Vilsen nykomling söker surfplatta

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av desmo, 16 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. desmo

desmo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag är ny på siten (första posten kommer här i köpråd), så ha överseende om jag missat något tråd. Har läst massa idag men behöver ändå ställa lite frågor.

Jag reser mycket i jobbet, och funderar på att skaffa mig en platta att ha med mig på flygplatser och hotellrum. Anledningen till att jag tittar på en androidplatta är att jag vill ha möjligheten att koppla in usb-hårddiskar (om man byter filmer med kollegor) och ladda upp information från min gps-klocka till webben. Detta klarar man inte av med en iPad om jag förstått det rätt? Egentligen vill jag har en iPad då jag föredrar "enkelheten" då jag inte är en avancerad användare. Allt jag läser om att flasha om med nya ROM skrämmer mig lite.

Men möjligheterna att koppla in externa enheter samt priset lockar mig till Android. Och jag har letat runt på ebay, alibaba och Pandawill. Och nu kommer frågorna:

- Är det värt att vänta på att dual-core-plattorna släpps? Tänker mest på Cube U30GT samt R2000). Kommer det göra upplevelsen bättre? Verkar som om de är på gång i slutet av maj/juni.

Om inte så har jag tittat igenom följande produkter:
    - SmartQ Ten3 T15
    - Cube U9GT2
    - Zenithink ZT280
    - Momo11
    - Onda Vi40
    - Acer Iconia A200

Alla har ett pris som är lockande. Från 1500 till ca 2000.

Vad säger expertisen? Antingen väntar jag några veckor på en dual-core, eller köper någon av ovan nämda. Utav de jag räknat upp ovan lockar Cube U9GT2 lite extra, men jag vet inte varför.

Användning kommer bli titta på film, musik, koppla in gps-klockan, spela lite spel, skypa.

Extra fråga: Kan man koppla in kombinerade hörlurar/microfon i dessa plattor? Det står inget annat än 3,5mm uttag. Kan man utgå från att microfon fungerar då?

Med vänliga hälsningar, Tobias

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    råd

Hej! Jag har några tips på aspekter att välja att se på saker som kan pressa ner priset utan att gå in på ett dator-prestanda-språk som inte ens jag begriper.

Men innan är det väl värt att tänka vilken storlek som tilltalar dig mest, och redan där har jag erfarenhet att det är svårt att välja mellan. 7-7.7 tum är mycket smidiga att ta med sig men lite trångt att spela vissa spel (vissa spel är perfekt till 7tum) och visa filmer och titta med andra. Personligen uppfattar jag att man ändå bär väska när man vill ha med sig en sådan pryl, väskorna har även plats för en 10tum:are.

Ett sätt att få ner ett pris är att välja en modell utan 3G om du exempelvis har en smart-telefon med Internetabonnemang. Det går alltid att dela med hotspot. Bluetooth verkar vara något för dig också. För att läsa mycket på en platta rekommenderar jag 1200x800 upplösning alt 1024x720 (eller vad det nu är) på en 7-7.7tum.

Du kan även köpa begagnad som inte behöver vara så gamla eller dyra framför allt de marken som nyligen eller kommer att inom kort lansera ut en värsting.

Asus är ju unik med tangentbord som i princip på alla modeller fördubblar batteritiden.

HTC Flyer 7" har nyligen haft en rea på 2000kr, den utan 3G. Asus och iPad har kommit med nya värstingar och unga och billiga plattor finns på andrahandsmarknaden.

Utrymmet brukar inte vara problem så länge man kan peta in 32GB microSD. Jag klara mig gott och brukar min platta på samma sätt du tänkt dig.

Jag tror du skulle kunna få en , samsung Galaxy tab, HTC Flyer eller en acer utan 3G för 2k på andrahandsmarknaden. Som du säkert får lite garantitid kvar hos en svensk återförsäljare.

Hoppas jag var till hjälp.

3. desmo

desmo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret.
    Jag har tittat en del på begagnat. Vad jag har läst mig till generellt med android-plattor är att många klagar på att det laggar och går tungt. Därav frågan om billigare dual-core direkt från Kina. Men en begagnad märkesplatta håller kanske prestandan nog så bra?
    Jag är inte speciellt intresserad av 3G (ändå dyrt i utlandet, får använda hotellets wifi isf) så de kronorna sparar jag ju in.

Hur ska man väga Honeycomb vs Ice Cream Sandwich?

Ska fortsätta gräva mig fram genom internet.. tack för att du tog dig tid!

4. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag tror det är bättre med begagnade produkter som sålts i Sverige som också är av populärare märken. Däremot finns det en Packard Bell där ute som är exakt identisk med Acer Iconia A500 som är en populär mellan-klass-vara om man får kalla det så. CDON säljer denna variant för väsentligt mindre än vad Acer har för pris. Jag skulle rekommendera just den faktiskt. Den kändes som mest för pengarna när jag läste på för ca 3 månader sen. Tillbehör finns gott om på ebay eller dealextreme för billig peng. Men då hamnar du lite över 2000kr, men under 3k. Fördelen är ju att du har 2års garanti och ångerrätt på ny från svenskt företag.

Hoppas du hittar din variant!

Edit: angående ICS och Honeycomb så vågar jag inte säga för mycket. Men vad jag förstått är de nya anpassad för ICS. Men de hetaste funkar fortfarande till 3.0. Sen kan man ju tillägga möjligheten för packard Bell likaså acer som kan ansluta sig till Tv och spela upp HD-material. Själv använder jag det. Framför allt live-stream sport till Tv till skillnad från den Acer du kikade på (A200). Sen upptäckte jag att acer 500 har ICS medan packard Bell står kvar på Honeycomb. Men har svårt att tro att de ska stanna där för evigt. Den är dessutom snygg enligt mig!

Last edited: 17 maj 2012
  5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det ryktas om en billig ~7 tums platta från google i samband med google IO den 27:e juni

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.