Vill du ha hjälp med grafik och layout?

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av coolof, 7 nov 2009.

  1. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Olle heter jag och jobbar till vardags som grafisk designer på ett mjukvaruföretag i Stockholm. Jag jobbar mer eller mindre dagligen med GUI, främst i Adobe Flex. Nyligen skaffade jag en HTC Hero och gillar den mer och mer för varje dag.

    Först och främst vill jag tacka alla duktiga utvecklare för alla bra program. Men anledningen till att jag skapar den här tråden är inte för att ge er komplimanger på det ni kan utan att dra mitt strå till stacken och hjälpa er med det jag kan; gui och grafik. Det kan röra sig om ikoner, interface-design med androids standardkomponenter eller helt fristående grafiska gränssnitt. Naturligtvis gör jag det här, precis som ni, på min fritid och det finns bara en viss mängd sådan men jag ska försöka hinna med så mycket jag kan, om intresset finns.

    Än så länge har jag hjälp Johan Nilsson lite med hans SL-applikation. Här är några screenshots på det som jag gjort åt honom (feedback på programmet i sig tas med fördel inte i denna tråd, postar bilderna som referenser, ingenting annat):
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Ledsen om vissa bilder är lite stora, de var egentligen aldrig avsedda för webben.

    Edit: Hoppas att det här är rätt forum att lägga det i. Jag funderade först på grafikforumet men det känns som ämnet i sig inte gäller någon särskilt grafik eller frågor kring grafik. Har jag fel?
     
    Last edited: 7 nov 2009
  2. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Väldigt snyggt! Stilrent! ;) Gillar verkligen det jag ser.
     
  3. UserFo

    UserFo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanon tråd! Speciellt för mig så inte är så kreativ och verkligen försöker finna inspration i allt!

    Vilket program jobbar du mest i när du gör grafik?
    Jag själv har väldigt goda kunskaper inom Photoshop men det är ju inte så mycket vektor i PS så det lutar väl på att börja kika på Illustrator. Kan ju inte vara så svårt att "gå över".
     
  4. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag använder Photoshop till det mesta faktiskt. Googles riktlinjer för ikoner är att man ska skapa dem i vektor men sen göra om dem till raster (48x48) så egentligen kan man lika gärna göra allt i photoshop från första början. Men det beror lite på vad för utseende man är ute efter, interface-bilderna är 100% Photoshop men tanken är att använda Androids inbyggda ui-komponenter så långt det går, man kommer väldigt långt med bra textstorlek och marginaler :)

    Illustrator i sig fungerar ganska annorlunda jämfört med Photoshop så för mig tog det ett tag att komma runt skillnaderna. När man väl gjort det så märker man ganska snabbt vad de olika programmnt passar bäst till. Själv använder jag ofta Illustrator som grund, säg att jag ska göra en enkel ikon på en klocka, då är Illustrator bättre, vill jag sedan lägga in toningar, skuggor osv. så kopierar jag helt enkelt bara över det till Photoshop istället (dessvärre går det inte lika enkelt att göra tvärt om).


    Apropå något annat inom ämnet så har jag tankar och funderingar på att skapa en Android-grafik-hemsida/-community. Jag tänker mig att programmerare lägger upp sina projekt och beskriver vilken typ av grafisk hjälp de vill ha (ikoner, UI med standardkomponenter, komplett GUI osv.) och sedan kan grafiker ta kontakt den vägen. Även andra hållet ska gå att göra, alltså att grafiker lägger upp en profil och sedan kan programmerare kontakta dem den vägen. Vad tror ni om idén?

    Här är en tidig mockup; http://www.yay.se/android/guidroid/guidroid_mockup01.png
     
    Last edited: 11 nov 2009
  5. wizzler

    wizzler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är definitivt interesserad. jag kan höra av mig privat när det är aktuellt.
     
  6. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Skulle vara helt underbart, jag personligen känner ofta att det tar stop i projekt tankar och idéer just för att jag gör så dåliga GUI:n. Att lyckas binda ihop designers och kodare skulle vara ett enormt lyft för Android communityn.
     
  7. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Härligt! Det är bara att slänga iväg ett PM när du vill ha hjälp :)

    Kul att du gillar idén, jag borde kanske lägga upp en separat tråd för projektet när jag kommer hem? Jag har noll koll på php och sådant men kan Drupal rätt bra. Det borde inte ta alltför långt tid att slänga ihop sidan heller för den delen. Den svåra biten ligger nog i att komma fram till vad som ska finnas och vad som inte behövs.
     
  8. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag kommer garanterat ha behov av det i framtiden. Hoppas fortfarande på att få göra Boulder Dash till Android och i så fall kan jag behöva hjälp med grafik.

    Om det skiter sig, så att jag inte får göra Boulder Dash (och med tanke på mitt track-record så lär det skita sig) så behöver jag även förslag på enkla spel att göra. Hmm.. det kan ju vara så att grafiker har en idé och grafik, men behöver hjälp av programmerare.
     
  9. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Woah... det där var ruskigt snyggt... hoppas fler utvecklare anlitar dig... eller att Google får nys om hur du anser att saker och ting ska se ut... :-)
     
  10. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kul!

    Själv hade jag velat se en remake av ett gammalt Siemens-spel vid namn Stack Attack, har lite idéer på en grafisk stil som vore kul också (tänk samma upplösning som på den tiden, uppskalat och med detaljer i "pixlarna") :) Det liknar Tetris på så vis att man bygger rader men blocken är alltid 1x1 och man styr en liten gubbe längst ner på skärmen och måste putta lådorna för att skapa rader. Kanske bygger det på något annat spel, kul var det iaf. :)

    Däremot kan jag säga att jag är ingen höjdare på pixel art eller animation, tyvärr.
     
  11. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Alla programmerare kommer att läsa det som guid-roid istället för gui-droid ;) (globally unique id)

    Utöver det så har jag själv gått i tankarna att dra igång någon form av applikations-utvecklar-portal. Bloggar om utveckling, guider, resurser, sidor där man kan lägga upp sina applikationer, API:n för att logga felmeddelanden till siten, eller bugg-rapport-funktioner, med färdiga jar-filer så att man bara behöver lägga in en knapp i sin app, för att få den funktionen... och lite andra grejer jag har i huvudet :) Självklart skulle det vara ett bra ställe att även få in grafik-aspekter, även om jag inte själv tänkt i de banorna (främst för att jag sällan tänker grafik alls...)

    Sammarbeta på något kanske...? Jag tänker mig mer något rejält, än något snabbt ihopslängt i drupal, dock :)