Tja! Har en Magic som jag köpt från Tyskland. Den fungerar super bra men ibland blir jag lite lack när jag hittar apps på nätet som ajg inte kan hitta på market pga spärren.. Jag funderar på att roota telefonen och har lite frågor. Skulle en rootning ge mig tillgång till ALLA apps på market? skulle de apps som kostar pengar kosta mig pengar? Vilken ROM är egentligen bäst? jag har inget emot bling osv men jag vill INTE att telefonen ska bli segare än vad den är nu och absolut inte lagga. Jag vill också kunna köra scandinavian keyboard.. så, kort sagt.. vilken ROM är bäst och kommer jag få tillgång till alla apps på market via telefonen sedan när den är rootad med ny ROM?
Market Enabler 3.0 ger dig efter lite arbete tillgång till det mesta. hur vida apps som kostar pengar kostar dig pengar, hänger lite ihop med vems kontokort du kopplar till ditt google-konto. Vill du inte betala så finns ju fortfarande gratisappsen kvar... Numera så behöver du inte lägga in en ny ROM för att få root access till telefonen. Men ska du byta så finns det flera att välja på. Du bör ju någon gång slänga in en full Hero variant så att du får se hur de serut, sen så kan du gå på Black varianten eller någon vanlig ION om du vill ha det vanliga utseendet kvar men ändå ha en kvick telefon.
Finns ingen rom som är "bäst" det beror helt på vad man gillar och har för krav. Surfa runt lite på forumet så tror jag du kommer hitta bra beskrivningar på de olika roms:en och förhoppningsvis hitta just din favorit.
Om jag rootar utan att föra in en ny rom kommer alla apps och inställningar vara kvar då? Om det är så, vart kan jag finna en guide om hur man får root utan att lägga in en ny cp-rom?
Japp, allt finns kvar. Det finns en guide på Wiki om detta, dock behandlar den en PVT32A...det du behöver göra är att skaffa en "boot.img" från en ROM till din PVT32B. Denna "boot.img" skall vara rootad (dvs root access från adb shell). Sedan kan du följa guiden, men använda din boot.img i stället för den som omtalas i guiden. Mvh Gruffy
Nja nu tycker jag du var nästan elak , guiden är det inget fel på (och håller du inte med kan du ju redigera den när du fått till din Rootning så du vet hur du gjorde). Jag rootade min Tysk-Voda-Magic med hjälp av den igår utan några som helst problem. Jag tog boot.img ur nk02's ION Multi5 ROM som du hittar här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=523971 Fungerade klockrent, men idag körde jag in hela nk02's ION Multi5 ROM istället, WOW vilket lyft! Wifi-Tethering funkade direkt, och att man får som en Vista-UAC-varning när det skall köras ett Root-kommando är ju grymt bra Är hur nöjd som helst med min Magic, den överträffade mina förväntningar helt klart.
Vissa av oss gör inte detta varje dag och guiden utelämnar mkt tycker jag. Den börjar inte helt från början. Få jag permanent rootaccess genom denna guide? dvs. kommer jag alltid kunna köra Marker enabler utan att genomgå samma procedur igen? Hur kopplar jag in telefonen i datorn? är det samma procedur som man gör om man vill flasha den? kan man ta vilken bootfil som helst? jag hittade denna från länken som slotrat postade http://www.megaupload.com/?d=R5XIMFYN funkar den? Varför spelar det någon roll för guiden att man har en nordisk HTC? det viktiga är väl att man har en korrekt bootfil? procedurerna är väl den samma? vad är ett "adb shell"? Hur installerar jag android SDK? ska jag inte bara packa upp zipfilen? Om man kan få root utan att flasha in en annan rom, varför flashar folk in olika rom's då? det blir väl bara segare och krånglar med apps, API's osv?
