Telenor har ett kontantkorts-abbonemang "messa mera", där kan man skicka upp till 3000 SMS gratis per månad.
Så om du inte ringer något alls och skickar max 3000 SMS klarar du dig teoretiskt på 0:- / månad om du inte skulle ha behövt datatrafik för surf också.
För 59:- / månad som dras från kontantkortet får du obegränsad surf, men hastigheten är strypt till ca 350 kb/s. Det är det abbonemang som jag själv har valt till mitt kontantkort och jag tycker att det fungerar hyffsat. För 119:-/månad kan man få upp till 6 Mb/s, det har jag inte provat själv då jag tycker att det kostar onödigt mycket.
Så med mitt förslag "messa mera" i kombination med "Telenor Fri Mobilsurf" för 59:-/mån ser det vid en första anblick ut som om du skulle klara dig med 59:-/mån. Dock finns det ett aber, om inte kontantkortet fylls på efter 30 dagar övergår abbonemanget till en variant där SMS kostar pengar. Därmed hamnar du ändå i ett läge då kontantkortet måste laddas varje månad och minsta laddningsbelopp är 150:-, d v s slutnota 150:-/mån, men då har du iallafall ca 90:-/mån att ringa för, alternativt kan du sätta slantarna på det dyrare dataabbonemanget med ca 30:- kvar att ringa för.
m v h Henrik
Last edited: 24 februari 2010