Vilken? och Skillnad?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av AddePladd, 15 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AddePladd

AddePladd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag försöker hjälpa en kompis om vad för telefon hon ska köpa och hon undrar lite om skillnad mellan Samsung Galaxy S2, Desire S och Iphone 4. Vilken tycker ni hon ska köpa och varför?

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag hade uteslutit desire s och iphone 4 helt och hållet och tittat på galaxy s2, htc sensation och iphone 5. Möjligtvis xperia arc om hon gillar designen och inte tänkt spela tunga spel. Vad är hennes budget? Har hon erfarenhet av android sen innan?

3. AddePladd

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Priset spelar nog ingen jätte stor roll hon vill gärna ha ngt som funkar bra som hon kan plugga in i tvn gärna med hdmi. Hon har aldrig haft en smartphone innan så hon är helt ny i android. Spel är inget jätte viktigt för henne men gärna ngt.

4. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Både galaxy s2 och sensation är kapabla att spela upp full hd material på en tv med hjälp av en mhl kabel. I galaxyns fall köps detta seperat för ca 200 kr. Vet inte om en kabel medföljer sensation. Annars kan man streama filmen till tex ps3 och spela upp det därifrån.

Arc har jag för mig har en hdmi utgång så den kan också kopplas till tv:n. Om iphone 5 kommer ha en hdmi utgång vet nog ingen än så länge.

Prismässigt ligger de rätt så nära varandra med priser mellan 5000 och 6000.

Storleksmässigt är s2 och sensation störst med sina 4.3 tum och därefter följer arc med sina 4.2 tum. Iphones storlek spås vara 3.7.

Prestandamässigt är förmodligen iphone 5 snabbast åtminstone på pappret. Då antar jag att den får samma gpu och cpu son finns i ipad 2. Den har även gpu-acceleration till skillnad mot android vilket kortfattat innebär den har ett mer smooth ui och drabbas av microfrysningar mer sällan. Dock ryktas det att även android ska få gpu acceleration i 2.4 så där försvinner den fördelen. Vid vanlig användning bör hon inte märka någon större skillnad mellan telefonerna fast vid tunga spel och flash-browsing kommer nog arc och möjligtvis även sensation få problem. Svårt att bedöma sensations prestanda innan den är släppt. s2 och iphone bör ha ungefär samma prestanda vid spel och browsing mest pga att iphones högre upplösning tvingar gpu:n att jobba hårdare och därmed försvinner mycket av dess fördelen av att ha en starkare gpu.

Fan vilket klyddigt inlägg. Många telefoner hon har att välja mellan och många faktorer att ta i beaktande. Hon får helt enkelt gå till en affär och testa galaxy s2, arc och sensation när den väl kommer och se om hon trivs med någon av dem. Om inte kan hon alltid köpa en iphone 5 när den kommer.

AddePladd gillar detta.
  5. AddePladd

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar och bugar för svaret. Ska kolla lite mer och sen föra detta vidare! :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.