Vilket abonemang/operatör???

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Cim-Inc, 24 februari 2010.

1. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag är helt ny på android, och kommer skaffa mig en HTC Desire / Sonyericsson Xperia X10/X10 mini pro. Allt beror på vilken som kommer ut först på marknaden.

Har idag Halebop kontantkort, men har insett att det inte kommer funka något vidare - kostnadsmässigt alltså. Min mobilprofil är väl att jag sms:ar det mesta, ringer relativt sällan, och när jag väljer android telefon är det för att kunna få en vettig surfupplevelse (kommer mestadels kolla aftonbladet, hotmail, gmail och facebook, eventuellt ett par bloggar jag följer.

Men jag vet inte vilken operatör jag ska välja för mina behov, vet att t.ex. tele2 har ett billigt abonemang för 39kr/månad + 200mb data för ytterligare 29kr/månad, sms kostar då 39 öre styck (idag kostar det 49öre styck efter 30 dagar från att jag fyllt på mitt kort med minst 200kr), och då är jag uppe i 60kr fast kostnad och har räknat ut att jag kommer hamna runt max 120kr totalt per månad med tele2, finns det något ännu billigare och bättre alternativ för mig? kommer som sagt mestadels sms:a, surfa lite granna utanför wi-fi, ringa ytterst lite.

Om någon vet, så är det väl detta forumet!

//Cim

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Själv har jag följande tjänster från Telia:

Telia Mobil Prata på - 49kr / mån
    Telia SMS Till alla - 99kr / mån, 5000 SMS
    Telia Mobilsurf Alltid - 69kr / mån (just nu halva priset i 3 mån), 500Mb data
    Totalt: 217kr / mån, exl. samtal

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Telenor har ett kontantkorts-abbonemang "messa mera", där kan man skicka upp till 3000 SMS gratis per månad.

Så om du inte ringer något alls och skickar max 3000 SMS klarar du dig teoretiskt på 0:- / månad om du inte skulle ha behövt datatrafik för surf också.

För 59:- / månad som dras från kontantkortet får du obegränsad surf, men hastigheten är strypt till ca 350 kb/s. Det är det abbonemang som jag själv har valt till mitt kontantkort och jag tycker att det fungerar hyffsat. För 119:-/månad kan man få upp till 6 Mb/s, det har jag inte provat själv då jag tycker att det kostar onödigt mycket.

Så med mitt förslag "messa mera" i kombination med "Telenor Fri Mobilsurf" för 59:-/mån ser det vid en första anblick ut som om du skulle klara dig med 59:-/mån. Dock finns det ett aber, om inte kontantkortet fylls på efter 30 dagar övergår abbonemanget till en variant där SMS kostar pengar. Därmed hamnar du ändå i ett läge då kontantkortet måste laddas varje månad och minsta laddningsbelopp är 150:-, d v s slutnota 150:-/mån, men då har du iallafall ca 90:-/mån att ringa för, alternativt kan du sätta slantarna på det dyrare dataabbonemanget med ca 30:- kvar att ringa för.

m v h Henrik

Last edited: 24 februari 2010
  4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    150 spänn i månaden för "fria SMS" och fri datatrafik är ju helt överkomligt.

Om man inte laddar efter 30 dagar så är det väl bara SMS:en som börjar kosta, datatrafiken är väl fortfarande fri? Så då borde ju en auto-betalning på 150 spänn i månaden funka, de månader som är 31 dagar får man få visserligen betala för SMS:en en dag, men det lär ju täckas av de där extra 90 kronorna man har (det blir ju 180 på två månader och det är ju bara varannan månad som är längre än 30 dagar).

Och det finns väl inget hinder att man använder den datatrafiken till datorn så länge man använder telefonen som "modem"?

Man kan nog nästan t.o.m. köra den snabba mobilsurfen (tror inte jag skickar SMS för mer än 60 spänn på en dag:-).