Denna guide skrev jag EFTER alla andra "hur man rootar/flashar guider" och då ville jag inte skriva om en massa saker som redan står i massor av posts och Wiki-guider på denna sida. Det är därför den inte börjar helt från början. Jag kan hålla med om att vi skulle ha mer information och på mer ett strukturerat sätt. Jag tror dock att det kommer om vi alla hjälps åt och bidrar genom att uppdatera/föreslå mer saker. Jag tycker faktiskt att jag gjorde ett försök att förklara att root i ett Linux/Unix system kan man få genom ett nytt kommando "su" och att denna guide skulle visa hur man installerar/kopierar in det. Jag har ju i alla fall försökt att ha en "bakgrund" till guiden... ;-) Jag är ledsen om den saknar en massa saker och om den inte är perfekt. Jag tänkte också att det kanske är bättre att jag delar med mig av min kunskap om detta, i stället för att bara behålla den själv. Jag skrev detta som ett forum-inlägg som vissa föreslog att jag skulle lägga på Wiki:n för att den lättare skulle hittas etc. Då blev det i princip en copy&paste från den...för det var den tid jag hade just då. Nu är det ju så lyckligt att en Wiki just är till för att ALLA skall kunna ändra/bidra med saker. Det är alltså meningen att alla som har synpunkter skall gå in och ändra/uppdatera denna med mer information som de tycker saknas/behöver ändras etc. Så mitt förslag är att du skriver om den så att den blir som du skulle vilja ha den. För mig är ju tyvärr vissa saker självklara (t.ex. vad su är etc) men för andra kanske det inte är så. Det är lätt att bli hemmablind ibland. Mvh Gruffy
jo.. det var ju dagens dummaste förslag. Det är ju jag som inte kan något! men visst kan jag bidra med information om något jag inte kan, men jag kan inte lova att det blir rätt sedan. Poängen med min post var inte att kritisera författaren utan få svar på mina frågor. Så om jag kan få svar på följande frågor: så vore det super! tack på förhand!
Tja, permanent root-access får du, men frågan är ju om du skall roota din telefon över huvud taget? Rootning är till för att lite mer avancerade användare skall kunna komma åt funktioner i datorn/telefonen som man saknar och vill/skall kunna hantera. Förstår man inte de Wikins guider/handledningar/instruktioner så anser jag (Stotrat, hacka på MIG om jag har fel) att man inte borde roota sin telefon över huvud taget. Istället borde man läsa in och försöka förstå varför man rootar en telefon, och försöka förstå vad man kan vinna (och förlora, garanti etc.) med att roota telefonen. Som "vanlig" användare kan man säkert vara mer än nöjd med en "vanlig" ROM i sin telefon. Så frågan kvarstår, vad saknar du i din telefon, vad vill du åstadkomma med en rootning, och har du tillräckliga kunskaper för att göra det själv? /Slotrat
Alltså...nu skall vi inte börja bråka. Ledsen om jag svarade lite surt...inte meningen, men så blir det i bland. Det jag ville påvisa var väl att jag beskrev (i Wiki:n) hur man kan root:a telefonen och inte varför etc. Skall försöka besvara fina frågor på ett bättre sätt: Får jag permanent rootaccess genom denna guide? Ja, så länge du inte byter till annan ROM etc. kommer jag alltid kunna köra Marker enabler utan att genomgå samma procedur igen? Japp! Hur kopplar jag in telefonen i datorn? är det samma procedur som man gör om man vill flasha den? Det man behöver är "adb" access. Detta är en debug-koppling som sker med Android SDK. SDK Install här Ansluta telefonen, se punkt 2 här. kan man ta vilken bootfil som helst? Nej. Men detta står ju faktiskt i Wiki:n. Du behöver en "rootad" boot för din telefon (dvs PVT32A eller PVT32B). Förslaget i denna är ju att använda "Daldroid" image:n som bas för en PVT32A telefon, dvs "Nordisk". Se här. jag hittade denna från länken som slotrat postade