Fråga: Virus från minneskort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gurk2015, 15 maj 2020.

1. Gurk2015

Gurk2015 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Jag är ibland lite paranoid.

Skulle idag köpa en minneskortsläsare till min Samsung S8 som jag kopplar in med USB-C, för att enkelt kunna föra över bilder från kamera och drönare till telefon.

Var intresserad av Sandisk Extreme Pro. Han i butiken var osäker om den fungerade men sa att vi kan prova. Pluggade in minneskortsläsaren, men inget hände. Då satte han i ett minneskort och vips så poppade den upp som en enhet.
    Vi gick aldrig in på minneskortet och körde något. Minneskortet var i i kanske 30 sekunder.

Nu är jag nojjig att något skräp kan ha installerats i bakgrunden på min telefon.

Jag har kört F Secure och Samsungs inbyggda Mcafee. Ingen hittar något.
    Men är fortfarande inte helt lugn.

Min fråga. Kan något ha installerats på telefonen? I bakgrunden? Kan jag kontrollera det? Behöver jag vara orolig?

Jag vet inte ens om det är tekniskt möjligt att något köra vara minneskortet poppar upp som en enhet i telefonen...

Tacksam för lite hjälp

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Sluta noja, inget har hänt.

Fridensliljor och jnsson gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det skall ofattbart mycket till i sådana fall.

Ett program kan inte bara exekveras automatiskt och ta sig förbi alla spärrar som finns på plats så enkelt. Alla appar körs isolerade från varandra i en sandlåda i Android.

Även om det osannolikt nog fanns ett virus på minnet och det på något närmast magiskt vis exekveras automatiskt behöver det på något vis få rättigheter sedan, och om du inte tilldelar dem manuellt,så behöver appen roota telefonen, och det finns mig veterligen ingen känd metod för att roota en uppdaterad S8 idag, i alla fall inte utan att låsa upp bootloader först.

Ingenting i dessa sammanhang är omöjligt om det finns snudd på oändligt med tid och resurser, men så länge du inte besitter industrihemligheter värda många miljoner eller information av betydelse för rikets säkerhet är det med all säkerhet ingen som skulle göra sig besväret/använda så pass dyrbara resurser på slumpmässigt utvalda mål.

Last edited: 16 maj 2020
    N6290 och Jockmokk gillar detta.
  4. Gurk2015

Gurk2015 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tack Bernard för ditt utförliga svar.
    Jag kanske uttryckte mig otydligt. När enheten dök upp på telefonen tryckte vi öppna för att se att den fungerade, men ingen fil klickades på och inget program kördes eller öppnades.

Men om jag förstår dig rätt kan inte program exekveras i det tysta i bakgrunden.

Det som fått mig att vara rädd för detta är historier om USB-minnen som pluggas in i datorer.

5. Kombolt1

Kombolt1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Nej det är väldigt osannolikt

6. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det hade varit en annan femma om du kopplat in en okänd rubber ducky usb sticka i din telefon förprogrammerad med script för att dumpa och skicka data från din telefon till nån ftp eller hämta hem och köra programkod.

Men en sd-kortsläsare är ju en separat enhet i sig så du kan därmed inte köra rubber ducky direkt på SD-kortet utan detta skulle isåfall behöva huseras in i SD-kortläsaren. [emoji12]

Kort och gott, du är bara överdrivet paranoid i det här fallet. [emoji4]

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Problemet har väl varit att CD-skivor - och i förlängningen USB-minnen av någon anledning - på Windows-datorer kan konfigureras till "autorun". Om det finns en fil på CD-skivan eller USB-minnet som stipulerar autorun, så kommer operativsystemet att starta ett okänt program helt utan att användaren tillfrågas. Vansinnig miss i säkerheten. Tror det har tagits bort i nyare Windows-versioner, sedan ett antal år tillbaka, eller?

På Android har det väl aldrig funnits någon motsvarande autorun-funktion vad jag vet? Jag vill minnas att inget operativsystem förutom Windows haft den vansinniga missen.

8. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nix, finns inget sådant i Android. Närmaste du kommer är indexeringstjänsten som söker igenom innehållet efter bilder och dokument. Men ingenting kommer exekveras från ett minneskort per automatik.