Fråga: Vilken webläsare använder ni?

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av John-Erik, 1 jun 2012.

1. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag använder den som kom med sedan start. Inte tänkt på några jättebrister. Men har ni upplevt något och ersatt med annan webläsare? Vilken då? Vilka har ni prövat och vilken tycker ni är bäst?

Jag har en orootad LTE och skulle vilja ha ett tips på webläsare som funkar bäst :) med liten motivering kanske..

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag kör med Dolphin hd och har alltid gjort det. Det är bra flyt i den och den är snabb att ladda sidor. Ytterligare en fördel som jag ser det är att man måste inte hålla på och fibbla så mycket för att få fram Bokmärken, svep åt höger så kommer dom fram från vänster sida. Startskärmen kan man lägga genvägar till sidorna man oftast använder. Det finns en exitknapp så man kan avsluta den när man inte använder den. Man kan ställa in så att skärmen är aktiv hela tiden man använder browsern.

Opera next är ytterligare en bra browser, sjukt bra flyt i den men jag gillar ändå Dolphin bättre. Ladda ner o testa vad som passar dig. Har du Android 4.0 kan du ju även köra Chrome.

Skickat från Tapatalk2

3. Jennyblom

Jennyblom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag använder opera mobil webbläsare, tycker den är så praktisk eftersom all text formar sig efter skärmen o man slipper skrolla fram o tillbaks hela tiden.
    Sen finns det en avsluta knapp oxå som e lätt tillgänglig om man behöver avsluta snabbt :D

4. Patr!k

Patr!k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Jag kör också med Dolphin hd nu för att den har bra flyt och många bra funktioner.
    Jag körde även Opera mini tidigare men jag tycker att Dolphin hd passar mig bättre.

Last edited: 1 jun 2012
  5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Fint. Ska pröva dem lite vid något tillfälle. Har förstått att det är typiskt att folk skaffar sig alternativa webbläsare, mediapelare, galleri ... Vissa byter även sms app.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

6. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har sms handcent på min :D mediaspelare har jag bara den som fanns från början.

7. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Du får testa dig fram och avgöra vilken webbläsare du gillar bäst förstås.
    Har testat de flesta (inkl Opera och Dolphin) men den jag gillar allra mest är Firefox.
    Den är klart snabbast på att ladda sidor, djäkligt snabb rent av, och eftersom jag även kör med Firefoxen på min PC så jag kan lätt synka med t ex mina bokmärken.
    Däremot ska du inte ladda ner den senaste officella Firefoxen, utan BETA-versionen https://play.google.com/store/apps/...sMSwxLDEsIm9yZy5tb3ppbGxhLmZpcmVmb3hfYmV0YSJd.
    Gamla Firefox var/är slö och en trist historia, men Firefox-betan är en helt nyskriven variant och mycket stabil. När fler addons som adblockplus också portats över på mobil-foxen (så att man slipper all reklam...) kommer den att vara odiskutabel.

Jennyblom gillar detta.
  8. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Du får testa dig fram och avgöra vilken webbläsare du gillar bäst förstås.
    Har testat de flesta (inkl Opera och Dolphin) men den jag gillar allra mest är Firefox.
    Den är klart snabbast på att ladda sidor, djäkligt snabb rent av, och eftersom jag även kör med Firefoxen på min PC så jag kan lätt synka med t ex mina bokmärken.
    Däremot ska du inte ladda ner den senaste officella Firefoxen, utan BETA-versionen https://play.google.com/store/apps/d...Vmb3hfYmV0YSJd.
    Gamla Firefox var/är slö och en trist historia, men Firefox-betan är en helt nyskriven variant och mycket stabil. När fler addons som adblockplus också portats över på mobil-foxen (så att man slipper all reklam...) kommer den att vara odiskutabel.

Jag provade oxå firefox men jag tyckte det personligt var så jobbigt att texten inte formade sig över skärmen utan man fick skrolla fram och tillbaka hela tiden för o läsa de o dels så funkade inte adblock så jag avinstallera de igen men den dan de funkar så ska jag helt klart använda den webbläsaren:)

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Lade in den på plattan nu & satan va trevlig den är! Flyter bäst av alla jag testat utom då möjligtvis opera mobile men den gillar jag inte av andra skäl. Nu testar jag denna ett tag så får vi se om jag pensionerar Dolphin hd, är less på ryckande vid scrollning.

Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2

Last edited: 9 jun 2012
  10. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

11. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ohh, så den ska funka nu ? e de fortfarande firefox beta som e bästa alternativet eller man kan ha den vanliga versionen ? Hur e de med texten, e den fortfarande densamma att man måste skrolla fram o tillbaks för o läsa de eller den syns över hela skärmen ? (Nått de verkligen borde uppdatera i så fall oxå enligt mig, opera mobil har de så) o sist, går den att få på svenska ? (den fanns tyvärr bara på eng innan :-(

Last edited: 15 jun 2012
  12. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Ja, ABP dev builds versionen funkar i Firefox Beta nu, men är som sagt inte färdig (läs min tidigare länk). Det viktigast är att reklamblafforna som fyller hela skärmen ibland är borta, så jag är nöjd trots allt. Det är utvecklarna av ABP som ännu inte hunnit anpassa till Firefox's Native UI code som Firefox Betan bygger på, men de är på G med det.
    Text-frågan vet jag inte vad du menar faktiskt. Du får ladda ner beta versionen och se själv om du är nöjd....jag upplever inga problem iallafall.
    Betan är bara på engelska - men är det viktigt för dig får du vänta på den officiella versionen av betan (FF14). Själv tycker jag kanske att mobilens inställningar är enkla att förstå ändå.
    Här är en jämförelse mellan Firefox betan och Chrome 4 (som också fått bra kritik).
    http://www.geek.com/articles/geek-pick/android-browser-beta-battle-chrome-vs-firefox-20120517/
    Chrome funkar bara för lurar med ICS (Android 4) installerat medan Firefox även funkar för tidigare versioner (dvs som 95% av alla modellerna fortfarande har). I artikeln finns även en video-test, Firefox bedömdes givetvis som bäst ;)

