Vilken telefonmodell kan ersätta min S7?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Bo_B, 27 mar 2022.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Om jag måste byta telefon nu från min S7, vilken modell (och kanske fabrikat) kan jag då välja?
    Jag vill ha följande funktioner förutom allt som vanligtvis finns i en telefon:
    - Minneskortplats så att jag kan flytta alla mina data genom att flytta kortet.
    Jag har ett 64 GB MicroSD-kort som innehåller mitt bildarkiv (kameran lagrar direkt på kortet) samt musik, videor, resedokument, matrecept etc etc. I allt c:a 50+ GB.

- Sensor för mätning av puls och syresättning av blodet
    - Stegräknare som mäter mina dagliga steg
    De två senare funktionerna sköts av Samsung Health som kom med min S7.

Jag är totalt ointresserad i sociala media som Facebook, Instagram, Twitter och vad allt de heter.
    Så jag måste kunna bli kvitt dessa appar ifall de är förinstallerade på telefonen.

Förslag på lämpliga kandidater mottages tacksamt!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 865
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad har du tänkt dig för pris?

"Sensor för mätning av puls och syresättning av blodet" kan bli tuff att uppfylla. De slutade i princip med detta när fingeravtryckläsaren flyttades till att sitta integrerad med skärmen på framsidan av telefonerna. För detta ändamål behöver man i princip ha en smartklocka eller ett smartband av något slag.

Om du vill ha något så avskalat som möjligt är Googles Pixel-telefoner rätt bra. Där följer inte Facebook eller dylikt med, men de saknar ju däremot microSD-kortplats.

Dockland och chraist gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 865
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske Fairphhone 4 5G fungerar annars, den har minneskortplats och inget bloat i mjukvaran samt en microSD-kortplats: Fairphone 4 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB (Mobiltelefoner)

Den får också uppdateringar över lång tid (tom 2025) och är enkel att laga om du tänker sitta på den lika länge som din Galaxy S7.

Stegräknare finns förresten i praktiskt taget samtliga telefoner, så den punkten behöver du inte ens fundera över. Du kan använde Google Fitness för ändamålet tex.

Last edited: 27 mar 2022
    nexus^6, chraist och Kristy gillar detta.
  4. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har inte sett en sån här sensor på senare telefoner...
    Så enda lösningen är att hänga kvar vid S7:an men...
    Då är frågan hur man skall göra för att backa en app-uppdatering så att man kan få tillbaka funktionen som fanns i den tidigare versionen av Samsung Health?
    När jag ramlade ner från taket 2018 och bröt höftleden låg jag inne på KS i Solna och där skulle de läsa av min syresättning då och då. Men den utrustning de hade var tydligen svårhanterad så de misslyckades flerfaldiga gånger.
    Då använde jag min telefon i stället och kunde på så sätt kolla syret bättre än de med medicinsk utrustning. När deras funkade så visade de samma värde som telefonen. Varför man tar bort detta fattar jag inte. Och dessutom har den väl inget med fingeravtrycket att göra?
    Den avkänningen sitter ju på knappen i botten på skärmen medan sensorn sitter på baksidan intill kameran.

När det gäller priset är jag inte ute efter nån bells-and-whistles version mad allt det senaste.
    Jag använder telefonen rätt lite jämfört med dem man ser glo i skärmen varhelst de går...

5. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Galaxy S10 har sensor för mätning av SpO2 och puls (How to measure blood oxygen saturation (SpO2) using a Galaxy device - SamMobile), samt SD-kortläsare. Vad jag vet var det den sista Samsungluren att ha det förstnämnda, och jag har inte sett någon annan tillverkare erbjuda det.

S10an har ju dock några år på nacken (~3 år gammal), men kommer få säkerhetsuppdateringar i åtminstone 1 år till. Den kommer dock inte gå längre än till Android 12 som det ser ut just nu.

Notera: Mig veterligen har INTE S10e denna sensor, utan bara S10 och S10+.

chraist och Kristy gillar detta.
  6. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

OK, bra info.
    Men om jag lyckas hitta en sådan är ju osäkert i dagens läge..
    Finns inte på de ställen jag testat i alla fall. Där kommer bara upp skal till S10.

7. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Den finns på Amazon, och säljs då direkt av dem själva https://www.amazon.se/Samsung-Galax...&sprefix=galaxy+s10+smartphone,aps,106&sr=8-3

Notera att det är en tysk version, så Samsung-pay och Google-pay kanske inte fungerar i Sverige, t.ex.

Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 214
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Last edited: 28 mar 2022
    Hatsune Miku, Kristy och iterva gillar detta.
  9. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har letat på Tradera och där finns ju begagnade S10-or med lite olika priser.
    Så det kan ju vara ett alternativ också.
    Jag är inte ute efter en klocka utan en ersättare till min S7:a...
    Och eftersom den sensor jag vill åt inte längre finns på senare Samsung Galaxy-modeller så får jag försöka med en beg S10. Då skjuter jag upp det slutliga avgörandet några år till...

10. Lex

Lex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    Halebop, Comviq, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Mini & Reno 5 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Mini & Reno 5 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    One+ Nord 2 & Glxy S21
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Realme GT Mstr & Moto G100
    Platta:
    Blackview Tab 6 32GB
    Platta 2:
    iPad 9,7 32GB 2018
    Kolla även på Fyndiq.se. Där säljs begagnade för 3.000-3.500:-

11. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hittade en på Tradera för 1500 (köp nu)...

