Vilket antivirus program är bäst?

Diskussion i 'Applikationer' startad av johand74, 5 apr 2011.

1. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Funderar på att skaffa ett antivirus program till min Desire.
    Finns det några bra som verkligen funkar och inte slöar ner telefonen?

2. Dizzy89

Dizzy89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

alltså, jag har aldrig läst eller hört om någon som fått virus på sin lur osv. hur stor är risken verkligen? och vad exakt är det som kan hända...? jag har en DHD.

3. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Var mycket om att virus har ökat enormt till android på radion idag.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst börjar det dyka upp virus men det är fortfarande ingen mening med att installera antivirus på telefonen då det slöar ner den och finns inget bevis på att de verkligen fungerar.

5. pipkinera

pipkinera Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder AVG och det funkar jättebra på min LG Optimus one. You never know! Jag har hört att det finns virus till android nu också.

6. Rozeman

Rozeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

7. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    +1
    Lookout är jäkla bra virus-program :)

8. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Har ni haft virus på era mobiler?

Bli medlem eller för att visa innehållet!

9. Paralyze

Paralyze Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Installerade AVG på flickvännens lur. Funkar kanon bra. Mycket virus i appar osv. Så man får vara försiktig :)

10. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

11. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag förstår din oro. Dagens telefoner är i grund och botten små datorer med förmågan att ringa. Du har förmodligen viktig data på den som du inte vill ska hamna i fel händer.

Vissa säger att man inte behöver antivirus till android för att android är linuxbaserat och att det inte finns många, om ens några, virus ute i det fria till linux. Men vad de glömmer är att linux uppdateras mycket oftare än android och att de säkerhetshål som finns i linux och som virusen utnyttjar, därmed försvinner. Detta kan man inte riktigt säga om android. Dels uppdateras det långsammare om alls, och dels är det väldigt många vanliga användare som kör samma version som fanns när de köpte telefonen.

Å andra sidan finns ju frågan om antivirus verkligen hjälper. Vad jag vet var det inget AV som upptäckte trojanerna som fanns på market för några veckor sen. Det var först efter att trojanernas förekomst uppdagades som lookout och andra AV uppdaterades för att kunna identifiera dessa. Dessutom finner jag det lite otroligt att lookout kan scanna igenom alla mina 200+ appar efter virus på mindre än 2 min. Dock använder jag det fortfarande eftersom det inte verkar påverka prestandan och har en kul funktion som gör att man kan lokalisera telefonen om man nu skulle förlora den.

Eftersom de flesta virus till android är trojaner som stjäl data och sedan skickar det vidare kan jag även rekommendera att använda droidwall om du är rootad. Detta är i princip en brandvägg som förhindrar valda appar från att få tillgång till nätet. Alla appar som jag inte tycker behöver nätåtkomst blockeras effektivt. Om det går att komma förbi blockeringen på något sätt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än att inte göra något.

12. Rozeman

Rozeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Nej, jag har inte haft något virus, så det betyder väl då att appen funkar bra!
    Jag har även larm i huset trots att jag inte haft inbrott... En del saker är bra för att mota Olle i grinden.

13. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    +1
    Jag laddade ner antivirus för att det fanns virus-appar på market. Lookout söker också igenom alla appar direkt när du har laddat ner dem.

14. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Jag anser mig klara mig bra utan cykelhjälm i trafiken eftersom jag aldrig varit inblandad i en cykelolycka. Jag har heller aldrig haft inbrott i någon av mina lägenheter, därför rustar jag dom inte heller med larm.

Jag försöker bedöma om det verkligen finns anledning till att rusta min mobil med ett antivirusprogram eller om det bara är onödigt så länge man vet vad man håller på med, ungefär som med datorn.

Har man Nexus One eller Nexus S så får man ju alla uppdateringar hyfsat snabbt som täpper till alla eventuella säkerhetsmissar och ett antivirusskydd kanske då blir överflödigt?

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns det virus för Android alls? Alltså, kod som infekterar en mobil automatiskt och som kan infektera andra program?

Har än så länge bara sett trojaner, alltså appar som utger sig för att ha en funktion men som också gör något annat (elakt?) utan att tala om det för användaren. De flesta av dem begär ju dessutom rättigheter helt öppet, tex att få läsa kontakter eller skicka betal-sms.

Alla med Android mobiler som har kända säkerhetshål borde utöver att installera tveksamt fungerande antivirusprogram tjata på tillverkaren så att de ser till att fixa sina buggar. Konstigt att det är så tyst om detta, hade tex Dell förhindrat att säkerhetshål i Windows fixas så hade det ju blivit ramaskri i media.

16. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

I vardagliga samtal: virus=all sorts malware dvs worms,trojaner mm. Men nej jag tror inte att det finns virus till android än.

17. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    mi åsikt är den att det finns antivirus program så varför inte använda dom då?

själv så använder jag just nu Norton Mobile Security (betaversion)

den slöar ner telefonen lite grann men inte så farligt den scannar alla appar direkt efter du har laddat ner
    det innehåller även funktioner som att låsa och radera innehållet i telefonen om den blir stulen

jag tror tyvärr att det kommer bli mer o mer "ohyra" även till Android telefonen för det finns folk som kan tjäna sjukt med pengar genom att stjäla dina uppgifter och annat

18. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag tror lite sunt förnuft och försiktighet är betydligt mer effektivt än ett antivirusprogram.

Antivirusföretagen är ju ofta dom som ligger bakom undersökningarna som säger att virusen blir fler och även om man hoppas att de i grunden vill väl kan iaf. inte jag låta bli att tänka att dom faktiskt tjänar pengar på att skrämma folk.

Det jag sett hos "vanliga" windowsanvändare är att så fort dom har antivirus och brandvägg tror dom att det är ok att installera program från alla möjliga tvivelaktiga ställen och klicka ja på alla rutor och länkar. Så det finns risk att det ger en falsk känsla av trygghet och föder ett dumdristigt beteende.

Tänker man bara efter två gånger innan man installerar ett program, läser recensioner och kollar behörigheterna kommer man nog väldig långt. Verkar något skumt är det ju bättre att avstå och leta upp något alternativ än att chansa.

Jani gillar detta.
  19. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Håller med! Använder också Norton men tycker inte att de slöar ner min telefon iallafall.

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Om du får virus eller annat skit beror helt på dig. Om du inte redan har sunt förnuft så får du skaffa det istället för en app som subsitut för sunt fönuft. :)