[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  2. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är bra att Vimla ordnat så att det alltid är äldsta månadsdatan som används allra först, det är ett steg i rätt riktning. Men nu har det uppstått lite samma problem med extradatan som man kunde Flaxa ihop, det är den SISTA datan som används. För att ni ska förstå problemet med Vimlas upplägg:

    En kund har 50GB månadsdata sparad idag.
    Den här kunden Flaxar ihop 25GB som går ut i februari 2020.
    Han har studentabonnemanget på 6GB/mån.

    Den här kunden måste bränna av dessa 50GB innan man kommer åt det man Flaxade ihop, vi kan säga att det tar 6 månader innan dessa 50GB är slut (eller har gått förlorade pga 12-månaders-regeln). Då är vi inne i augusti 2019, den här kunden har på den här tiden fått in 6GB*6månader=36GB ny månadsdata. För att den här kunden ska komma åt extradatan på 25GB som man Flaxade ihop så måste den kunden göra av med månadsdatan som går ut i mars, april, maj, juni, juli och augusti 2020 (totalt 36GB) innan man kommer åt extradatan som går ut i februari 2020.

    Visst vi har inte betalat någonting för extradatan vi kunde Flaxa ihop, men det vore ändå trevligt om det alltid var äldsta datan som användes först så att man faktiskt fick någon nytta för extradatan man kunde Flaxa ihop. Många kunder kommer förmodligen aldrig få någon nytta av extradatan man kunde Flaxa ihop på grund av det här upplägget. Hoppas ni förstår vad jag menar.
     
    fretig och svenix gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    All data sparas i ett år.

    @RedDown@RedDown , man måste inte göra av med någon data öht. ;)
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tillhör dem som med stor sannolikhet inte kommer att få användning för min inflaxade extradata, men det beror ju på att jag inte förbrukar så mycket att jag behöver den. I och för sig kan det kännas bittert att data bara faller bort, men behöver man den inte för att man inte gör av med sin andra data så behöver man den ju inte liksom... Så länge det är den äldsta datan som faller bort är det OK för min del.
     
    katho gillar detta.
  5. inact_0049

    inact_0049 Guest

    I exemplet jag gav här ovanför är det en person som faktiskt fått nytta av extradatan om det inte vore för att extradatan togs allra sist, men nu kommer inte den personen åt extradatan alls innan den faller bort. Tycker det rimliga hade varit att man alltid tog äldsta datan först oavsett om det är månadsdata eller extradata. Finns en rätt bra diskussion om det i Vimlas forum här:

    Hur sparad data kan visas
     
    Last edited by a moderator: 20 feb 2019
  6. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Varje gång man fick högre poäng så skulle man lösa in och skriva sitt nummer.
    Ni som fick för lite surf, skrev ni in nummer varje gång ni fick högre poäng?
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har ett onödigt krångligt upplägg för sparad surf. För det första är det förvirrande att ha två olika potter för sparad surf, "sparad surf" och "extradata". Dessutom är det ologiskt att den av potterna som kallas "extradata" kan tillåtas att bli större än de 100GB man sagt är begränsningen för hur mycket surf man kan spara.
    Slutligen är det också ologiskt att surf från "extradata"-potten inte förbrukas förrän "sparad surf"-potten är helt tömd. Det innebär att man förbrukar surf från "sparad surf"-potten med längre hållbarhetstid innan man förbrukar surf från "extradata"-potten med kortare hållbarhetstid.

    Ja, ni märker att det inte är lätt att förklara hur det hänger ihop. ;)

    Anmärkningsvärt och ganska typiskt Vimla är också att det tagit bortemot ett år från att systemet infördes till att Vimlas personal själva rett ut hur det egentligen fungerar och först nu börjar ta fram modeller för att försöka kommunicera det gentemot kunderna. Man kan tycka att den biten borde varit klar INNAN systemet infördes...

    Vimla i ett nötskal! :)
     
    DanielÖ, induktion, tooobe och 1 annan gillar detta.
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    805
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag mailade Vimla om att jag hade fått mindre surf än jag flaxat ihop, och blev nöjd med svaret förutsatt att det är just en bugg :)

    "Hej Daniel!

    Kul att du var med och flaxade! Lätt bästa spelet 2019, tycker vi :)

    Vi har för tillfället någon bugg som gör att de sista 10GB inte syns på Mitt Vimla, men de finns på abonnemanget. Jag har dubbelkollat, och du har 15GB som högsta resultat samt 15GB inlagt på abonnemanget.

    Har du några mer funderingar om något är det bara att du hör av dig!"
     
    inact_0049 gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Kan hålla med, men för en gång skull tycker jag Vimla återigen har börjat lyssna på communityn. Så jag tror faktiskt det finns en betydande chans att detta löser sig fram tills lanseringen av data som går upp i rök.
     
  10. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vill också ge Vimla cred för bra service. Jag flaxade ihop 18 GB data men fick inte nån av oklar anledning. Mailade Vimla fick svar inom några timmar, dock gjorde de en miss och satte in 13 GB istället för 18. Mailade och påpekade det och de satte in de saknade 5 GB samma dag. Visst tabbade de sig med datan i första hand, men grymt snabbt fixat måste jag säga.
     
    bernard och DanielÖ gillar detta.
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    De måste ha förstärkt på kundservice! Eller har de fått så mycket färre kunder? När jag mailade dem när jag var kund så kunde det ta flera vardagar innan jag fick svar trots att det var viktiga frågor om feldebitering.
     
  12. Armine

    Armine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    De svarade på messenger efter 2 dagar och fick då in mina 45 GB som jag flaxade ihop (fick inget sms den 19 Feb). Tycker Vimlas support är grymma och förutom de, vilket företag ger ut denna mängd av data gratis? Kudos till Vimla
     
    bernard gillar detta.
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har vimla tagit bort surfen man får extra när man blir ny kund?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det har de gjort. Officiellt säger Vimla att det inte pågår någon kampanj just nu. Möjligen kan det bli någon ny kampanj i framtiden.
     
    bernard gillar detta.
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det var som sjutton. De har väl haft välkomstsurf i flera år? Det har väl inte varit nån kampanj?

    En kompis skulle precis skaffa vimla men insåg att han blev ”snuvad” på surfen.
     
    bernard gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tydligen är de tre halva priset månaderna också borta. De blev i ett bräde mindre prisvärda.
     
    bernard gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu får man försöka hålla kll på kommande kampanjer (som det säkert kommer att bli några gånger/år) och passa på då.
     
    bernard gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tipsade en annan kompis som slog till förra veckan. Han fick 55gb surf och 5 mån med halva priset. Det var riktigt bra :)
     
    Asawi och bernard gillar detta.
  19. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det har kommit in en del rapporter i forumet där kunder säger att mobilens dataförbrukning inte stämmer överens med dataförbrukningen som redovisas på Mitt Vimla. Alla i den tråden pratar om att problemet uppstod sedan man bytte simkort, antagligen är det något strul med Vimla 2.0:

    Vimla-appen visar fel data
     
    Last edited by a moderator: 25 feb 2019
    svenix och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon skulle behöva jämföra förbrukningen registrerad av telefonen mot förbrukningen registrerad på Vimla.se och lägga upp lite skärmdumpar. Är skillnaden stor ligger det ju säkert något i kritiken.
     
    inact_0049 gillar detta.