Köpes: Vinyl spelare

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av filipmak, 31 jan 2022.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. filipmak

filipmak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77
    Hej, har någon en vettig vinylspelare de inte använder?
    Har ingen förstärkare hemma utan använder endast Sonos som högtalare så finns det aux port till spelaren är det bra om det går att koppla på så vis.
    Första vinylspelaren så vet inte riktigt vad man ska titta efter..

prisidé 1000-2000 kr.

Last edited: 31 jan 2022
  2. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Spelare med inbygda hötalare är allt som oftast rent skräp som låter vidrigt och riskerar att skada skivorna. Mitt råd är att försöka hitta en bättre beggad på loppis eller höja din budget avsevärt.

3. filipmak

Mottagna gillanden:
    77
    Då vet jag det! Jag har dock angett (aux port kanske hade fungerat) jag ska förtydliga annonsen.

Att höja budget känns inte riktigt lönt just nu. Har bara en skiva på väg - men den vill jag egentligen inte förstöra med en billig spelare iheller känns det som. Skivan kostar ju mer än spelaren..
    GOD OF WAR =MUSIC BY BEAR MCCREARY
    Limited edition of 1000 individually numbered copies on crystal clear & black marbled vinyl

4. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Ja nej den ska du vara rädd om! Spara skivan och vänta tills du köpt på dig ett par så kan du börja leta efter en mer ordentlig spelare sedan :) Ta av eventuell plast runt fodralet när du får hem den bara.

5. filipmak

Mottagna gillanden:
    77
    Jag kände för att göra det också.
    När du säger plast runt fodralet - menar du den tunna plasten som brukar omringa fodralet (som innehåller plattorna?) Eller PVC protective sleeve som kommer omringa plattorna?

6. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 149
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Kör en Sony PS LX310BT för 2100 kr, det är en schysst skivspelare som är enkel och nybörjarvänlig men som även ger mycket valuta för pengarna och trevlig musik.

Sony skivspelare PS-LX310BT (svart) - Elgiganten

Om du aldrig har haft en skivspelare innan så är det definitivt värt att köpa nytt, mindre strul och fix och en garanti som kan komma till användning. Både Sony och AudioTechnica gör trevliga skivspelare för drygt 1500-2500 kr som definitivt gör jobbet. Jag har själv en skivspelare som kostar flera gånger mer än dom bägge samt en gammal Audio Technica LP60 och i ärlighetens namn så tycker jag inte att min betydligt dyrare skivspelare låter vidare mycket bättre. Jag har en audiofil-polare som menar att min dyrare skivspelare låter fantastiskt mycket bättre men han är full av skit.

Och jag har spelat massa dyra skivor på min gamla AT LP60 och att den skulle förstöra skivorna är nonsens.

7. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 149
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S25 Ultra
  8. filipmak

Mottagna gillanden:
    77
    Tack för båda inläggen! Hjälpsam text! Sista fråga då gällande det andra alternativet. AT lp60x. Den verkar ha 3.5 kontakt där bak så den bör kunna kopplas till en Sonos högtalare via 3.5? Alltså det ska inte va något problem att spela ljud via aux till högtalare så att säga?

9. filipmak

Mottagna gillanden:
    77
    Kom på ytterligare en sak. I vissa fall har folk ersatt nålen, är det en komponent du tycker man bör byta ut - blir det bättre ljudkvalité? Jag är egentligen rätt petig kring ljud o kvalité men detta är ett nytt område med endast en skiva i lager så jag undrar lite över skillnaden på en vinylskiva och att bara spela något via Spotify/ tidal. Ska försöka forska lite själv också. Har du någon bra länk så skicka!

10. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 149
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Det är en Analog till RCA-kabel som medföljer. Om du inte har RCA-uttag på din högtalare så behöver bara köpa en RCA till AUX-adapter (snorbilliga) och sen är du redo att köra.

View: https://www.youtube.com/watch?v=yBLxx4Nqb1U

11. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 149
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Inte nödvändigtvis, det är en smakfråga i vissa fall och i vissa fall gör det en liten skillnad (då pratar jag inte om skräpskivspelare för allt på dom suger helt och hållet). Har testat dyrare som inte har varit lika tillfredsställande som billigare alternativ för mig personligen. Du har ju öppet köp om du köper från Netonnet eller Elgiganten, så om du inte är nöjd så kan du ju alltid lämna tillbaka.

Alltså om du endast har en skiva och aldrig har ägt en skivspelare och har en tajt budget och utrustning (förstärkare och så vidare) så kommer du långt med en LP60X eller LX310BT.

Här har du lite vettiga videos:

View: https://www.youtube.com/watch?v=-46mrx9lrh4

View: https://www.youtube.com/watch?v=ZuLbMevvaJU

12. filipmak

Mottagna gillanden:
    77
    Tack så jättemycket för allt detta! Har inte nödvändigtvis tajt budget, men det är ett nytt område och jag har bara 1 skiva på väg så jag vill inte lägga ner en massa om jag ej har mycket användning utav den :) men ska bli kul o utforska detta område. Tack än en gång!

13. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 149
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Ingen fara, tycker definitivt du ska testa antingen Sony:n eller AT:n och se om det är tillräckligt för dig innan du börjar spendera. Med endast en skiva i din ägo och utan någon egentlig erfarenhet av skivspelare så är det bra instegsmodeller som gör jobbet för dom flesta.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.