Jag skickar i princip bara SMS (jag är döv) och har idag Tango Mini som tar 19 öre per SMS, och laddar inte mitt kort ofta, så jag tycker det är svårt att hitta vettiga lösningar som inte blir mycket dyrare.

5. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

alla lösningar är ju fortfarande dyrare än den jag angett :money::P

6. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men då har du trafiktak på 200 MB. Trafiktak vill jag helst slippa.

7. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

grejjen är ju då den att jag surfar så pass lite på mobilen (såvida det inte är via wi-fi) ändå, så jag ser inte det som ett problem.

8. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Har ingen dator nu då jag kan inte kolla upp exakta siffror, men om du tittar på Tres 99 kr "pott" så kan du lägga till tjänster som dras från dina 99 kr, t.ex. data för 49 kr och något sms-paket för xx kr.

Jag har nu 199 kr pott, data för 89 kr och något paket för 69 kr, vilket ger mig ca 40 kr kvar till uppkopplingsavgifter m.m.

9. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Ja, de fortsätter dra 59:-/månad för fri datatrafik även då man växlar mellan olika varianter av deras kontantkortsabbonemang.

Jag känner inte till något hinder, men törs inte säga säkert då jag själv inte provat tethering med telefonen.

m v h Henrik

10. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tethering är inget jag kommer använda mig av, har 100mbits lina redan, och jag tar aldrig med mig datorn :P och det är vid sånna tilfällen jag kanske använder mobilen att surfa och till det borde Tele2:s 200mb/månad räcka tror jag.

11. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Enligt http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html kostar det surfpaketet bara 29:-/månad och det är verkligen billigt.

Innan jag skaffade min android-lur hade jag Tele2 i form av Comviq kontant. Då kostade dock det billigaste data-abbonemanget 89:-/månad och än värre var att det inte gick att beställa till kontantkort. Då bytte jag till Telenor. Det gick ganska smidigt att portera mobilnumret, men man fick vänta ett par veckor och under den tiden dränerades snabbt mitt kvarvarande saldo på Comviq-kortet av min datatrafik.

m v h Henrik

12. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Vet du om det går att lägga till det datapaketet till kontantkort nuförtiden? (det för 29kr/månad alltså).

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tele2 har inga kontantkort längre ju, de säljs under namnet Comviq.

Så troligen kan man inte köpta Tele2:s tilläggspaket till Comviqs kontantkort.

14. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

nehe, då föll ju det då...är inte sugen att binda mig nämligen, så får väl bli ett obundet abonemang så jag kan säga upp det när jag behöver/vill.

15. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halebop hallå + surf bas/plus?
    3000 gratis sms och 0,5/3 gb surf. Om du sedan inte har något emot att binda upp dig så får du ett riktigt bra pris på mobilen också. Själv betalade jag 3600 för en iPhone 3GS!

Last edited: 26 februari 2010
  16. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Ännu en trygghet med kontantkort är att man inte kan drabbas av några obehagliga räkningar. Det värsta som skulle kunna hända om man råkar fumla och roama data-drafik mot någon norsk basstation eller liknande är att man tömmer det saldo som finns på kontantkortet.

m v h Henrik

17. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

jo precis, dessutom så studerar jag utomlands från och till (dvs. när jag har råd ;))

men om jag ska ha en android lur (vilket känns som det enda rimliga alternativet just nu faktiskt!) så måste jag ju ha lite surf, men vet inte hur jag ska kunna lösa det med ett kontantkort, det är ju jävligt dyrt att surfa på kontantkort, speciellt när jag surfar så lite via mobilen.

18. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Telenors paket som diskuteras ovan är ju kontantkort (där kan man alltså köpa till Fri mobilsurf till kontantkorten).

19. Cim-Inc

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Dock så blir det dyrare än vad jag lägger per månad i nuläget, och då går det bort som alternativ.

20. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då är det väl bara att du behåller det du har idag? :-)

Eller menar du att du vill ha nåt som ger mer utan att kosta mer? Det tror jag lär vara rätt svårt.