Vill du kunna scrolla supermjukt i en 22 MPixel-bild? - Ny funktion i QuickPic

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tiny Turtle, 15 sept 2012.

1. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Har ni lust att hjälpa till med att testa en grej i QuickPic?

Fr.o.m. version 2.4.0 så har QuicPic stöd för att låta mobilens grafikchip hjälpa till att visa bilder. Efter vad jag fått höra från Nanling som utvecklar QP så är det tydligen en del som inte får GPU-accelerationen att funka på Samsung Galaxy-lurar så nu skulle det hjälpa med lite input om ni hade lust att prova. (Detta gäller tyvärr bara er som kör ICS eller JB men är intressant även med andra telefoner än Galaxy-lurar.)

Fördelarna med att låta GPU:n sköta det hela blir tydligare ju större bilder man har så ta en *riktigt* stor bild i QuickPic. Jag märkte inte så stor skillnad med de vanliga 8MP-bilderna från kameran, men när jag laddade ned en testbild för Canon EOS 5D MkIII på 22.2 megapixel (~5,3 MB) så syntes det ordentligt. Jättebilden scrollar otroligt mjukt jämfört med utan hw-acceleration.

Gör så här:

1. Börja med att starta QuickPic och gå in under "Inställningar" och välj "General" och kontrollera om "Hardware rendering" är förbockat.

2. Öppna sedan upp den riktigt stora bilden och zooma in en bit.

3. Prova sedan att scrolla runt lite i den och känn hur pass mjukt det går.

4. Gå nu in i samma inställningar och ändra för "Hardware rendering" (kommer heta "Hårdvaruaccelererad rendering" i nästa översättning) och upprepa sedan steg #2 & #3.

5. Märktes det någon skillnad? Några andra problem med att ha det påslaget?

6. Posta resultatet här och glöm inte berätta vilken telefon/Android-version/ROM/osv du använt.

OBS! På SIII:an med quadcore på 1.4 GHz behövdes det en riktigt stor bild, men på en lite svagare modell kanske det märks tydligt redan på mindre bilder - prova lite så får vi se.

Tack till osvanberg som redan testat och för er som tycker den svenska översättningen har stora hål så ber jag om ursäkt att det dröjt och skall sätta mig och slutföra den nu på direkten och skicka iväg till Nanling!

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 575
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testade nyss en bild på 40Mpix (stort nog?) på en Galaxy S3. Jag märkte ingen skillnad på det när hårdvarurendering var på respektive av.

Jag kör som sagt en Galaxy S3, jag har original rom och allt - orootad också. Android version 4.0.4, senaste uppdatering osv :)

Bilden var denna (http://images.quesabesde.com/camaras_digitales/noticias/comp_pentax_nokia_pentax_03.jpg) tagen med en Pentax 645D.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Last edited: 15 sept 2012
  3. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Skumt. Om jag tar din bild och visar i QuickPic i stående format inzoomat så mycket att det översta trappsteget räcker precis från vänster- till högerkant på skärmen och sedan scrollar fram och tillbaka så har jag inga som helst problem att avgöra om hårdvaruacceleration är på eller av. Jag lät en kille här på jobbet slå av och på det på min lur och sen fick jag prova och jag kunde avgöra det i samtliga fall.

Trist att du inte upplever det också, eller bra kanske. Kändes det mjukt på båda eller hackigt på båda?

4. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Testade denna bilden som enligt Wikipedia är på 40 megapixel på min Samsung Galaxy Nexus (nu vet jag inte om han räknade in Nexusen i Galaxy telefonerna) och märkte väldigt lite skillnad. Utan hardware rendering på så hackar det lite sådär när jag är så långt inzoomad som det går, med hardware rendering på så hackar det fortfarande, men lite mindre. Men det är ingen skillnad jag hade märkt om jag inte hade kollat efter den.

Kör helt stock, dock rootad.

5. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Måste säga att det var en fantastiskt risig 40MP-bild du hittat. Grymt mycket brus liksom. :)

6. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Haha jag är långt ifrån haj på foton så jag googlade 40 mp pictures och tog första bästa. Ska testa fotot cammen använde.

Tapatalke'd from my G Nexus.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 575
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testade precis som dig, jag märker ingen som helst skillnad om hårdvaruacc är aktiverat eller ej. Tyvärr så är det inte helt smooth på något av "valen". Stock gallerit och webbläsaren känns myclet mjukare. Men det hackar inte utan är bara inte helt mjukt.

Testade även med bilden på 41Mpix från Wikipedia (som postades efter min), jag upplever ingen skillnad där heller.

Om jag får möjlighet så ska jag testa det på en One X under dagen :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Samma resultat på cammen's foto. Lite bättre flyt men inget man märker av om man inte kollar efter.

Testade båda bilderna i stock Galleri och där var det väldigt grymt flyt på de, kunde även zooma in lite längre.

Tapatalke'd from my G Nexus.

9. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Men vad skumt! Vad är det som är annorlunda för mig? Placebo?

Dock måste jag säga att bildkvaliteten vid inzoomning är markant bättre med Galleriet än QP. QuickPic läser idag inte in så här stora bilder i full upplösning och det märks tydligt - speciellt på mer brusfria bilder som den jag länkade till i första posten.