Fråga: Vilket läge vid filmning?

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Fructis, 8 jun 2015.

?

Vilekt läge är bäst vid Filmning i FHD

1. FHD

2. FHD (60FPS)

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. Fructis

Fructis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!

Eftersom att detta forum består av så otroligt mycket kunskap om diverse saker gällande telefoner, surfplattor, mm, så tänkte jag fråga en sak gällande videoinspelning med Galaxy S6.

Jag brukar få ansvaret att filma då tjejen tävlar i hästhoppning, vilket innebär lite panoreringar samt objekt på videon som rör sig.

Jag har senaste gångerna valt att köra FHD utan 60fps, vilket har fungerat helt ok.
    Frågan är dock om bilden blir bättre om jag väljer att filma i 60fps? Enligt telefonen förlorar jag HDR,Videoeffekter, Videostabilisering (har den inte OIS?) samt möjligheter att ta bilder medans jag spelar in och spårings-ÅF.

Självklart handlar allt om vilka förutsättningar man har, väder, belysning, mm.

Men om vi tar tre exempel, så får ni säga vilket läge jag bör använda och varför.

Exempel ett: Solen skiner, jag står relativt stilla med kameran och är "mjuk" på handen när det gäller panoreringar.
    Exempel två: Vädret är lite sämre, molnen är framme och det blåser lite, det är relativt "grått" utomhus.
    Exempel tre: Inomhus, belysningen är rätt så dov.

Vad hade ni varlt för läge vid dessa tre exempel och varför?

Tack så mycket på förhand för att ni tar er tid och svarar!

2. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Prova! Kör två exakt likadana filmningar och panoreringar med och utan 60 FPS? Själv har jag testat för lite för att avgöra....

I en annan tråd skrev någon att han tyckte bilden blev grynig och otydlig med 60 FPS i dåligt ljus.

3. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej och tack för svaret!

Självfallet ska jag pröva mig fram också.
    Men det hjälper att ha lite kött på benen av de här som kanske har vart med om samma sak.
    Sen får jag ju inte möjligheten att filma två gånger när det är tävling, det är just därför jag har skrivt ned de tre exemplen.

Angående att bilden blir grynig och otydlig i fps i low light kan väl ha o göra med att bildstabilisatorn stängs av (trodde att denna ändå skulle vara igång, men det kanske bara gäller när man tar bilder) samt att HDR inaktiveras.
    Så i dåligt ljus så hade jag nog valt att köra utan 60fps.

4. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag kör enbart med FullHD 60 FPS. Blir en fantastisk upplevelse att se dessa filmer på TV. Speciellt om TVn även kan hjälpa till ännu mer med att fylla i mellan varje frame. Så mjuk uppspelning så det ser nästan oäkta ut. :)

5. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Detdär är väldigt olika från person till person, det du talar om är "Såpopera-Effekt" vilket får bilden att framstå precis som namnet antyder "såpoperaaktigt"

Det jag är ute efter att veta angående min fråga är i vilket läge som lämpar sig bäst för att få ut så bra material från filen som möjligt.

Såpoperaeffekten du talar om är egentligen något som förstör materialet du tittar på, för att kunna få den "flytande" effekten så måste tvn fejka bildrutor och gissa sig fram hur materialet egentligen ska se ut, detta märks väl om man har denna inställning på "Medium eller hög" Då brukar man kunna se artefakter runt rörande objekt, ser ungefär ut som en gelehinna runt det rörande objektet.

Med det sagt så föredrar jag att ha en del av denna effekt igång, bara för att få detdär lilla extra naturliga flytet, när dessa saker är avslagna så brukar filmer tendera till att hacka sig fram (trots att Jag har 24p i output från mediaspelaren samt att tvn spelar upp det i 24p)

Men somsagt, jag är ute efter att få bästa förutsättningarna till ett bra videoklipp.

6. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Mycket sant. Vid väldigt snabba oväntade rörelser så hinner inte tvn med.
    Men jag skulle ändå rekommendera 60 fps läget. Då får du ju ut mer av det du filmar. Man vill ju ha så hög fps som möjligt så man slipper se det man filmar hacka sig fram. Tex en bil som rör sig från höger till vänster medan du har kameran i fast position.

7. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jo, den högre FPS:en är jag självklart medveten om, det var av den anledningen jag gav tre exempel, för jag tvivlar på att enbart den högre FPS:en kommer göra materialet bättre om det är väldigt låg belysning, där kan jag ha ett större behov av HDR eller att OIS är igång.

Som tur är så är det fint väder ute idag, så jag ska testa att filma i båda lägena och då får resultatet tala för sig själv :)

corb06 gillar detta.
  8. Fructis

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser av dagens testfilmningar.
    För det första så vill inte min mediaspelare spela upp de vanliga klippen i 30p utan den kör den i 60p.

De i 60p spelas upp som vanligt, mediaspelaren läser dock av rätt fps på varje fil så skillnad märker den iallafall.

Filmer med FHD enbart är bra i med såväl som motljus, känns stabilt men har inte riktigt samma flyt.
    Filmer med FHD (60p) gör inte lika bra ifrån sig i motljus men ser fantastiska ut så man har solen i ryggen, men är något skakigare.

Personligen så tycker jag att båda såg riktigt bra ut!

EDIT: Efter att ha kollat på en Pc-monitor istället för en 65" tv så märkte jag av lite mer. Anledningen till att båda lägena såg snarlika ut på tvn har till stor del att göra med de bildförbättrare jag har igång på tvn.

Men med PC-monitor märkte jag detta:

Filmer med FHD enbart, flyter långt ifrån lika bra, men ser godkänt ut, färgerna är fina men man märker i panoreringar att träden i bakgrunden "hackar" sig fram lite.
    Filmer med FHD (60p) Flyter på ruskigt fint, upplevs inte lika skakiga som jag först skrev.

Fler får gärna komma med sina inputs gällande detta och dela med sig av de skillnader de har märkt av!

Last edited: 9 jun 2015
    milky81 gillar detta.