Vilken rätt har jag?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ZoM, 28 feb 2012.

1. ZoM

ZoM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har köpt en Archos g9 101 turbo 16gb från pixmania.
    Den som jag hade först hade problem med att den tryckte av sig själv på skärmen nere vid klockan på honeycomb, rätt störigt att den menyn kom upp hela tiden. På skärmen kunde man se en sorts bleeding och i centurm av det så tryckte den av sig själv.

Pixmania hanterar inga garantiärenden och hänvisar till tillverkaren.
    Jag kontaktade Archos och dom säger att jag själv måste står för fraktkostnaden till Frankrike på 250:-
    Lite surt att sjäv behöva stå för kostnaden när det är deras produkt det är fel på men man vill ju inte ha en i princip oanvändbar produkt.
    Efter många om och men så hade dom tydligen slarvat bort mitt paket hos Archos (inte expeditören) och deras sk support tyckte att jag skulle skriva ett vanligt brev till deras huvudkontor och fråga vart min platta är, men som tur va så läste rätt person mitt mail jag skickade och vidarbefodrade det till rätt person som sedan lyckades hitta den.

Efter ett tag så damp det ner en ny platta, inplastad i orginal kartongen. Glad som man var över att äntligen få använda den så märker jag att den här har samma fel men på en annan del av skärmen. Jag ringer deras "underbara" support och förklarar mitt problem, men det enda dom kan göra är att skicka ett nytt returmail där jag åter igen får betala 250:- i frakt och börja om från början igen.

På dom mailen jag har fått så säger dom typ bara att det är märkligt och det har dom aldrig varit med om osv osv och det låter nästan som att dom anklagar mig för att deras produkt är felande.

Någon här som vet vad som gäller och vad kan jag göra? Jag är riktigt less på dom och har totalt tappat suget för deras produkt alt så vill jag ha en rimlig kompensation för allt strul.
    Någon som har varit med om liknande som kanske kan ge lite tipps eller om vart man kan vända sig?

MVH: Robin

2. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
  3. virre567

virre567 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det här är viktiga meningar från http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/ReklamationFel-pa-varan/
    "Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år"
    "När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten."

Jag har som regel att inte använda Pixmania på grund av att de är kända för att strula med just sånt här. Det är ju ingen tröst för dig nu.

5. ZoM

ZoM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för alla svar.
    Nästa fundering är vilka jag ska klaga på om jag ev vill häva mitt köp, jag har ju ev defekt vara som jag antar att pixmania inte vill ha tebax samtidigt är ju den nya plattan direkt från archos...
    Vad jag tycker är ju att pixmania ska ersätta mig med en likvärdig platta och ta sin dusk med archos, men det lär jag ju bara kunna drömma om.
    Om jag nu får en ny archos igen och det är fel på den kommer jag nog att få krupp!

6. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    det är pixmania du ska vända dig till. alltid vända sig till den man köpt produkten av, hänvisar säljaren till någon annan så hänvisar du till konsumentköplagen. :)

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Enligt svensk lag är det återförsäljaren som är skyldig att handha garantiärenden. Du ska alltså lämna in den till Pixmania om du vill, annars går det såklart att lämna direkt till tillverkaren OM tillverkaren godkänner det.

Är felet ett garantiärende ska kunden inte drabbas ekonomiskt öht.

8. ZoM

ZoM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kontaktade pixmania idag och förklarade mina problem med archos, jag gick med på en reperation iaf och dom skickade en fraktsedel som ups kommer och hämtar imorgon, så det löste sig smidigt med pixmania iaf.
    hoppas för guds skull att det inte blir fel på nästa.