Vilken operatör använder ni för mobilt internet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sasori, 11 dec 2010.

1. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tänker köpa en android snart, har blivit medlem här idag för att lära mig allt som behövs för att bli en glad android användare och nu vet jag inte vilken operatör jag ska använda mig av :ehm:
    Har ni några possitiva/negativa erfarenheter av era operatörer, vad rekommenderar ni? Kommer surfa en del, ringa och sms'a och kolla på videoklipp online.
    Har förstått att android är lite krävande så man kanske behöver en snabb uppkoppling?

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

"Har förstått att android är lite krävande så man kanske behöver en snabb uppkoppling?"
    Det är krävande sett till CPU-kraft, men sett till hur snabb internetuppkoppling du behöver spelar verkligen ingen roll och är ingen skillnad gentemot iPhone eller någon annan telefon.

Personligen kör jag Tele2 med surfpaket medium och är nöjd. Kan direkt ge dig några riktlinjer och det är att ifall du inte ska streama musik eller film så klarar du dig på 200MB, men ska du göra något av det klarar du dig på 1GB.

3. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag kör halebop,gillar varken telia eller dom andra

men eftersom du köper en android mobil så finns det WIFI,med andra ord du behöver inte ha pengar eller abbonemnag för att surfa ;)

4. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tackar, tänkte ha den när jag inte kommer åt WIFI dock, hemma använder jag datorn :P
    På bussresor, skolan osv.

5. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Halebop är väl Telia? ;)
    [Halebop ingår i TeliaSonera-koncernen.]

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Både jag och mannen kör Tre sedan året tillbaka. Min syster har också mobilt internet via dem. Vi har aldrig haft problem så vi kör vidare med dem.

7. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    729

MINA ENHETER

Jag kör halebop (Telia) ska ha bästa 3g täckningen säger dom......håller inte med,från Örebro i söder till sundsvall i norr så suger dom stenhårt

8. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

3's mellanpaket: http://www.tre.se/Privat/Tjanster1/Tjanster/3Mobilsurf-Privat/
    Topphastighet: 6 Mbit/s
    • Pris: 89 kr/mån
    data: 2gb
    sedan fartspärr efter det.
    dras ur potten så inget extra för min del.

har prövat telenor men fann de sämre på mottagning så hade ingen nytta av det.
    med andra ord har surf tillägg på mobilen inom 3, och det fungerar utan problem.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag kör Telenor kontantkort med obegränsad surf i 1 Mb/s för 69:-/mån som dras från saldot på kontantkortet. Telenor har lite olika prisplaner för kontantkort beroende på om man vill skicka många SMS, prata mycket eller ringa mycket till utlandet. Själv har jag valt den enklaste varianten utan några sådana finesser, då slipper man komma ihåg att fylla på saldot varje månad.

m v h Henrik

10. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Jag har Telenor, och är nöjd. Har bara erfarenhet av två op.: Tele2 och Telenor, och där tycker jag Telenor vinner klart. Detta gäller inte abonnemang och liknande utan teknik, tycker det var mycket klödd med Tele2.

11. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag kör med Halebop sedan ett halvår tillbaka...före det hade jag Telenor men var aldrig riktigt nöjd med dom.

Just det abb jag valt har 3GB surf (6Mit/s), 3000 sms till hela världen och relativt schysta samtalspriser...för 149kr/månaden.

Om man förbrukat månadens datamängd blir det ingen ökat kostnad men hastigheten sjunker till 120 kbit/s.

http://www.halebop.se/abonnemang/jamfor/

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

När det gäller 3G-täckning så finns det inget som slår Tre och Telenor(som delar 3G-nät i större delen av landet)

Vad som gör deras nät överlägset är framför allt att det inte har några täckningshål.

Om du åker på en landsväg och surfar med Telia eller Tele2 så kommer du att märka att bara satsat på att uppfylla licenskraven d.v.s. det står en mast i varje samhälle. Däremellan är det hål (Licenskraven för operatörerna är att täcka en viss andel av befolkningens bostadsadresser).

Tre och Telenor anser däremot att man ska kunna vara konstant uppkopplad via 3G när man åker längs landsvägar vilket gör deras nät överlägset i sammanhanget.

Det faktum att Tre och Telenor har ca 2000 fler basstationer än Telia och Tele2 men täcker en mindre yta säger ganska mycket. D.v.s. antingen högkvalitativ täckning eller ingen alls till skillnad från Telia och Tele2 som funkar halvpissigt överallt.

13. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

14. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag talar bara av egen erfarenhet.

Sedan är det där testet lite missvisande. De har åkt runt till olika orter och mätt hastigheten. Ett heltäckande, tättbyggt och stabilt nät är mycket viktigare än högre topphastighet.

Prova t.ex. att åka på E4:an mellan stockholm och sundsvall. Ha en mobil med Tre och en med Telia. Lås båda i 3G-läge och försök hålla ett samtal uppkopplat hela vägen. Det kommer att vara hopplöst med Teliamobilen medan med Tre kommer du att kunna prata ända till Sundsvall.

15. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tack för alla svar. Tele2 har jag märkt problem med I Uppsala och det bara med det vanliga nätet medan folk med 3 suttit bredvid utan problem.
    Jag ska ta en koll på Telenor och 3 och se vad jag tjänar mest på på samtals sidan i kombination. Jag hade tidigare kollat mest på tele2 men tänker helt klart om när de inte ens kan leverera på 3g :P

16. mates

mates Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har telenor 1Mb/s obegränsad mängd för 59kr/månad. Sen jag skaffade detta har de nog höjt till 69kr/månad. Funkar bra.

17. svro

svro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lärde mig den hårda vägen att Tele2 tar 15 000 spänn för att ladda hem 1Gig utan surfabonnemang !!!!!! (15 kr/MB).
    Dom är ju helt sjuka i huvudet !

18. percyo

percyo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan bara säga att på de tre landställen jag har varit på i år så har varken telenor, 3, eller tele2 haft någon 3G täckning... Telia rules. Det tre ställena jag kollade var fårö, södra hjälmaren och Trosa skärgård. Det är möjligt att man tappar kontakten om man reser... det vet jag inget om, men sitter man utanför storstäderna skulle jag ALDRIG välja något annat en Telia. For speed choose Telia

Osäker på kostnadsskillnaden mellan bolagen men priset spelar mindre roll om man inte kan surfa där man vill me mobben.

Last edited: 13 dec 2010
  19. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Jag kör på telenor här i min dhd och kan inte uttala mig om dom är bra eller dåliga. Kör mycket på E4an och E6an och inte många platser där är dålig täckning.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kör Tele 2 snackis surf. 89:- per månad. Perfekt!