Vilket kreditkort borde jag skaffa? (Google Pay, e-faktura, notiser m.m.)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av N6290, 30 jan 2023.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag har noll koll på kreditkort, har aldrig haft något. Men nu ska jag hyra bil vid en resa framöver, och de kräver tydligen kreditkort, så jag måste skaffa ett sånt. Först tänkte jag skaffa det simplaste och billigaste, och ha enbart för bilhyran, sen låta det ligga oanvänt, men efter lite fundering kom jag på att det kunde vara värt att göra övergången till kreditkort på heltid, typ betala mina löpande kortutgifter med kreditkortet. Det finns ju vissa fördelar med kreditkort.
    Mina krav är väl följande:

    -Stöd för Google Pay
    -Att beloppet som ska betalas hamnar som e-faktura i min internetbank (SEB)
    -Notifikationer i telefonen via kortföretagets app när en dragning/debitering sker med kortet
    -Helst låg (eller ingen avgift) för kortet.

    Vilka avgifter för ett kreditkort anser ni acceptabla, och vilka avgifter är för höga? Är gratisalternativen något att ha?

    Min kreditvärdighet är nog ganska god, jag har ju regelbunden inkomst sedan ett antal år tillbaka. Jag vet inte vilken kredit jag behöver, jag tror att hyrbilsföretaget kräver att få reservera ett belopp på 10 000 kr nånting (ska kolla upp närmare exakt belopp senare). Men en hyfsat hög kredit skadar väl inte att skaffa, behovet kan väl uppstå nån gång, om man ska på långresa igen typ. Vilka belopp är vanliga att ha beviljad kredit på, är typ 30 000 - 50 000 en vanlig gräns, eller ännu högre?

    Vad gäller att samla poäng/bonus, så är det kanske inte superviktigt för mig, ovanstående punktlista är viktigare. Jag brukar handla i olika matbutiker, men nästan aldrig på Coop eller ICA (som väl har egna kreditkort). Jag tankar bilen främst på Shell/ST1, de har väl ett kreditkort men jag har ingen aning om det är något att ha. Några bekanta har tipsat om dessa kreditkort: 1) Norwegian och 2) Preem. Jag flyger inte speciellt ofta, sällan med Norwegian.. och tankar sällan bilen på Preem, närmaste Preem-mack ligger en bit bort, så vet inte om något av dessa två skulle passa mina behov. En annan bekant tipsade om American Express, men det kortet funkar ju inte på alla ställen och går nog bort redan av det skälet, plus att kortavgiften är lite för hög tror jag.

    Vilka tips har ni till mig?
    Och till sist: jag har rest runt ganska mycket (främst inom Europa) och betalat hotell med vanligt bankkort utan problem, jag har aldrig stött på krav på kreditkort. Varken jag eller mina bekanta har haft kreditkort med oss vid de resor jag tänker på, inom Europa. Nu får jag höra att kreditkort är ett ganska vanligt krav på hotell och hyrbilsföretag, vilket jag inte har förstått tidigare. Det kunde ju slutat illa på någon av våra resor.. Är detta krav allmänt känt? Vid mina USA-resor har någon i sällskapet däremot haft kreditkort, där har jag fått uppfattningen att det kravet är vanligare än i Europa. Är det bara hotell och hyrbilsföretag som brukar kräva det, eller vilka andra företag? Den som har koll, får gärna upplysa mig. Jag tycker personligen det är ganska respektlöst mot sina kunder, att ställa ett krav på kreditkort (alltså neka vanliga bankkort). Dessa företag får väl ta kopia av id-handlingar som alla andra företag kan göra, lita på sina kunder, och driva in ev. skulder via domstolarna, så som alla andra företag gör när skada/tvist/skuld uppstått. Varför ska några få företag anse sig själva "fina i kanten", och ställa högre krav på sina kunder?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har aldrig fått krav om att ha kreditkort för hotell, dock så har jag betalat mina hotell i förväg. Bil kan jag inte kommentera då jag inte har körkort :)
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Är det resor inom Sverige, Norden, Europa eller längre bort du syftar på?
    Då har vi haft samma upplevelse iaf :) Kände mig dum som helt hade missat att det kan finnas krav på kreditkort, men vad gäller hotell så verkar min uppfattning inte ha varit helt fel då. En bekant sa dock att Scandic Hotell kan ha det kravet? Jag har bara bott där med föräldrarna, många år sedan, så kan ju inte minnas hur betalning skedde då.
    Du har inget kreditkort då, klarat dig utan sånt? Antar att du hade skrivit ifall du visste något kort som uppfyller mina krav!
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Europa, dock har jag också hört detta med kreditkort
    Jag har bott på ett Scandic Hotell i Norge 2018 och det var inga problem. Dock betalat i förväg

