Vilken room skall man lägga in?

Diskussion i 'Blade' startad av Derivatan, 4 okt 2011.

1. Derivatan

Derivatan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kör original 2.2 och det fungerar ok, men jag vill få den lite bättre.

Vilken room skall man lägga in? Vilken är den bästa? Finns ju en hel drös där ute.

Jag föredrar stabilitet, prestanda och bra batteritid. Dom två sistnämna kanske inte alltid går hand i hand, men ni förstår vad jag menar? Vill helt enkelt ha den överlägset bästa roomen, alla kategorier.

Sist men inte minst, finns denna roomen med svenskt språk? Eller är alla custom rooms på engelska? I menyer och sånt alltså.

Mvh derivatan.

Edit: Vill kunna använda gps'en också, med 2.2 tar det ju år innan den hittar satteliter.

2. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ginger Stir Fry låter som något för dig.

3. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

GSF låter som något för dig, dock verkar CM7 blivit avsevärt mycket bättre på senaste tiden, så det kanske också är ett alternativ. Fast GSF rekommenderas.

4. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag la in GSF Beta 26 förra veckan och jag är sjukt nöjd. Gps kontakt på några sekunder och den håller igång wlanet även om man slår av skärmen. Sen är mobilen betydligt mycket snabbare, sen går det ju att clocka upp den om man vill, har inte testat detta ännu dock :)

5. Derivatan

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur skiljer sig GSF och CM7?

Är språket på engelska i dessa rooms? Eller finns det någon med svenska? Det sistnämna vill jag ju såklart ha!

Hade också velat klocka bladen litegrann.

6. Massy

Massy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Den version av GSF som jag har (b19) finns på svenska. Antar att även de senare versionerna har svenska inlagt.

7. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Svenska i min med (B26) antar att det är standard språk som finns med,

8. Derivatan

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Låter ju underbart.

Har inte fipplat med att byta room förut, är det svårt trots guider? Har lärt känna 2.2 hyffsat, rootat och fipplat med småsaker i titanium backup ect, haft bladen i några månader.

Är det stor skillnad mellan 2.2 och t.ex GSF, i det stora hela? Vad bör jag förvänta mig? Eller är det sån skillnad att det inte går att jämföra dom?

Har någon lust att länka till GSF B26 med svenska?

9. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

För det första så heter det ROM och sen så skulle jag hänvisa till den officiella GSF-tråden här på forumet. Det finns ingen separat med just svenskt språk, utan det är en version för alla språk.

https://swedroid.se/forum/45610-rom-gen2-zte-gingerbread-ginger-stir-fry.html

Du borde inte förvänta dig så mycket förändringar. Jag gick från 2.2 till 2.3 och tänkte knappt på det.

Edit: Nej det är inte svårt att byta ROM. Glöm bara inte att wipa cache, dalvik cache och data så ska allt gå fint.

Last edited: 4 okt 2011
  10. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Är väl inte så stora skillnader, lite annat utseende, lite snabbare, bättre batteritid.

Guide hur du flashar in en ny rom:

https://swedroid.se/forum/49478-gui...a-en-rom-mha-oneclickrecovery-andra-tips.html

11. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Som tidigare sagt, det är inte svårt att byta rom. Har aldrig gjort nått liknande, läs bara igenom guiden några gånger så du inte missar nått och är det nått du är osäker på så fråga så det inte blir fel :)
    Jag följde den som är länkad just ovan denna post gick fint

Last edited: 5 okt 2011
  12. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Inte så många förändringar från 2.2 stock till 2.3.4 GSF? Visst, vad gäller funktioner och dylikt är det ju fortfarande i princip samma sak, men skillnaden i hur bra telefonen fungerar är ju massiv!

För det första känns telefonen överlag mycket snabbare, men kanske ännu mer imponerande är hur mycket mer responsiv den har blivit. Med 2.2 "tappade" telefonen touchen för ett ögonblick med jämna mellanrum, som om hela systemet hackade till. Detta gjorde det nästan omöjligt att t ex använda grafiskt lösenord för att låsa upp telefonen (jag var tvungen att göra det väldigt långsamt och noggrant för att det skulle registreras korrekt), eller dra ikoner över skärmen på ett pålitligt sätt (jag tappade dem jämt och ständigt på fel ställen, trots att jag inte lyfte fingret från skärmen). Med GSF (B26 i mitt fall) är detta problem som bortblåst. Telefonen reagerar som den ska på allt jag gör, och dessa saker fungerar perfekt.

Sen fungerar Wi-Fi nu felfritt. Med 2.2 var det omöjligt att hålla Wi-Fi-anslutningen igång (den kopplade ner när skärmen stängdes av även om man ställde in den att inte göra det), vilket ställde till med en hel del irriterande problem för mig. Med GSF hålls anslutningen igång utan avbrott om man ställer in att den ska det. Väldigt välkommen förbättring för min del.

Även GPS:en är enormt mycket bättre med GSF. Jag får låsning extremt mycket snabbare (sekunder snarare än minuter), och dessutom med mycket bättre precision. Med 2.2 var GPS:en meningslös att ens försöka använda för mig, nu är den riktigt bra.

Det enda av de problem jag hade med 2.2 som inte är löst i GSF är att telefonen fortfarande vägrar koppla upp sig mot mobildata igen om den har varit ansluten till Wi-Fi i flera timmar. För att lösa det måste jag aktivera och inaktivera flygläget. Eventuellt är detta kopplat till att den samtidigt har legat på laddning, då det för mig bara har hänt på morgonen och jag laddar telefonen mer eller mindre varje natt.

Men som sagt, i övrigt är GSF en oerhörd förbättring för mig. Kanske har du haft en bättre upplevelse än jag med 2.2 stock, men för mig är skillnaden enorm.

13. Derivatan

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har någon av er lust att länka till en fullv. b26?

Ser att det finns en fullv. b27 där ute, men vågar man testa den? b26 skriver ju folk gott om.

14. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

15. Derivatan

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

16. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

GSF är känd för sin stabilitet och frånvaron av buggar, jag själv kör fortfarande med B9 som kom för några månader sen, och jag har aldrig(!) stött på något så litet som en omstart eller liknande.

Annars så rekommenderar jag också länken som Davos länkade, funkar perfa. :cool:

/S

17. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Om jag inte är helt ute och cyklar så är alla versioner betas, därav B(eta)26.

18. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har för mig det med, annars måste man ju vänta på om det kommer en officiell rom då.
    Men jag har inte märkt av några buggar hittills åtminstone :)

19. Derivatan

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Aha, såpass! :P

Förutom fulladdat batteri och ledigt utrymme:
    Först gör jag backup i titaniumbackup, sen in med romen på sdkortet, sen in i oneclickrecovery och följer anvisningarna i guiden som någon länkade? Kommer allt jag har på telefonen finnas kvar i telefonen automatiskt om jag gör så? Eller behöver jag fixa fram det efteråt via backupen?

Får försöka mig på detta, men är lite orolig för att något skall gå snett. Är det lätt att byta tillbaka till stockromen jag har ifall något skulle knasa? Jag tycker ju 2.2 fungerar ok, men vill som sagt få telefonen ännu bättre.

Edit: o
    Och det där md5 nummret och det andra numret, vad menas med det?

20. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Följ bara instruktionerna jag har skrivit väldigt noga, så finns det ingen chans att du brickar den. Lycka till!