstans antar jag. Någon som kan peka kanske?

3. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ja, de där grejerna är rätt väntade, och där har man också någon slags kontroll, för man kan ju alltid undvika just de tjänsterna. Vore mycket intressant med en FAQ eller något liknande!

4. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tror dom kan ta reda på vilken färg dina kalsonger har om dom känner för det.

Men som sagt finns inget som är gratis här i livet, för att använda deras tjänster så får man sälja sig själv lite.

Själv har jag inget att dölja så bryr mig inte så mycket.

5. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Möjligtvis om jag skickade ett mail om det över Gmail... vilket jag aldrig skulle göra. :-)

Personligen har jag massor med saker som jag inte vill att Google ska luska reda på. Det betyder inte att jag inte har rent mjöl i påsen, eller att jag sysslar med något suspekt.

Jag kan ju välja att opta ut genom att inte använda deras program, eller genom att tänka på vilken information jag släpper ifrån mig när jag gör det. Men om det pågår andra saker i telefonen som jag inte uttryckligen godkänt (eller som finns nedgrävt i deras olika privacy statement, vilka ju inte är helt lätt att förstå omfattningen av), vill jag förstås gärna känna till det.

Last edited: 5 apr 2011
  6. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Om du rör dig ute med Wi-Fi påslaget och tillåter GPS så lagras läget för de routers du passerar, utan att du har några program igång. Nästa gång du går ut på Internet rapporteras dessa data till Google. Det har ju varit ett herrans liv om Googles bilar som kör runt och loggar läget för routers. Vi gör alla detta jobb åt dem med våra telefoner. Via registrering av telefonen finns dess unika MAC-adress. Via Gmail och synkroniseringen får Google din IP-adress. Min router har de prickat in med en precision på några meter.

Google säger: ”Vi registrerar inget som är bundet till en given person” och ”vi gör inget som våra kunder inte tillåter oss.”. När du aktiverar ”Använd trådlösa nätverk” under ”Plats” i telefonen få du upp följande text, ” Tillåt att Googles platstjänst samlar in anonyma platsdata. Insamlingen pågår även om inga program körs.”.Säger de något om samkörning av register? Det finns utan tvekan tekniska möjligheter att fastställa var du bor, hur du rört dig i terrängen vid givna tider. Om du registrerat dig under ditt rätta namn skulle de alltså kunna binda ditt namn till din gatuadress och de vet vilken IP-adress du använder, en IP-adress som finns i andra databaser.

Har du hört talas om Google Analytics? En gratistjänst som används av företag och organisation. Ett utsökt verktyg för att kolla vilka som besöker din server, vad de gjorde där och annat som är nyttigt att veta. Snällt av Google att erbjuda denna tjänst gratis! Du kan bara se vad de gjort som besökt din sida. Google Analytics används dock flitigt av många företag och organisationer. Vad hände om man samkör informationen från olika sidor? Det går då att följa vad du gjort på Internet och när med hjälp av din IP-adress. Du kan söka i koden för de sidor du besöker efter ga.js eller google-anatlytics.com och se hur pass vanlig användningen är.

Jag säger inte att informationen från olika källor samkörs, har dock inte hittat något i Googles information som hindrar dem att samköra och det är utan tvekan tekniskt möjligt. Lägg ihop vad man kan göra genom samkörning av register med Google Analytics och vad som rapporteras från våra telefoner och IPRED verkar ganska harmlöst. I varje enskilt fall beskrivet ovan gäller säkert vad Google säger, ”Vi registrerar inget som är bundet till en given person” och ”vi gör inget som våra kunder inte tillåter oss.”.

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

jämfört med FB är google sjukt harmlösa då FB gärna säljer din info omgående till utomstående part.

8. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Lustigt att du nämner just Analytics, den där grejen började jag fundera på för ett tag sedan. Har man dessutom själv ett konto för t ex AdSense, så är man ju redan identifierad.
    Jag har installerat Ghostery i browsern på datorn, vilket blockar Analytics och en miljon andra trackers. Det är intressant (och lite scary, av just skälen du nämner) att se hur många som använder Analytics när man är ute och surfar - varannan webbplats är väl ingen direkt överdrift.

Det där med hur insamlingen av Wifi-punkter gick till hade jag inte full koll på, riktigt intressant! Nu använder jag det inte, men ändå.

Och samkörning? Det vore olikt Google att inte se potentialen i det.

9. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är möjligtvis sant, det vet jag ingenting om, men på FB väljer du ju själv vilken information du vill dela med dig av, och det är en rätt viktig detalj.

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Om man säger såhär, google vet vad du gör men i princip inte vem du är, men på FB spyr folk gärna ur sig precis ALLT om sitt privatliv.
    Ansiktslös konsument eller en person som berättar om sexliv, vem hon hatar och vilka sminkmärken som är fina.
    Jag har valt vilken information jag vill dela med mig om på FB, därför har jag inget konto där.

11. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Må så vara, men nu kommer vi ifrån ämnet lite grann.