    Nej, jag gillar inte att kunna köpa på kredit :)
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    CarPay kan jag rekommendera. Kostar inget. Bra app, notiser, Google Pay, e-faktura osv..
    Norwegian är ett bra kort också som inte kostar något, men tråkig app, inga notiser, Google Pay, har e-faktura.
     
    bernard gillar detta.
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Carpay var ju rätt ordinärt kort, inget speciellt. Eller missade jag nått?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tveksam till om det verkligen är krav på KREDIT-kort. Vad man kräver är någonstans där man kan dra pengar. Det är bara det att detta på många ställen jämställs med kreditkort. Man använder helt enkelt termen "kreditkort" lite vårdslöst.
    Själv har jag i och för sig kreditkort så jag kan inte yttra mig om hur andra typer av kort fungerar i det sammanhang som nämns. Att man har kreditkort behöver inte betyda att man skjuter upp betalningar. Jag låter alsdrig skuld byggas upp särskilt mycket på mitt kort utan sätter över pengar titt som tätt. Några hundralappar är OK skuld för mig, men inte tusenlappar. Då fyller jag på!
     
    Bart S gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Det är rätt (väldigt?) vanligt med krav på kreditkort vid hyra av bil utomlands.

    Brukar använda kreditkort vid köp av flygbiljetter och annat, strular något så ingår oftast reseförsäkring och annat så man slipper ligga ute med massa pengar.

    Är man en person som inte har disciplinen att betala sin kreditkortsräkning till fullo när den kommer så ska man inte ha kreditkort. :)
     
    Last edited: 30 jan 2023
    KTM gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ingår om jag betalar minst 75% av resan med mitt debit kort också :)
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Kanon, men du får ligga ute med pengarna då. Det slipper du om du använt kreditkort.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tack för svaren hittills. Ska kolla upp.
    Vad har ni för kreditgräns på era kort? Eller är det en för personlig sak att fråga om (ingen aning haha). Men den som vill kan ju ange ungefärligt den gräns ni har, här eller över PM. Jag har ingen aning vad som anses vara en normal kredit så att säga.
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Har 50K som köpgräns på respektive kort jag har. Ifall det skulle behövas, det är ju individuellt. Flesta så kan man bara med ett par klick utöka köpgränsen. Men 30/50K är väl vanligast skulle jag gissa.
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Jag tittade på att hyra en Tesla en helg eller en vecka bara för att prova för ett par år sedan (men gjorde inte). Då var det inte bara krav på kreditkort utan att man skulle ha *två* kreditkort. Oklar anledning men gissar på att det är för att dels visa på ålder och dels för att visa att man faktiskt har råd med eventuella extra kostnader som skador eller självrisker etc. Riskminimering med minimalt arbete från hyresbolaget liksom.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    När jag skulle hämta ut en bil hos Sixt i Split vägrade dem ta emot kreditkort. Depositumet skulle tas på debitkort. Var väl 1500 euro eller någon skit dem skulle ha om man nu inte betalade extra.
     
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Bäst att ha hängslen och byxrem. :)
     
  16. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    732
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    I vissa länder är det åtminstone formellt sett ett krav. Bara riktigt varit med om det i Finland, Estland och Danmark dock. Alternativet brukar vara en deposition i cash.
     
