Vilken operatör?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Stance, 16 feb 2012.

1. Stance

Stance Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Vet inte om denna tråden hamnar rätt, men jag hoppas det. Hittade ingen "Köpråd Operatörer".

Hade så snart som möjligt tänkt köpa ny mobil(S3), men jag vet inte vad för abonnemang/operatör/kontantkort jag borde skaffa. Mobilen ska mest användas till surf och sms. Kanske i snitt 3sms/dag, och surfen blir mest bara vanlig surf, WhatsApp, Skype osv. Ingen onödig nerladdning då jag hellre tar det över WiFi (Känns dumt att betala extra för bättre uppkoppling för att ladda ner saker ute på språng när det lika gärna kan göras hemma). Hur mycket datatrafik behövs för att inte bli strypt på vanlig surfning 1-2h/dag?

Sen är det fråga om täckning. Bor och rör mig mest i nordvästra Skåne. Någon operatör som är kass då, kanske är bara värt att ta om man rör sig inne i storstäderna? Bor inte mitt ute i ödemarken, men vill helst kunna göra något när jag inte är i en storstad.

Jag misstänker på att det blir bäst att ta kontantkort + mobil till helpris. men i så fall vilket? Finns så otroligt många att välja mellan. Tyckte det var bäst att fråga dem som har bättre koll innan jag tog ett eget beslut som slutar i frustration.

Tack för er tid,
    Stance

2. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    mitt bästa råd är att köpa en mobil som inte är operatörslåst visst kostar mobilen oftast då lite mer men det är otroligt skönt att slippa krångla med det och kunna byta operatör om man vill det

jag använder kontantkort och tycker det är himla smidigt man tvingas att hålla lite koll på dina kostnader så dom inte skenar iväg vilket lätt kan hända med abonnemang

angående täckningen så gå in på respektive operatörs hemsida och kolla täckningskartorna och sen ta det som verkar bäst men tänk på att det där stämmer inte alltid så bästa är att köpa ett startpaket med kontantkort och prova hur det funkar där du rör dig

vilken operatör som passar dig bäst mitt bästa råd är att läsa på deras hemsidor

3. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tele2 Snackis Surf verkar vara billigast om du främst ska SMS:a och knappt surfa. 1GB* surf ingår. 89:- för abonnemanget och 19 öre per SMS.

Sen finns Telenor Pott med Surf 199. Där har du obegränsad** surf och 3000 SMS varje månad + att om du ringer så dras samtalen från potten som du har (199 kr).

* = Du har fortfarande tillgång till internet men hastigheten stryps resten av månaden till 0,064 mbit/s vilket betyder att det tar ca 5 minuter att ladda aftonbladet.se eller en halvtimme för ett 2 minuters YouTube-klipp
    ** = kommer du över 15 GB kan din hastighet justeras vid hög belastning. Du sänks då tillfälligt till 0,5 mbit/s

Stance gillar detta.
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 322
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I skåne fungerar 3 riktigt bra, snabbt och bra täckning! De har även byggt ut nätet rejält där den senaste tiden. Utan telefon brukar alla abonnemang hos alla operatörer gå att köpa utan bindningstid, endast uppsägningstid på oftast 3 månader.

3 har t.ex. 3Mini Plus där 0,5GB ingår (lite) för 49kr/månad, du ringer för 0,19kr/minut och smsar för 0,19kr/sms öppningsavgift 0,99kr. Surfen kan uppgraderas till 2GB/månad i 6mbit/s för 89kr extra/månad.

ett annat alternativ är
    3Pott 69 (ring för allt) + Surf 89kr (2GB i 6mbit/s - surfar du mer sänks hastigheten) = 89kr i fast månadskostnad. 0,69kr/samtal och minut, 0,69kr/sms

I de ovanstående abonnemangen inkluderas ej IP-telefoni (det går dock att använda men kan komma att spärras i framtiden (inget som är säkert någon stans dock).

ett tredje alternativ är,
    3Pott 69 + Surf Max 149kr (5GB/månad i 10mbit/s, surfar du mer sänks hastigheten) = 149kr i fast månadskostnad. 0,69kr/samtal och minut, 0,69kr/sms

Stance gillar detta.