Vilken Mobil har bäst Kamera just nu Hösten 2015

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av znoopy, 5 nov 2015.

1. znoopy

znoopy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skall köpa en ny mobil åt min mor, och det viktigaste för henne är att kameran är bra både för stilla och rörliga objekt (hennes barnbarn sitter inte still!) och att kunna ringa samt smsa resten är inget för henne på en mobil.

Jag har skummat lite runt nätet men inte blivit klokare så tänkte se om någon här har egna erfarenheter och kan dela dem med mig. Kan tillägga att iPhone går bort just nu så det är Android tips jag söker.

/Z

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 837
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Behöver du förhålla dig till någon budget?

Om priset inte har så stor betydelse hade jag satsat på Galaxy S6-serien. Den tar lite bättre video än LG G4 i mitt tycke och är snabb.

Både Nexus 5X och Nexus 6P är dock bra alternativ de också, speciellt om det skall fotas mycket inomhus, men då kan du behöva vänta lite på att enheterna skall bli tillgängliga i butik.

Ha dock i åtanke att Nexus 6P är en hel del större än Galaxy S6 (om storleken spelar någon roll). Kan vara lite besvärlig att använda om man har små händer.

3. znoopy

znoopy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Priset är inte så viktigt så tack för tipset, så om man skall välja mellan g4 och s6 så blir det Samsung, tack.

4. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Håller med Bernard. Har en Z5 som tar bra bilder men tyvärr inte riktigt i nivå med S6. Dock kan jag leva med det då bildstabiliseringen och kvalitén på video väger upp det. Att filma och bilden är mjuk i rörelserna samt ingen "focus hunt" eller jelloeffekt är fantastiskt.

Så att svara rakt av vilken som är bäst är svårt, beror på vad du värdesätter både i själva telefonen men också vad den ska vara bra på. Ingen telefon är bäst på allt och jag tycker fortfarande att om man har barn och vill ta bilder som ska sparas så är en kompaktkamera (tex Sony RX100) mycket bättre, speciellt inomhus.

bernard gillar detta.
  5. znoopy

znoopy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra argument, dock så går det inte riktigt med min mor med flera gadgets, blir kaos både för henne och mig då det blir mycket support haha

6. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Det här med rörliga saker som ska frysas på bild vid "dålig ljus" är inte helt enkelt. Det finns inte så många parametrar att röra sig med för att få det ljus som behövs till sensorn som behövs för att bilden inte ska bli underexponerad (för mörk). Det vi har att arbeta med för att få korrekt exponering är slutartid, bländare och sensorns ljuskänslighet (ISO), och för att frysa något i rörelse (utan att använda blixt) så måste slutartiden vara så kort att objektet man fotar inte hinner flytta sig under tiden som slutaren är öppen. Just i denna aspekt kan vi helt glömma hur många megapixlar kameran har, om det finns optisk bildstabilisering o.s.v. Om slutartiden är för lång så kommer det alltså bli suddigt oavsett vilken kamera/telefon man använder.
    Detta gör att vi har kvar bländare och ISO att arbeta med. Alla telefoner har fast bländare, och anges i förhållande med brännvidden som också "alltid" är fast på telefoner. Bländaröppningen anges som f/ och ju lägre värde, ju större öppning och ju mer ljus släpps in, och då behövs kortare slutartid.
    Av de telefoner som anses ta bäst bilder idag så är det LG G4 som har störst bländare, S6 näst störst och Z5 minst. Skillnaden är dock inte gigantisk, men märkbar.
    Sist så har vi då ISO, som kan vara lite mer komplicerat. Ju högre ISO, ju högre ljuskänslighet och därmed kan man använda kortare slutartid i sämre ljus och ändå få en korrekt exponerad bild. Olika sensorer genererar olika mycket brus och andra artefakter vid ett visst ISO-tal, enkelt sagt så ju högre ISO ju sämre bildkvalitet, och bättre sensorer (som brukar innebära större sensorer rent fysiskt) har en högre gräns innan bilden anses vara för dålig. De olika telefontillverkarna kan också tycka olika om hur mycket brus det får vara i bilden och därför sätter olika gränser för hur hög ISO de tillåter fotografen att använda, och hur bra den aktuella sensorn är. Men det kan också vara så att två tillverkare använder samma sensor och samma optik men inte tillåter användaren att använda samma ISO-nivåer för ena kanske subjektivt tycker att det högsta ISO-läget ger för dåliga bilder och därför inte låter mjukvaran använda denna.
    Av de telefoner som anses ta bäst bilder idag så är det Z5 som tillåter högst ISO, G4 näst högst och S6 lägst. Hur detta är kan dock ändras i mjukvara, och som det ser ut just nu så kommer S6 exempelvis kunna använda högre ISO i Android M.

Sen tillslut så måste ju telefonens mjukvara bestämma hur ISO och slutartid ska avvägas mot varandra, och det kan den ju inte alltid göra. Därför finns det ofta ett sport-läge eller dylikt där slutartiden hålls så kort som möjligt till bekostnad för högre ISO. Hur detta fungerar, och hur lätt det är att byta testas sällan i olika tester. Man kan exempelvis anta att telefoner som har optisk bildstabilisering (och på det sättet kompenserar för TELEFONENS rörelser) i autoläget prioriterar lägre ISO för att få bättre bilder i sämre ljus på objekt som är stilla, och därför i detta sammanhang med objekt som är i rörelse upplevs ge sämre bilder. Z5 har exempelvis inte optisk bildstabilisering.

Nu ska jag sluta svamla för jag tror jag bara rört till det för dig, men kort och gott, genom att bara läsa specifikationer så skulle jag tro att Z5 är den telefon som kommer ge bäst bilder i fallet med barn som leker i dåligt ljus. I andra aspekter kan mycket väl de andra två vara lika bra eller bättre.

bernard, söderbäck och kalleboston gillar detta.
  7. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Såg att någon tipsade om denna sida i en annan tråd och tycker den verkar rätt vettig:
    http://www.dxomark.com/Mobiles

Z5 och S6 Edge ligger i topp!