Vilken konsol? Nintendo Switch?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Baggen, 11 dec 2024.

1. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Hej! Funderar på att köpa en konsol för mest sällskapsspel, är det Switch som gäller? Eller Xbox eller Playstation? Eller kan man plugga in en dator i tv:n och köra någon emulator?

Spel jag tänker spela Wii sport, Just dance, karaoke, Tekken/Mortal kombat, Mario party mm.. (Jag vet att Mario Party bara finns till Switch exempelvis, men om det finns något motsvarande till någon annan konsol så funkar det också)

Det känns som det lutar mot en Switch. Isåfall, är det någon risk att köpa en begagnad Switch? Såg att någon sålde opatchad Switch, betyder att man kan ladda ner "crackade" egna spel? Så smartast att köpa en sån variant? Om man får tag i en, kanske inte finns så många. Jag kommer aldrig gå online med Switch, bara spela i vardagsrummet.

Tack för hjälpen!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 837
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Switch är kanske enklast. Switch 2 presenteras dock rätt snart, så jag vet inte om det kanske är läge att vänta några månader.

Baggen gillar detta.
  3. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Jag vet inte hur viktigt det är för mig. Kanske ett Switch som är jailbreakat är bästa lösningen.

Men har Xbox och Playstation motsvarande spel som Wii sport eller Mario party?

4. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Om det är sällskapsspel där man kan köra flera samtidigt på en konsol du vill ha, så är nog Switch ett bra val. Mario kart är ju också roligt t.ex. Även om det snart (kanske?) kommer en Switch 2 så finns det ju många bra spel på Switchen.

Åas kanske Switch 2 blir bakåtkompatibel och då kan det ju vara en poäng att satsa på den istället kanske.

Baggen gillar detta.
  5. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Dum fråga kanske.. Men varför inte ett begagnat wii? Finns så otroligt mycket spel i den kategorin till den.

Men en HDMI-adapter tycker jag ändå att bilden blir bra på en bra tv.

Då kan man spela både WII- och gamecube-spel.

Fördelar är att spelen finns för spottstyvrar, det har heller inte kommit något Mario Kart som är unikt för Switch. Men Switch 2 kan kanske vara värt att vänta på.

6. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    451

MINA ENHETER

Spottstyvrar vet jag inte, beror på vilka spel. Flertalet spel säljs för 300-500 nu när jag letade efter t.ex Angry Birds så låg den billigaste på Tradera svensksålda versionen för 500 :eek:

Nackdelen med Wii U (som jag har) är att alla servrar är nedstängda sedan april i år. Dvs att multiplayer och liknande ej fungerar, inte att köpa spel i shopen heller som jag förstod det som tyvärr..

Men annars är det en kanon konsol för sällskapsspel och barnen!

7. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Nä, ingen dum fråga.

Funderade på det, jag är väl lite orolig att det skulle bli svårt att hitta grejjer och spel till wii. Switch kändes lite mer framtidssäkert, speciellt om man kan hitta ett opatchad switch och ladda ner egna spel. Samma med kontroller osv.. Känns lättare att hitta till Switch än till wii, men jag kanske har fel.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 013
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, du kan koppla en dator till TV.

Baggen gillar detta.
  9. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Är det spel liknande Mario party du vill ha så är det Switch som gäller. Marioparty spelen är mycket roliga. I familjen har vi spelat de så länge de funnits, på N64, DS, Wii, Wii U och såklart Switch. Jag och ungdomarna hemma på 17 och 15 spelar alltid Mario Party spel och Mario Kart när det äldsta syskonet på 26 kommer och hälsar på. Vi spelar lite random annars också.

Men som tidigare personer sagt så är det lite sent att köpa Switch nu, fast samtidigt är det ett tag kvar till Switch 2 släpps.

Hade jag varit du hade jag kollat efter ett beggat Switch med ett par spel till.

Tycker inte du ska sikta på ett Wii eller Wii U. Jag tycker att det är sådan stor skillnad i spelbarheten med de trådlösa kontrollerna hos dessa jämfört med Switch. Switch kontrollerna är så mycket bättre, det är så mycket bättre känsla och exakthet i Switch-kontrollerna, särskilt när det kommer till finlirandet som ibland behövs i Mario Party spelen. Man slipper också använda sig av iR-baren som måste ligga vid TV;n.

Vi stog i princip först i kön när Switch släpptes 2017, och kommer göra likadant när Switch 2 släpps, oavsett pris.

När du frågar om det går att ladda ned crackade spel till ett opatchat Switch, så är det inte riktigt så lätt. Ett opatchat gen 1 Switch är lättast att hacka och lägga in program som gör att du kan ladda ned piratade spel. Men det krävs en hel del arbete för att få det att fungera, och inget jag rekomenderar till någon som inte är van att hålla på med sådant. Här på Swedroid diskuterar vi inte piratande av något. Så jag säger inte mer än att det alltså inte bara är att ladda ned hackade spel. Så det spåret tycker jag du kan gå vidare från.

Baggen gillar detta.
  10. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Tack för svar, jag ska suga på karamellen! Jag tycker beggade Switch ligger ganska högt i pris. Men dom kanske går ner när Switch 2 släpps.

11. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Bara v1 är lätt att hacka, V2 och Oled är hårdvaro hackning vilket är överkurs. MiG är för riskabel, den sekund du loggar in i Wifi rapporteras Nintendo av kloner och dom brickar konsolen.

Baggen och mattihp gillar detta.
  12. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Före novemer så var begagnade Switch rätt billiga :D Jag tror många barn får en i julklapp.

Priset på beggade switch kommer redan droppa i mellandagarna. Det bästa är att kolla efter de annonser där den som säljer inte vet vilken version det är och be dem titta.

13. Baggen

Mottagna gillanden:
    113
    Aa jag har läst lite på, försöker hitta en gen1/v1.. V2 klarar jag nog inte själv att löda ett chip. Om man inte kan lämna in någonstans? Har dock inte hittat.

Aaa det är sant, det är kanske en dålig tid att köpa nu.

mattihp gillar detta.
  14. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Du kan söka upp serienumret via tredjepart, men köp aldrig digitalt, Nintendo respekterar inte Wii licenser.

Att skicka in för jailbreak är svårt men att köpa chipset är enkelt

Baggen gillar detta.