Vilket app-inloggningssätt är säkrast/bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 20 nov 2020.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

(OBS: Jag är relativt gammal och extremt oteknisk.)

När man laddat ned en app och öppnar den för första gången, så möts man ju som regel av följande:

"SKAPA KONTO
    Namn
    Adress

Eller
    LOGGA IN med ditt Google-konto

Eller
    LOGGA IN med ditt Facebook-konto"

Min fråga är, vad det finns för för- och nackdelar med de olika alternativen, främst ur säkerhetssynpunkt, men även ur praktiska aspekter (om man har appen installerad på flera enheter, om mobilen blir stulen, om man köper ny mobil....o s v)

Hur brukar ni göra, och varför?

Och spelar det någon roll?

Bör man hålla sig till samma metod för alls appar man laddar ned? Om ja, varför?

Om man anvönder alternativ 1 - Skapa konto - och är riktigt orolig av sig (som jag ), kan det t o m vara vettigt att skapa en speciell mailadress, som man bara använder i vissa appar och aldrig till något annat?

Har funderat länge på detta. Idag aktualiserades det när jag med stor tveksamhet laddade ned WISH-appen, i akt och mening att köpa nån liten fånig julklapp på corona-säkert sätt.

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 914
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Helt upptill personliga preferenser. För mig personligen går Facebook bort direkt. Vill helt enkelt inte ha saker kopplade till Facebook. Ser inte någon vits med att använda Google kontot i sig även om jag använder min Gmail adress. E-post är alltså mitt val i de allra flesta fall. Bland annat för att jag då är oberoende av om jag är inloggad på enheten med rätt Google konto eller inte. (Jag använder många olika enheter).
    Efter att ha följt dina vedermödor med dina dubbla Google konton är min spontana reaktion att du ska använda epostadress så att du inte ställer till mer förvirring. Eller Facebook om du känner dig komfortabel med det.

Kristy, stelex, chraist och 1 annan gillar detta.
  3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 914
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Angående din fundering om det kan vara idé att ha en speciell e-post:
    Kan vara en idé om man är på någon sida där man känner att det kanske är lite "så där" med säkerhet och integritet. Jag har själv ett par skräppost adresser som jag kan använda i i sammanhang där jag inte vill lämna ut min "riktiga".

Kristy och lenamarsan gillar detta.
  4. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det låter som om inloggning med e-mailadress är det bästa alternativet.

Facebook använder jag knappt. Och jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle välja det alternativet.

Och mina dubbla Google-konton har jag fortfarande inte fått ordning på.

Tack för ett tydligt och bra svar!

chraist gillar detta.
  5. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 967
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Jag skulle personligen aldrig länka ett annat konto till ett befintligt som t.ex Google/Facebook etc. Just ur säkerhetssynpunkt kan man förlora mycket om man t.ex inte använder tvåstegsverifiering på kontot.

Själv kör jag med en lösenordshanterare och har således alltid unika lösenord till alla mina tjänster. Detta i kombination med tvåstegsverifiering ger ett säkrare konto till tjänsten.

Lösenordshanterare finns det väldigt många men skulle rekommendera Bitwarden som även är valet i "Bli säker podden" för 2021!

Bitwarden Open Source Password Manager
    Bli säker-podden: #093 Årets lösenordshanterare 2021 Podd #93: Årets lösenordshanterare 2021 – Nikka Systems

Kristy, lenamarsan och tpalsson gillar detta.
  6. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det var faktiskt PRECIS så jag tänkte, fast lite mindre sofistikerat :)

Att det kan inte vara vettigt ur säkerhetssynpunkt, att använda sitt Facebook- eller Google-konto, för att logga in på en massa appar.

Tack för tipset om lösenordshanterare! Har länge funderat på en sådan. Är annars extremt noga med att aldrig ha samma lösenord på flera ställen.

En fråga (lite OT):

Om man använder lösenordshanterare, kan man byta mailadress då...? Eller det kanske är en av poängerna - att man bara behöver ändra mailadress på 1 ställe...