[Vimla] Nu sparas oanvända samtal, mess och surf!

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Crown, 1 feb 2016.

Taggar:
  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Idag lanserar Vimla att man kan spara sina oanvända samtal, mess och surf. Totalt kan man spara upptill 1000 samtal, 10000 meddelanden och 100 GB data och det finns ingen tidsbegräsning på hur länge det kan sparas.

    Då detta var en större nyhet som möjligen kan beröra även konkurrenter på sikt så väljer jag att starta en ny tråd där vi kan diskutera detta och vad det kan leda till på sikt även.

    Telia har ju för större abonnemang lanserat liknande för just surf, men i detta fallet så berör det även samtal/mess och det finns inte restriktioner att man måste ha specifika abonnemang.

    Vad tror ni om detta? Kommer konkurrenter att hänga på? Kommer "spara" bli en ny standard i abonnemangen i Sverige?
     
    Last edited: 1 feb 2016
    sofija88 gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag tycker det låter väldigt bra faktiskt! Då kan man få nytta av all data som man betalat för så att det inte går i spillo :)

    Däremot verkar det som att all extra data försvunnit från mitt konto? ska undersöka lite :)
     
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @gneken@gneken de har slagit ihop den med den vanliga datan tror jag. De jobbar väl för högtryck nu att få upp alla system därmed kan de se lite tokigt ut. Fullständig information lär väl komma under dagen :)
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hehe, jo nu vid månadsskiftet är det ju extra mycket att göra. Så väntar lite så får vi se om extradatan kommer. Har nämligen försvunnit från alla konton utan att slås ihop.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ju bra att du försöker sprida lite klarhet i förvirringen men de uppgifter du kommer med stämmer ju inte riktigt med det som står på Vimlas officiella hemsida där det står: "Nu sparas mobilsurf, samtal och meddelanden som inte använts till nästa månad."

    Det står uttryckligen att det sparas till nästa månad men enligt dig sparas det utan tidsbegränsning. Fortfarande lite oklart exakt vad som gäller tycker jag. Vimla borde komma ut med en officiell förklaring som förtydligar det hela.
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Håller med att det är en olycklig formulering med nästa månad och jag har även påpekat det efter att ha fått informationen att det ej finns något utgångsdatum.
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Bra fråga! Förhoppningsvis kommer det mer information kring detta under dagen. Spontant och mest logiskt för min del så borde dock fria samtal betyda att man tillförs mängden 0, därmed finns det inget att samla. Men det är en gissning från mitt håll.
     
  8. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Var hittar du informationen om exakta mängder data och samtal?
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Genom att fråga Vimla-gänget. Förhoppningsvis kommer all info och frågor och svar snart upp på deras sida. Vet dock att de har mycket att göra, så i värsta fall får vi väl vänta till imorgon.
     
    Fredz gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Spontant känns det som att det brister lite i förberedelser och planering om man plötsligt lanserar en sån här grej utan att ha fixat informationsmaterialet i förväg.

    Det är väl inte så att man på måndag morgon kommer på att "Vi kanske skulle lansera en sån här grej" och sedan får man så mycket att göra att man inte hinner med att informera? Lite mer strukturerat får man hoppas att de arbetar.
     
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Saken är väl den att man har smyglanserat det snarare och därmed ser det ut som det gör. Jag skulle gissa på att den stora lanseringen sker under veckan och då kommer det säkerligen gå ut mejl eller liknande till alla medlemmar. Problemet med att lansera något sådant systemändrande är ju att alla system måste uppdateras och sedan skall allt tas live.

    Sedan att grafik och liknande kommit upp på sidan innebär dock att man förberett det och fixat informationsmaterial i förväg, men jag skulle gissa på att man håller på det hela tills systemet är 100% i ordning. Men visst en heads up i deras forum hade väl aldrig varit fel, iaf att "just nu är systemet under uppdatering då vi lanserar detta, mer info kommer".
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Gör den det egentligen? Se på aktiviteten här på Swedroid i denna tråd och Vimla-tråden. Snarare skulle jag säga att resultatet blir tvärtom :) Lite Apple-tänk/taktik nästan över denna lansering eller smyglansering.
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Problemet är ju att den information de fixat i förväg och som nu gått live på hemsidan är så innehållsfattig att den skapar mer otydlighet än klarhet. Detta borde varit utfört på ett mer genomtänkt sätt.

    Nu är det som någan annan skrev att otydligheten kring det hela riskerar att ta udden av det väldigt förmånliga i förändringen. Jag tror folk har svårt att ta till sig informationen när det är så mycket oklarheter.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Swedroid är inte världen. Det stora flertalet Vimla-kunder finns säkert utanför Swedroid och Vimlas eget forum. De läser på Vimlas hemsida och förstår inte vad som gäller.

    Jag anser i princip att all relevant information ska gå att finna på operatörens hemsida. Det här att man ska behöva grotta på div. forum för att få reda på saker och ting kan ju inte vara den primära informationsvägen.
     
  15. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Stephan1@Stephan1 jag tycker information om b.la. RAM-minne på nya iPhones alltid lyst med sin frånvaro och gett upphov till massvis av spekulationer.

    @svenix@svenix det är sant att Swedroid inte är världen, men med tanke på att detta lanserades för några timmar sedan och Vimla är en liten operatör så finns det garanterat många som tycker detta är intressant oavsett upplägg. Sedan tror jag en en ev. kund förstår direkt att det som inte används sparas till nästa månad. Sedan att nästa månad + nästa osv kan läggas ihop är nog mer oklart och lika så är det ju tråkigt att gränserna saknas. Men oavsett hur man vrider och vänder på detta oavsett informationen så tror jag en ev. ny kund hade tyckt detta verkar intressant.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Bortsett från den något oklara informationen inledningsvis så är själva förändringen en kanon-grej och något som gör Vimla till ett ännu bättre val!

    För mig som normalt är lågförbrukare av både samtal, SMS och data under normala månader så innebär det att jag utan extra kostnad kan spara ihop till en rejäl pott med samtal och surf att använda under t.ex. semesterresor. Så mig passar det nya upplägget som handen i handsken! :)
     
  17. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Gillar också förändringen och tycker att Vimla bara blir bättr och bättre.
    Men jag har fortfarande en del frågor.

    Om man har 60 samtal och 600 sms och sedan väljer fria samtal en månad. Sparas potten förutsatt att man inte gjort av med allt till nästkommande månad?

    Edit Hittade svaret under abonnemang på deras supportsida. Det verkar sparas förevigat.
     
    Last edited: 1 feb 2016
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Precis, om du har fria samtal så kan du inte använda de som redan ligger i potten så därmed bör de vara kvar när du går tillbaka till 60 samtal. På samma sätt är fria samtal inte ett antal så det bör inte tillföra några samtal, dvs potten blir oförändrad.
     
  19. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jag gillar detta skarpt :D
    Perfekt för den som inte ringer mycket en månad, men kan behöva ringa mer någon annan månad.
     
  20. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Äntligen införs detta! Jag har alltid stört mig på att operatörerna "stulit" min dyrbara data varje månad!