Last edited: 29 mar 2022
  12. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ny fråga:
    När jag får hem den här Galaxy S10 telefonen om några dagar, hur för jag över den gamla telefonens innehåll till den nya?
    Att notera:
    Jag tänkte flytta SD-kortet med mina foton och andra data från S7 till S10 (den har en kortplats för detta). Det är c:a 50 GB med foton, musik och andra data.
    Telefonen är inställd att lagra foton på SD-kortet i stället för internminnet.

Men hur får man över allt det andra? Appar och inställningar etc etc....
    Den enda sociala app jag använder är WhatsApp och den lagrar sitt data i internminnet.

Jag tycker mig komma ihåg att när jag flyttade från S4Mini till S7 på sommaren 2017 så handlade det om nån sorts backup som gjordes på S4Mini och sedan lästes tillbaka på S7.
    Är detta fortfarande hur det fungerar eller gör man på något annat sätt numera? Eller egentligen gjorde för ett par år sedan när S10 var ny....
    Samsung har ju lagt ner sin molntjänst så jag kan inte gå dit.
    Kan man ta backup till sitt Googlekonto på S7 och sedan läsa tillbaka det till S10:an?

13. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 695
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    VIVO X200 PRO GLOBAL 512GB/16GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    Samsung smart switch, Whatsapp gör du bara en säkerskopiering till ditt gmail konto och återställer sedan på S10 när du drar igång Whatsapp där.

Hatsune Miku och Kristy gillar detta.
  14. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

OK, jag hittade SmartSwitch som verktyg på nätet, men jag tycker att instruktionerna är olika på olika ställen. Tex varifrån man startar, görs det på den nya eller gamla telefonen?
    Detta med Whatsapp, menar du att det finns en backup-funktion inne i Whatsapp? Jag hittar inte var i Whatsapp man kan starta en säkerhetskopiering...
    Eller är det i den allmänna backup/restore funktionen under Settings (Settings=>CloudAndAccounts=>BackupAndRestore=>BackupMyData?
    Men där verkar man inte kunna välja specifika appar...

15. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 695
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    Du installerar det på bägge telefonerna, och följer instruktionerna, i ditt fall får du köra trådlöst då S10 kör USB-C.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sec.android.easyMover

gå in inställningarna i Whatsapp, välj chattar, chatt säkerhetskopia.

Kristy gillar detta.
  16. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag har flyttat mellan Samsungtelefoner (bland annat S7 till S21 nyligen, och A3 till S7) och ett tips är att skaffa ett nytt minneskort till den nya telefonen, kopiera allt med Smartswitch (trådlöst borde funka), och sedan få igång alla appar på den nya telefonen, kolla så foton är överförda, etc, innan man avvecklar den gamla telefonen. Man bör använda backup (google photos eller liknande) för foton/filmer och SMS Backup & Restore (eller motsvarande) för att säkerhetskopiera SMS och MMS, lämpligen till Google Drive etc.

Just chatprogram som Whatsapp, Snapchat, och allt vad de heter, är bra att ha aktiverat molnbackup i gamla telefonen innan man gör överföringen till nya - när den nya aktiveras funkar inte alltid appen i den gamla telefonen tydligen, och då kommer man inte åt chathistorik, kontakter etc. Så var det iaf för min fru när det gällde, hm, någon chatapp. Lite strul att fixa.

nexus^6 och Kristy gillar detta.
  17. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Smart Switch finns under "Cloud and Accounts" på min S7:a utan att den behöver installeras..
    Hur det är på S10 återstår att se när den dyker upp.

Jag har en USB-C till USB-A kabel och den här vita omvandlaren mellan USB-A till Micro-USB som kom med Galaxy-S7. Så jag kan koppla mellan en USB-C och en Micro-USB enhet som S7:an. Borde funka tycker jag.

Är detta en funktion i WhatsApp eller är det telefonens allmänna backup via Settings/Cloud_and_Accounts/Backup_and_Restore?

Jag har "Back up my data" aktiverat för mitt Google account, men jag vet inte om det görs löpande i bakgrunden eller om jag måste aktivera det manuellt när det skall göras.
    Automatic Restore är också aktiverat.

PS: Mina telefoner är alltid inställda på Engelska så det är dessa namn jag får referera till ovan. DS

18. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hittade just var det fanns en "Chat backup":
    Chats/Meny/Settings/Chats/Chat backup

Ser ut som att den är inställd för att ta backup en gång i månaden.
    Körde en manuellt nu.

19. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    nexus^6 och Kristy gillar detta.
  20. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nu har jag fått hem den Tradera-köpta S10:an och lyckats använda Smart Switch på den (fast inte via kabel som rekommenderas utan bara via WiFi).
    Hur som helst så fick jag över det mesta såvitt jag kan se. Både Appar med rätt layout på hemmaskärmarna och tillhörande data. Fast inte till WhatsApp, men det fixar sig när an flyttat över SIM-kortet tror jag.
    Swish och BankID är också såna där låsta appar.

Jag tog ut SD-minnet ur S7:an innan jag synkade och i stället kopierade jag över data till ett nytt större SD-kort på min PC (64GB => 128 GB).
    När allt som Smart Synk kunde hantera var klart så satte jag in det nya 128 GB SD-minnet i den nya luren och det fungerade som tänkt. Fick ställa om kameran igen till att lägga bilderna på SD-kortet.
    Fingeravtrycksläsaren på S10 är betydligt bättre än på S7, där missar den ganska ofta men inte på S10. Det beror antagligen på den omständliga proceduren att registrera fingeravtrycket från början. Det tog lång tid och den ville se hela fingret verkar det som innan den var nöjd.

Nu gäller det bara att få tag på en bältesväska till S10...
    Den Krusell jag har för S7 är för kort och Clas-Olle har bara en annan storlek och den är jättestor i stället. :(:ehm:

Hatsune Miku och chraist gillar detta.