Vilken telefon i 5000kr - 8000kr segmentet?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av edvinnn, 19 okt 2019.

1. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Vilken hade du valt av dessa?
    • Xiaomi Mi 9T Pro
    • Asus Zenfone 6
    • OnePlus 7T / (Pro)
    Liknande specs i samma priskategori... någon av telefonerna som har någon fördel över de andra utöver hårdvaruspecifikationer anser ni?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag föredrar Oxygen OS och gillar flytet. Inte för att ASUS ZenUI eller MIUI är speciellt segt, men jag upplever Oxygen OS som mjukare (sedan gillar jag inställningsmöjligheterna också).

Senare versioner av Oxygen OS är inte heller lika benäget att döda bakgrundsappar eller bråka med notiser på grund av batterisparfunktioner. Det var däremot ett rätt stort problem tidigare. MIUI lider även av detta.

7T Pro vet jag inte om det finns så stor vits med sedan 7T fick 90 Hz. Själv hade jag lutat åt 7T bland enheterna i listan :)

Edit: En annan fördel med OnePlus förresten är ju hur smidigt det är med garantin och att man kan köpa/få hjälp var som helst inom EU. Varken ASUS eller Xiaomi verkar ha lika bra garanti. Dessutom är OnePlus fortfarande förhållandevis billiga att laga, och de har också fin transparens eftersom de publicerar priserna för de olika delarna/komponenterna på hemsidan.

Vispen74, Ompan, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
  4. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag går på samma spår som @bernard@bernard och säger att OnePlus känns som det rimligaste i den prisklassen! Visst, rent bang-for-your-buck så får du mer i en Mi 9T Pro, och kombinationen med en platt skärm men ändå ingen notch är lite av drömmen. Men känner att mjukvaran OnePlus har är överlägsen MIUI även om jag faktiskt gillar MIUI också, sen kombinera det med 90hz display, snabba uppdateringar och en bättre kamera, bättre högtalare (stereo vs mono for one), + mer tydlig närvaro på svenska marknaden så är OnePlus 7T definitivt värt det. Jag är nog mer taggad på Pro-modellen pga att den inte har någon notch och lite bättre batteritid, men om det är värt 1600 mer kan nog bara du svarar på, och då är det 400:- över din budget ungefär.

Asus är också bra men känner inte att så mycket lockar mig specifikt med Zenfone 6.