Edit: Hittade faktiskt en svensk version, fast det är en nyare version än betan som kallas Aurora, och är Firefox 15 alltså - den gick att få på svenska.
    Dl filen till någon mapp på ditt SD-kort i luren, klicka på filen "fennec15..." för att installera ftp://ftp.mozilla.org/pub/mobile/ni...roid-l10n/fennec-15.0a2.sv-SE.android-arm.apk

Last edited: 15 jun 2012
    Jennyblom gillar detta.
  13. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ah, jag ska testa betan o ska ladda ner filen på svenska, tack för att du tog dig tid ! vet du när den officiella versionen av beta kommer ut ?
    Angående texten jag pratar om, i opera mobil webbläsare så formar/anpassar sig all text på hela skärmen så man kan läsa allt utan att behöva skrolla fram och tillbaka när man t.e.x. läser på aftonbladet, Om det står en lång mening så förminskas den så det ska bli enklare o läsa, svårt att förklara, lättast att förstå e nog att du bara testar så kommer du märka va jag menar he he :P de e nått jag saknade på firefox när jag testade den för ett tag sen, dock var det inte beta versionen men antog att de var detsamma, e inte så jätteförtjust i att installera betor eftersom dom ofta har en massa buggar o liknande, föredrar grejer som funkar som dom ska :) men jag ska i alla fall testa nu o se om den e så bra som rykten påstår..

14. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Det är samma intervall som på desktop, dvs var 6:e vecka släpps ny version.
    Channels (olika utvecklade versioner) är: Nightly (fn kommande FF16), Aurora (FF15), Beta (FF14) och Release (officiella FF13). Googla datumen.
    Oroa dig inte Beta är mycket stabil och kraschar i princip aldrig, själv kör jag Nightly och även den tillräckligt stabil för mig. Tidavståndet mellan Nightly och den officiella är bara 18 veckor, det hinner inte ske något dramatiskt på den korta tiden.....
    Text-frågan menar jag även Firefox beta har fixat.
    Firefoxen är den snabbaste browsern jag testat. Installerar du även ABP så ska du veta att sidorna laddas långsammare när ABP är kopplad på (tvärtom mot som det brukar vara på vanliga PC'n alltså), men jag räknar ju med att ABP när de trimmat klart den också gör browsern snabbare förstås.
    Du får testa och berätta vad du själv tycker om Firefox, vi har ju samma telefon så det borde ju inte vara någon skillnad.... :D

15. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det ska jag absolut göra, intressant info de här he he..återkommer :P:)

16. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Jag håller med att Dolphin har en hel del bra finesser, bla denna, som jag saknar i Firefox.
    Men tänkte dela med mig en app jag använder till detta: KeepScreen https://play.google.com/store/apps/...sMSwxLDEwOSwiY29tLnRuaS5LZWVwU2NyZWVuTGl0ZSJd
    Den är gratis, och håller skärmen på vilken webbläsare du vill använda aktiv till du stänger ner den. Finessen med KeepScreen är att det kan du gör på valfri app också. Ex vis mail, spel, som du vill slippa "väcka" hela tiden. samtidigt kan du dra ned på skärmens allmänna timeout sekunder till ett minimum för övriga appar (för att spara batteriet).
    En "must-have-app" tycker jag.

Fredriks gillar detta.
  17. hamroid

hamroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Det jag tror Jennyblom menar med texten är att när man zoomar in (nyper ut med fingrarna så att texten blir större) så vill man att det ska fungera som i Opera, att texten anpassar sig till formatet och radbryter texten så att man slipper scrolla fram och tillbaka. Jag kan inte se att detta fungerar varken på Firefox Beta, Dolphin HD eller Chrome. Därför finns bara Opera som alternativ för mig när det gäller webbläsare.

Jag är nöjd med Opera som helhet men tycker att den är väldigt långsam på att starta upp - därför hade jag hoppats att snabbare webbläsare som Firefox, Dolphin eller Chrome skulle ha anpassning av textflödet när man zoomar men tyvärr så verkar detta inte vara en prioriterad funktion och jag får stanna kvar hos Opera.

Jennyblom gillar detta.
  18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Bra tips !

19. Jennyblom

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack det var precis så jag menade men kunde tyvärr inte förtydliga det bra nog. personligen tycker jag opera mini o mobil e väldigt snabb, speciellt när man kör med 4g. det tar för mig bara nån sekund att ladda på webbsidor.

Jag kör med opera mobil o den e väldigt snabb att starta upp så prova de o sätt på 4g när du surfar.

Last edited: 16 jun 2012
  20. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Men just så fungerar det ju på Firefox beta också, man kan även dubbeltappa på texten så justeras texten (ex vis om hemsidan har både artikeltext och marginaltext) automatiskt till skärmen.
    Snälla... istället för att fråga, gissa och påstå utan att själv veta - ta och ladda ned och bedöm själva. Det tar 2 minuter.... suck!