Jo absolut. De är inte ens värda att nämna
Hade däremot en Andersson-förstärkare ett par år som fungerade riktigt bra. Bytte bara för att jag behövde HDMI-ingångar i förstärkaren vilket ju inte funnits i så många år.
Men TV-apparaterna har jag BARA hört och sett skit om. Jag har bara en nära kompis som köpt en sådan TV och den gick sönder helt efter två år. Han fick en likadan, de sålde fortfarande samma TV vilket väl skvallrar lite om vilken prioritet utveckling har, och den gick sönder lika snabbt. Han slängde den. Den var ju ändå så billig.
Den andra jag sett var fem år gammal. Runt 10% av alla linjer som går vertikalt hade blivit röda och runt 15% av alla horisontella blivit gröna. Såg helt sjukt ut. Det hade tydligen börjat när TV:n var runt 3,5 år gammal men blivit värre och värre.
TV skall man inte snåla ut på om man förväntar sig använda den. Det är precis som med bilar, sängar, kläder och skidor. Åker man mycket bil köper man inte en Fiat Punto. Man köper en dyrare. Uppskattar man en god natts sömn köper man inte billigaste Jysk-sängen utan någon lite dyrare modell. Vill man att skorna skall hålla mer än i ett halvår skiter man i att shoppa på ICA:s utförsäljning av skor och åker man mycket skidor köper man inte REA-pjäxor på ÖB. Det säger sig lite självt att de billigaste TV-apparaterna inte är bra. De är väl högst OK för priset men de är låååångt ifrån en BRA TV.
Riktpriser på en bra TV (typ Skoda) är typ:
32" ifrån 3000:-
40"/42" ifrån 5000:-
46"/47" ifrån 10000:-
55" ifrån 15000:-
Tar man snittet på vad de kostar blir det mer:
32" snitt på 5000:-
40"/42" snitt på 7000:-
46"/47" snitt på 12000:-
55" snitt på 17000:-
Det är självklart helt OK att köpa en billig TV men då måste man förvänta sig att de inte är skitbra. De kommer jobba med en hacking 50 hz-teknik, det kanske inte är full-HD, 3D och Smart-TV kan man glömma och bilden i sig är säkerligen inte så fin gällande något. Det är bara en fråga om pengar men just TV-apparater, och även laptops, har fallit under någon märklig kategori där merparten av konsumenterna tror att en 46:a för 5000:- är en medelbra TV eller bättre. Det funkar inte så

Click to expand...