Vilken platta tror ni kan passa mig bäst?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Niikon, 24 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Niikon

Niikon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla coola Swedorid:are!

Ny här, så hoppas ni välkomnar mig in :) :)

Jag har börjat fundera på att skaffa en surfplatta, men vet inte riktigt vilken jag vill ha. Det jag kommer använda den för är:

• Surfa
    • Lättare skolarbete (t.ex skriva word-doc)
    • Enklare bildredigering (nöjes skull)
    • Kunna visa bilder från kameran eller SD/CF
    • Kolla in videos

Vill ha relativ stor skärm, 10.1 känns ganska bra.

Har en Samsung Galaxy S2, hade varit nice att kunna synka ihop med plattan. Priset jag tänkt mig är runt 4 000kr.

Har ni något konkret förslag? :) :)

// Niikon

2. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Som chucken är inne på är Transformer TF300 förmodligen den mest prisvärda plattan för 4000 kr. Den slår övriga plattor från Samsung m fl på de flesta punkter.

4. Niikon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej.

Den ser trevlig ut! :)

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Välkommen!
    Jag skulle åtminstone rekommendera 1200x800 upplösning. Sen får du självklart avgöra hur nära du vill gå ditt maxpris. I tablet-världen får du det som speglar pengarna (iaf android). Tycker du ska klämma lite på några demo, eftersom många plattor skiljer sig i känslan i nävarna. Det e mycket smak.

Ett sätt att tänka är att om du redan har abonnemang med ganska mycket surf så klarar du dig med wifi om du vill använda din telefon som hotspot. Sen finns det plattor som har HDMI-utgång och USB, vissa inte. Den första du fått förslag tror jag har HDMI men inte USB. Däremot har tangentbordsdockan utgång för USB. Rätta mig gärna om jag har fel - för jag har inte så bra koll på min egen plattas storebror.
    Men USB är överskattat enligt mig ändå. Det finns plats för microSD där det finns usb-adapter för växelpengar som gör at man i princip kan övergå till microSD helt som media mellan sina mediaspelare.
    Acer Iconia A500 / Packard Bell library (helt identiska) har HDMI och USB-utgång på själva plattan tror jag. Packard Bell är väsentligt billigare på cdon.com. Mjukvara skiljer dock när det kommer till ICS-uppdatering från HoneyComb.

Tablets med bluetooth har många möjligheter med goa kompabilitet med t. ex wii- och ps3 kontroll - och förstås tangentbord.

Iväg med dig och känn på alternativen! Du får även lov å känna lite på de som inte nämnts också förstås : ) men ja vet för lite om t. ex Samsung galaxy tabs.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

6. Niikon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skoj att få svar som är utförliga och personliga! :)

Ska iväg och klämma på några snart, blir ändå inte inköp närmsta veckorna!

Ang. HDMI och USB, så är det ganska givet för mig. Mini-USB går ju också bra.

En annan fråga:
    Kan man synka Samsung Galaxy S2 med någon av plattorna? :)

7. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag vet inte det med att synka. Så länge du har bluetooth så jobbar du väldigt bra med plattor som också har bluetooth. Vilket e typ alla märkesplattor över 2kilokronor i pris. Dropbox har du också. Googlekonto med backup så har du kvar dina appar på alla androidenheter. Vet faktiskt inte mer du ska göra med samverkan mellan telefon och platta. Om svaret e de du söker om det är någon fördel att ha en Samsung Galaxy tab för att du har en Galaxy 2 mobil - så tror jag inte det. Jag tror den skiter fullständigt i vilken telefon du har :)
    Men jag e inte rätt person att svara på det.

För att tillägga så har jag inte märkt några nackdelar att ha en platta med Honeycomb än ICS för rookie
    /avarage-användare. Bättre att spara en tusenlapp och lägga på tillbehör enligt mig.

Kul att du är tacksam för svar. Det e alltid extra roligt då att ge råd!

Mvh John-E

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

8. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Budget? Kika in på en Motorola Xoom. Inte tvåan då den har låst bootloader och ingen ICS men Xoom 1 är riktig skön platta.

Edit: Såg nu din budget på 4k men tror du kan få en begagnad och bra xoom för 2.5-3000

9. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kolla telia affären där du bor kanske får du en xoom som demo för ca. 1500-1800; jag köpte en sådan och är väldigt nöjd med den; annars en ny galaxy tab 10.1

10. Niikon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt en Samsung Galaxy Tab2 10,1 . Får hem den, den 15e eller 18e. Ska bli skoj! :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.