Virus i Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Chillie, 11 aug 2009.

1. Chillie

Chillie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

När Android växer till sig lite kommer det väl komma en hel del virus? Hur långt fram i tiden ligger detta på ett ungefär?

2. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ganska svårt att säga. Dock ska det (som i alla andra telefoner) till säkerhetshål eller dumma användare för att de ska kunna installera sig.

Det finns inte jättemånga virus till iPhone heller, för den delen. Det första (enligt någon sida iaf) som skulle kunna kallas virus kom i juli i år, och är någon form av hackning över SMS. (Android hade något liknande i samma veva, men det löstes snabbt och effektivt.)

Hur som helst behöver du nog inte oroa dig på ett tag. De flesta mobilvirus är till Series 60 (Symbian i Nokia-telefoner), eftersom det är det överlägset vanligaste operativsystemet till mobiler (jämför med Windows för PC) och har ganska många miljoner användare...

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det beror på när någon virusutvecklare (och som ev kan något om linux) får för sig att skriva ett virus.

Skulle kunna släppas ett imorgon. OS:et är ju skrivet i C, så vi lär t.ex se program lyckas hitta tjänster som är öppna för "buffer overflow attacker".