Vilket är det bästa sättet att överföra data till ny telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bag, 2 okt 2015.

1. bag

bag Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Som sagt vad har ni för erfarenheter av olika appar o.s.v.
    Hur gör ni när ni byter mobil om ni vill föra över bilder inställningar mm.

Kör ni Samsung Smart Switch, Xperia Transfer eller något annat? Fungerar apparna bra mellan olika tillverkare, olika OS och olika OS-Versioner?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder bara appar som har molnlagring vilket gör att jag inte behöver göra något särskilt för att flytta över data. Så fort man är inloggad så är all data där. Det tycker jag är bästa sättet att överföra data, dvs. låta någon annan hantera det.

Just installation av appar är väl det enda som inte fungerar så bra vid telefonbyte, men jag ser det bara som positivt att börja med en helt tom (nåja) telefon och installera apparna när behovet av dem uppstår. Då slipper man allt som man inte använder, men glömt att avinstallera.

3. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Till Appar + appdata och "data (sms, samtalshistorik)".
    Använder jag MyBackupPro till: (Kräver Root).
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rerware.android.MyBackupPro&hl=sv

Denna har jag använt denna under alla år jag har haft android, från Cupcake till Lollipop 5.1.1 När det gäller att flytta appar gäller det snarare att veta vad som går att flytta och inte går att flytta. Att undersöka vilka appar som inte spelar bra med backup, dem låter man vara och installerar på nytt från playstore eller via .apk filen.
    Ett exempel är att det går att göra en backup av bankID appen och flytta denna mellan olika enheter oberoende av rom typ. Starta om telefonen efter restore och använd appen.

En annan populär lösning är Helium, som jag dock inte provat själv. (Kräver ej root).
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koushikdutta.backup&hl=sv

Du kanske har hört talas om Titanium Backup. Det här är ett mycket avancerat program och kräver många rättigheter och bör inte användas av en ovan android användare.

Allt som finns på sd0 eller sd1 (Micro-SD kort) om du har ett. Det för jag bara över med kabel till datorn. Och sedan till den andra telefonen. Bilder och musik tex är ingen konst att flytta hit och dit.

Jag har aldrig använt någon tillverkares verktyg. Dessa fanns inte när jag började med Android. Då var det HTC Sense eller vanilla Android som stod på bordet.
    Jag ser snarare dessa som onödigt bloatware som kan fungera eller stöka till med ett frustrerande kaos. Samtidigt som det idag kanske finns en app från varje tillverkare, mao är det en djungel full av olika program som lovar att göra samma sak.

bernard gillar detta.
  4. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Jag använder en kombination av Titanium Backup och Foldersync för att hantera appar. Kör Titanium varje natt klockan två och backar upp allt nytt i den mappen till dropbox med Foldersync.

Bilder sparar jag undan dela med Google Photos, dels med Foldersync.

Detta är absolut varken den snyggaste eller smidigaste lösningen, men den fungerar.

5. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det är svårt det där med att hitta en enkel allt i ett lösning. Jag använder Syncthing. Skrev lite mer om det i en annan tråd.Det är inte en snygg lösning på Windows då programmet körs i en terminal som måste vara öppen hela tiden. Man kan lösa det genom att ha två användare inloggade på datorn och köra terminalen på det andra kontot och sedan använda det andra kontot. Programmet körs men man slipper se terminalen i aktivitetsfältet. I linux körs det som en service och är helt dold

https://swedroid.se/forum/threads/fungerande-hdd-online-till-android.126127

6. bag

bag Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Saken är den att jag ska göra en enkel guide till våra kunder.
    När de byter från till exempel android till en annan android eller iOS.
    Så tack så mycket för Era tips men de är nog aningen för avancerade.
    Eller så har de tillräcklig koll själva om de använder något av de alternativen.

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om man byter mellan Android och iOS så är det bara appar med online storage/cloud som fungerar smärtfritt. Övriga kan fungerar med export/import av data, men det beror på apparna.

Att skriva en enkel guide är i princip omöjligt eftersom det beror så otroligt mycket på apparna och vilka enheter det gäller. Enklast är som sagt att använda appar som lagrar online, exempelvis att lagra kontakter i Google Contacts, kalender i Google Calendar osv. Då är flytten till nästa enhet väldigt smärtfri. Det är ju då inte ens en flytt utan bara en synkronisering av data mellan flera enheter.

Kristy och johnconnor gillar detta.