  17. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Det finns en väldigt stor fördel med kreditkort som inte alla tänker på, själv gör jag alltid större inköp på kreditkort, aldrig direktbetalning/swish eller liknande, konsumentkreditlagen är det som brukar rädda folk när ett resebolag gått i konkurs exempelvis, de som betalat kontant är då rökta men vi som betalar med kreditkort kan bara protestera mot debiteringen när fakturan kommer:

    "Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
    29 §
    Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

    Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

    Att hyra bil i usa utan att ha ett kreditkort tror jag knappt är möjligt, kanske om man lägger upp tusentals kronor i deposition?

    För att svara på TS fråga, jag har ett santander mitt kort, tyvärr inte längre möjligt att skaffa. Sikta på valfritt kreditkort som saknar årsavgift och se till att nolla fakturan varje gång den kommer så spelar räntesats på nyttjad kredit ingen som helst roll.
     
    katho, RBdyk, chhans och 1 annan gillar detta.
  18. trjberg

    trjberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kolla alltid vad som gäller i de länder du reser till. T ex vilka kreditkort som de godtar i butiker och andra ställen.
    Själv skulle jag se till att ha två stycken, en i reserv ifall det första inte fungerar av någon anledning.
    Och ha separata banker kopplade till korten och olika utfärdare (Mastercard resp Visa). Allt för att minska utsattheten för driftproblem hos bank eller utfärdare.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Här i tråden är det CarPay som framkommit som enda 100-procentiga alternativ hittills, som uppfyller alla mina krav. Jag kommer dock antagligen aldrig tanka bilen på Tanka, finns ingen sån i min närhet mig veterligen. Går det att göra annat med samlad poäng/bonus hos dem, förutom Tanka?

    Finns det fler kreditkort som uppfyller alla mina krav?

    Vettigt tänk. Ska fundera på det. Men eftersom jag har SEB Mastercard idag, så skulle det i så fall vara ett kreditkort med VISA som skapar redundans i mitt fall (om jag tänker 1 debit-kort och 1 kredit-kort i mitt fall då). Finns det något VISA-kreditkort som uppfyller mina krav i startinlägget tro?

    Om man sen bara har korten inlagda i Google Pay, och ej med sig fysiskt, så har man ju ytterligare en attackvektor där, om Googles betallösning ligger nere (gissar jag). Där kan redundansen falla ändå. Däremot kommer jag nog alltid ha åtminstone ett av korten med mig fysiskt, även om jag betalar med Google Pay normalt.

    Jag tänker att VISA och Mastercard borde fungera i stort sett i hela världen, kanske med undantag för sanktionsländer såsom Ryssland, Belarus, Iran, Syrien, Nordkorea. Kanske Kuba, Venezuela m.m. om man nu ska hårddra det. Stämmer det, eller menar du att man bör göra ytterligare kontroller, för "vanliga"/okontroversiella länder? Jag tänker att problemen med American Express brukar vara större, medan VISA och Mastercard har stämpeln av att de bör funka "överallt" typ.

    Jag råkade för övrigt se att SEB erbjuder kreditkort kostnadsfritt, om man har deras tjänst Enkla vardagen, vilket jag har. Jag är sugen på att skaffa ett "riktigt" kreditkort enligt villkoren ovan, men låt oss säga att jag skaffar SEB:s kreditkort, bara som komplement, om det ändå är gratis - är det ett och samma kort med debit och kredit, eller får man två olika kort? Menar alltså om jag kan använda mitt nuvarande kort i princip, med kredit aktiverad.
    SEB saknar ju stöd för Google Pay. Har de stöd för e-faktura-liknande betalning av kreditnotan, typ inne i Internetbanken, med automatisk påminnelse varje månad? Och några notiser i appen där tro? Vanliga Mastercard debit hos SEB ger ju ej notiser, bara vid onormala dragningar typ.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Visa har större täckning sett till hela världen än MasterCard