http://www.megaupload.com/?d=R5XIMFYN funkar den? Om den är för din telefon funkar den förmodligen. Jag har dock bara provat med Daldroid så det är det enda jag kan intyga. Varför spelar det någon roll för guiden att man har en nordisk HTC? det viktiga är väl att man har en korrekt bootfil? procedurerna är väl den samma? Det finns olika hårdvaru-versioner av telefonen, de behöver olika "boot-filer". Proceduren är ju den samma, men även detta står det lite om i Wiki:n. vad är ett "adb shell"? Hur installerar jag android SDK? ska jag inte bara packa upp zipfilen? Detta beror ju på vilken version av SDK:n man installerar, om man har Linux, Windows eller Mac etc. Detta står ju beskrivet väldigt bra på Googles SDK-sida. Se länken ovan. Se här för info om ADB. Om man kan få root utan att flasha in en annan rom, varför flashar folk in olika rom's då? det blir väl bara segare och krånglar med apps, API's osv? Förmodligen för att det delvis är enklare, men framför allt för att man är sugen på att prova "nya saker" och alltid ha det senaste. Lite av charmen med Android är ju att det är helt öppet och folk hackar på och det kommer ständigt nya förändringar. Nackdelen, enligt mig, är väl att man ofta får lite "instabila" byggen där inte allt funkar alltid. Jag vill ha en stabil telefon (men med mycket möjligheter) och då tycker jag att orginal ROM är klart bäst. Men detta är min uppfattning, alla håller nog inte med. Mvh Gruffy
Tack! det gav svar på mina frågor. Har bara två till. I punkt fyra står det: Ska jag starta ett adb shell och helt enkelt ange "fastboot boot "namnpåbootfilenutandubbelfnuttar""? Vad händer om något går fel? vad händer då? Sorry om jag är frågvis! men jag vill inte bricka min telefon..
Nej du ska inte starta ett adb shell då det bara fungerar då telefonen är igång eller i recovery läge. Fastboot kommandona kan enbart köras när man har telefonen i fastboot läge (dvs startat den med BACK+Power).
hur får jag telefonen att boota från den andra bootfilen då?? jag har startat i fastbootläge. vilket val ska jag göra i menyn jag får upp i fastbootläget?
När telefonen är i "Fastboot", dvs du ser det på skärmen efter att du startat med POWER+HOME så skall du köra ett kommando som finns i Android SDK, denna file heter "fastboot.exe". När man exekverar detta i ett kommandofönster så skriver man typ: Kod: fastboot boot your-boot-image-that-you-downloaded.img Dvs, du ger programmet "fastboot" order att ladda över filen (som i detta exempel heter "your-boot-image-that-you-downloaded.img") och du ger den dessutom uppgiften att "boota den" i och med att du skriver "boot" som andra ord. Detta tar någon sekund, sedan kommer telefonen att boota om, men nu med den filen du angav (dvs your-boot-image-that-you-downloaded.img) i stället för den som redan finns flashad i din telefon. Hoppas det förklarade det lite mer. /Gruffy
Kort inlägg. Länka till Denna diskussion från wikin, en tanke från mig. Så slipper fler nyfikna användare ställa samma frågor. Tycker att man får svar på dom flesta frågorna man kan ha om root, när man är ny till android. Vi får inte glömma bort alla våra användare som inte är jättetekniskt insatt, inte för att jag är något geni. Tack för mig.
har lyckats boota med den nya filen.. dock hittar inte datorn telefonen när jag ska starta ett adb shell. Jag har fört in drivrutinerna från usb_drivers mappen. Vad ska jag göra? :-(
Hrm...du lyckas inte med "adb devices" heller? Den skall lista de telefoner/device den hittar. Om inte så låter det som att du inte fått till "adb-drivern"? Hade "USB Debug" etc på vid första inpluggning av telefonen? Om inte så måste du avinstallera alla drivers, slå på detta och ansluta igen. Se här för mer info. Punkt 2, underrubrik "Felsökning". Hoppas det hjälper. /Gruffy