Vilken operatör ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dejan195, 31 maj 2020.

  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har just nu Comviq 40gb där jag betalar 245kr/mån (student). Är för det mesta nöjd med Comviq förutom täckningen på vissa platser.

    Använder inte så mycket mobildata längre så har funderat att gå ner till en plan med mindre data.
    Nu räknar jag studentpriser.

    Hos Fello får jag 16gb surf för 125kr/mån och de säger de använder Telia nät.

    Hos Vimla får jag 10gb surf för 150kr/mån och de använder telenors nät.

    Hos Hallon får jag 10gb surf för 149kr/mån och de använder tre’s nät.

    Och om jag stannar hos Comviq får jag 8gb för 145kr/mån och 16gb för 195kr/mån som använder en blandning av Tele2, Telenor och Telia.

    Nu har jag erfarenhet av Comviq och kan endast bedöma deras hastigheter och täckning. Med Comviq har jag VoLTE och VoWIFI och undrar även om jag förlorar några av dessa funktioner om jag byter från Comviq.

    Ni som har/haft någon av de andra operatörerna, kan ni skriva varför ni valt just den operatören eller varför ni bytt från någon av dessa pga någon dålig erfarenhet.


    Tack på förhand [emoji847]
     
    Last edited: 31 maj 2020
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kom ihåg att Telenors täckning gällande 2G och 4G ska vara identisk med Comviq (Tele2) då de bygger näten tillsammans
    Med Vimla och Fello har du varken VoLTE eller VoWi-Fi.
     
    Dejan195 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som förtydligande så använder ett Comviq exakt samma nät som Tele2 - det är samma operatör och företag. Att de använder en blandning är otroligt tveksamt skrivet från deras sida. Tele2 bygger 2G och 4G med Telenor. De bygger ett 3G-nät tillsammans med Telia (Telia har dock ett eget 3G-nät utöver detta, som Tele2-kunder inte får ta del av). Comviq-abonnemang använder Tele2s nät till 100%, inget annat.

    Hallon ger dig VoLTE och VoWiFi. Fello och Vimla saknar dessa tjänster, de har sagt att det ska komma - det har samtidigt sagts i flera års tid men tjänsterna saknas fortfarande.

    Personligen skulle jag undvika Vimla. I ditt fall för att de delar 2G och 4G nät med Tele2, samt för att de verkar ha en del övriga utmaningar.

    I ditt fall verkar Fello vara som det mest givna. De har lägst kostnad, de använder också det största mobilnätet. Nackdelen är väl en hastighetsbegränsning på 80Mbit/s för surf - det räcker dock för vanligt användande. Avsaknad av VoLTE är väl det andra som talar emot Fello.

    Om VoLTE och VoWiFi är viktigt kan du ju testa Hallon - som brukar fungerar bra. De har ingen begränsning i hastighet heller.

    Varken Fello eller Hallon har någon bindnings- eller uppsägningstid så du kan enkelt byta om du skulle bli missnöjd.
     
    Dejan195 gillar detta.
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Halebop kanske kan vara något ?

    Telias prisbelönta nät & VoLTE + VoWiFi.

    www.halebop.se
     
    frassedylan gillar detta.
  5. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Det är inte värre än att du lägger en månad eller två på att byta mellan operatörerna och testa dig fram. Så gjorde jag efter att jag för första gången på tio år blev med privatabonnemang och plötsligt kunde välja. Om man inte är intresserad av finesser som VoLTE och VoWIFI så är det bara att prova sig fram och alternativen är flera. Jag började med Comviq, bytte efter en månad till Hallon och därefter till Fello, som jag har stannat hos. Kunde ha testat Vimla också, men valde att anta att täckningen är snarlik, eller något bättre, än Comviq. För mig är det viktigt att jag har täckning där jag rör mig, inte minst den sträcka som jag pendlar till jobbet på, och där var Fello bäst.

    [Edit: Vimla tipslänken är till min fru, om någon skulle reagera på att jag tipsar om en operatör jag i inlägget skriver att jag inte är kund hoso_O:)]
     
    bernard gillar detta.
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag fixade hela familjen på ett obegränsat 3 abonnemang (499kr + 5st extra användare a 99kr styck = 994 / 6 = 165,67kr per abonnemang)

    Finns inget som slår det riktigt vad jag har sökt, detta även med olika student erbjudanden.

    Bäst av allt är att alla extra användare inte har någon bindningstid, vilket ioförsig inte huvud abonnemanget måste ha heller.

    Nackdelen var att dom som blir extra användare får nya nummer, vill dom ha med sitt egna nummer måste dom skriva över sitt nuvarande abonnemang med nummer över till den som äger huvud abonnemanget på 3 för att sedan göra en flytt. Så det kan vara lite meckigt att få till första gången men sen är det ju bara o "Reap the benefits".
     
  7. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Tackar för all hjälp!
    Kommer troligtvis byta till Fello och testa om jag saknar VoLTE och VoWi-Fi. Samt att de använder Telias nät och vill gärna se hur bra deras täckning är [emoji847]
    Halebop är ett bra alternativ men lite dyrt[emoji28]

    Eftersom det är inga bindningstider så blir det inte så svårt att byta ifall det strular sig
     
    6150 gillar detta.
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Både Fello & Halebop ligger under Telia Company :-)
     
  9. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Japp men Halebop hade VoLTE och VoWi-Fi som Fello inte hade, mer så jag tänkte [emoji28]
     
    bernard gillar detta.