Vilken surfplatta för ca 3000:- ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av wick3d, 19 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har haft tankar länge på att köpa en surfplatta men behovet har inte varit tillräckligt stort förens nu. Ska börja en utbildning och då tänkte jag slå till på en platta för att underlätta när jag ska anteckna. Med tanke på att jag har dyslexi, så skriver som en kråka när jag skriver förhand.
    Förutom att använda den i skolan så är mina andra användarmål att koppla in den till systemkameran (inte så ofta) samt film/bild visning och allmänt surfande.

7" känns för litet så 10.1" borde vara det jag ska sikta in mig på.
    En som verkar väldigt lockande är Samsung tab 2 10.1, inte känt på den än. Men den verkar ha bra prestanda, och om den har samma office program som min gamla S2 hade så är det ett stort plus.
    En annan är ju Asus Transformer Pad TF300T. Men vet inte så mycket om den?

Tänkte beställa ihelgen så tacksam för svar.

Last edited: 19 okt 2012
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag testade en tab 2 igår faktiskt och den kändes väl ganska ok men nexus 7 är utan tvekan den skönaste hittils den är lixom snabb hela tiden det är inte tab 2 .. tycker jag.. sen låg det ju tonvis med widgets på skärmarna med så det kanske inte är rättvis bedömning från min sida.. tycker överlag att android-plattor är riktigt kassa jämfört med ipad tex.

3. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hade Nexus 7 bara varit större så hade hade valet varit solklart. Sen går det väl inte direkt att jämföra android plattor med ipad, men är inte direkt något applefan så försöker undvika deras produkter.

4. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har haft en hel del tid med Galaxy Tab 2 10.1 under ett programmeringsjobb, jag tyckte att den var frustrerande långsam många stunder och har tyvärr svårt att rekommendera den till någon.

Om du skulle kunna tänka dig att gå upp till 3800:- så finns Sony Xperia Tablet S med betydligt bättre prestanda, jag har testat den under en tid och var i överlag nöjd med hur den presterade (https://swedroid.se/en-narmare-titt-pa-sony-xperia-tablet-s/). Den har dessutom fullstor SD-kortplats, vilket förenklar när man ska kolla på eller lägga in bilder från kameran.

Asus surfplattor har jag dessvärre ingen erfarenhet av, men har hört att TF300T ska vara jämförbar med Xperia Tablet S i prestanda (de delar hårdvaruplattform). Asus tycks dock vara lite bättre på att uppdatera sina enheter snabbt när nya Androidversioner kommer ut.

/Viktor

Last edited: 19 okt 2012
  5. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Du kan få köpa min tf300 för 2500:-. Nyskick, kvitto o kartong. Inga som helst repor elr märken.

Mvh

6. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Var och kände lite på en Ipad 3 idag, vet inte vad jag ska tycka om den. Skärmen var grym men gillade inte hur den är uppbyggd med alla ikoner osv, den känns så opersonlig. Samt att jag blev frustrerad när jag skulle skriva på den när man är van vid Swiftkey.

En annan som jag nyss kom på är ju GALAXY Note 10.1, något dyrare än jag tänkte mig men verkar vara bra.

7. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Transformer tf300 är helt klart att rekommendera. Många är supernöjda som har den och jag har äldre version från transformer-serien. Själv tycker jag att min TF101 presterar allt som jag behöver. Enda nackdelen ... eller fördelen med TF300 framför 101 är att den är mer slimmad och väger mindre.
    Tangentbordet som alternativ är mycket häftigt. Förlänger batteritiden och använder själv hela konstruktionen när jag antecknar på möten, lektoner etc. Om 3000 kronor verkligen är ditt tak och om du vill ha ett tangentbord så funkar TF101 väldigt bra. Annars kan du fråga dig själv om det är värt med en mer slimmad version för 1500 extra för att få TF300.

Det finns faktiskt några fördelar med TF101 ändå. Den har gorillaglas, tangentbordet till den har två USB-ingångar (inte för att jag någonsin behövt använda dem samtdigt).
    Är inte Note 10.1 väsentligt mycket dyrare än Transformer tf300? Äh, hade valt tf300 framför note 10.1 iaf, så det får rimligen också bli min rekommendation. Asus har verkligen visat att de vill ta plats som nummer 1 på surfplatte-marknaden med uppdateringar, kvalité och app-utbud.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

8. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har asus tf300tg (3g versionen av tf300t) och jag kunde inte vara nöjdare. Snabb, inget Micro lagg eller lagg alls. Bra batteri tid, skärm osv. Asus är dessutom duktiga på att uppdatera sina produkter, tror tf300t var den första Android plattan som uppdaterades till JB tex.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ja. Den verkar vara solid och bästa plattan på marknaden till och med. Sen att den e otroligt prisvärd gör det hela bättre. IPad som e väldigt dyr som saknar de coola ingångarna som höjer användarupplevelsen. Visst finns det adapters, men då försvinner poängen med smidighet lite grann.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

10. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Låter som att Asus är det rätta valet. Bara en sak som en kompis sa till mig att Ipad står för 90% av marknaden. Vilket innebär att man kommer kanske sakna vissa apps. Han sa oxå att det knappt finns apps till Android plattor.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. cokeman

cokeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kolla in denna Samsung Galaxy tab 8.9" för endast 1990:- gäller bara fram tills söndag på Elgiganten. http://www.elgiganten.se/product/da...DS/samsung-galaxy-tab-8-9-wi-fi-3g-16gb-svart

8.9" är alldelles lagom storlek, inte för liten inte för stor. :)

Last edited: 20 okt 2012
  12. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det är mycket överdrivet sagt. Men fördel Asus mot iPad är alla ingångar. Maskinen kan bli som en DVD-spelare och även 720p. Det är ju klart att Microsoft Office kommer med bra kontorsprogram till android. Asus har en grym docka som förlänger batteritiden. De allra viktigaste finns ju och fungerar finfint. Nu när iPad inte kör googlemaps eller Youtube-appen så tycker jag Android e bättre på app-fronten.

En annan grej är ju emulatorer funkar bra till Asus. Spela gamla playstation, n64, super nintendo, osv och fixa kontroll som passar. Hur bra som helst.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

13. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Blev faktiskt en note 10.1, varit riktigt imponerad utav pennan. Samt hur snabb den plattan var. Den kom igår och jag är tok nöjd med den. Nu är det bara att invänta mitt book cover så man vågar ta med sig den till skolan :)

14. tompathepilot

tompathepilot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Helt klart en grymt platta, Grattis. Gillar skarpt att de börjar utrusta med IR igen så man kan byta kanal på TV:n när sambon håller hårt i "makten". :D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.