Fråga: Vilken 'stock' rom passar mig?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av _jonte, 14 dec 2013.

1. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tänkte jag skulle ta och roota (heter det ännu så?) och lägga in nån trevlig rom på min S3. Är mest trött på att den är så seg trots att jag har minimalt med appar installerade och konstant 'trimmar' RAM mm.

Har läst på massor om rootning, recovery, etc de senaste dagarna. Känns som den biten inte ska vara nåt problem. (om ännu denna guiden som rekommenderas? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322)

Det jag nu velar kring är vilken rom jag ska välja. Hoppas jag med min kravlista kan få hjälp av er vad jag ska vilja! :)

Vad jag vill ha ut av detta och vad som är måsten:
    - En rappare telefon
    - Inga annonser/reklam
    - Allt ska funka. Alltså inget dagligt flashande för att få 'den där' buggen fixad, etc. Tills nästa version kommer då..
    - Det ska se ut som original, alltså inget vanilla, aosp, osv. (företagstelefon...)

Tycker själv det låter som jag ska ha en modifierad stock-rom som är bantad och optimerad på nåt sätt. Har inget 'måste-måste' med att ha den absolut senaste android-versionen utan hellre att allt funkar bra. Kan tex dessa "leaked sammy4.3 romar" vara rätt väg att gå? (kom ju ut nån idag tex på xda http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2569180)

Sista jag rootade och la in nya rom'ar var på min gamla HTC Desire. Kommer ihåg att jag testade en massa olika roms hit och dit, men slutade till sist med en väldigt light-weight Oxygen-rom (Nick's Phone?) som var blixtsnabb. Tror nästa Desire'n var snabbare med Oxygen än vad denna S3 är nu... :ehm:

Tja, tror det var allt.. :P Tacksam för all hjälp och vägledning! :D

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.6
    Telefon 2:
    12 Pro Max
    ROM:
    iOS 26
    Telefon 3:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    10
    Info:
    Funkar fantastiskt bra fortfarande
    Omega kanske.

N9005 via TT4

3. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Är benägen att hålla med. Omega fungerar stabilt och bra och det är alltid en hel del valmöjlighet under installationen så man kan få med allt från stock eller en mer slimmad version. Sen rekommenderar jag boefflas kärnor, i synnerhet om du väljer en 4.3-rom.

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Att få stock loot (touchwiz) och rapp i samma mening är en utopi. Det händer bara inte. Möjligen om du har en S4+ med snapdragon 800 2,3ghz.. men inte på en S3 med dessutom ett slött I/O. Vill du ha den rapp så släng in CM10.2 (stable) och Gapps, sedan slänger du in touchwiz tema (om du kan hitta). Vi kör på mitt jobb (efter mitt infallande) CM10.2 på de flesta S3or nu. På S2:orna kör vi CM10.1 eftersom de inte finns en stable 10.2 ännu. Alla som fått gå ifrån Stock till CM säger att de är en sjuk skillnad. Sure de har en fördel på min arbetsplats, de har en übernörd som mig som är ansvarig för att se till att alla problem fixas men hela grejen med CM10.2 för S3 är att allt funkar. Åtminstone allt som inte är samsung specifikt.

5. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Har kört S4 revolution baserad på 4.3 med Boeffla kernel och är än så länge mycket nöjd. Snabb, stabil och bra batteritid.

6. _jonte

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tack för tipsen så långt. Ska läsa på om de ni föreslagit...

7. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

8. razer_d

razer_d Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

9. _jonte

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Har funderat på denna... Är den snabb och så? Eller ska man kika er på de mer moddade varianterna?

(fan va långsam jag är, måste få tummen ur och fixa detta i helgen!)

10. milan979

milan979 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hur stabil är annars omegas 4.3?
    Såg att den var baserad på 4.3 som läckte ut i oktober och den drogs väl tillbaka av Samsung då den orsakade problem för s3 och note 2?