Problem: Virus ? - Pixel 8A

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mr.33, 17 aug 2025 kl 09:31.

1. Mr.33

Mr.33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej min mor har troligen fått något virus eller liknande. Ber om ursäkt för suddiga bilder men är hon har tagit dem med min fars telefon och sedan skickat till mig. Bild 1-3 är popups som hon hade fått. Köpte då Eset mobile Security antivirus och hittade då den som finns på bild nr 4. Då jag har en Pixel 6 och inte hittade någon sådan app i min trodde jag det var löst.

Trodde detta skulle lösa problemet men inte det fortsatte. Fabriksåterställde telefonen och uppdaterade den samt installerade Eset. Trodde problemet var löst men nyss fick hon upp detta som är på bild nr5 efter jag skickade en länk till youtube.

Tacksam för hjälp på vad som kan vara problemet
    //Mr.33

Bifogade filer:

• 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      45,5 KB
      Visningar:
      68
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      22,8 KB
      Visningar:
      66
    • 3.jpg
      3.jpg
      Filstorlek:
      45,2 KB
      Visningar:
      65
    • 4.jpg
      4.jpg
      Filstorlek:
      14,6 KB
      Visningar:
      66
    • 5.jpg
      5.jpg
      Filstorlek:
      51,4 KB
      Visningar:
      66
  2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 464

MINA ENHETER

Tror inte att det handlar om virus utan främst spamreklam, åtminstone bild 1 är sådan. Sådant är det bara att lära sig känna igen och ignorera.

Bild 2 och 3 kan väl också räknas till det, även om de kommer från appen på bild 2, som hon verkar använda för pdf filer. Antagligen vill appen att man köper någon typ av prenumeration för att fortsätta användas. Istället är det bättre att använda den inbyggda pdf-läsaren på telefonen om sådan finns eller öppna via Drive. Microsoft Office har väl också en bra app.

Och bild 5 handlar väl om att youtube appen inte uppdaterats på ett tag.

Sedan så tror jag att det flesta är överens om att antivirus appar inte gör mycket nytta, tvärtom kan det faktiskt mest ställa till det. Laddar man inte ner saker från tveksamma sidor och håller sig till säkra källor för tex nerladdning av appar så ska det mycket till att få virus. Men man ska så klart akta sig för att klicka på okända länkar och installation filer.

Tripod, KTM, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. Mr.33

Mr.33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ah okej låter bra.

Har valt just att köra via Drive för PDF

Bild 5: Bad henne backa och kolla i play butiken och på youtube fanns det inte någon uppdatering utan de gick enbart att öppna. Det är ju de som jag tyckte var skumt att det poppade upp när hon tryckte på min länk.

Absolut ska man göra det. Har dock Eset på PC och kör med de på mobilen med då det nästan är gratis för ett år på telefonen. Märker inte av någon prestanda problem och som visas på bild 4 hittade de något som inte ska vara där

4. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    993
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Social manipulation, det är reklam för att få hemma att installera VPN, antivirus, rensa cache prenumation. Bästa lösningen är reklam blockering via DNS och Ublock Origin tillägg i hennes webbläsare. Då slipper man skräpet och nej, du kan inte välja reklam som passar henne.

Mr.33 gillar detta.
  5. Mr.33

Mr.33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Okej, vet inte riktigt vart man gör det. Har du möjlighet att skriva typ inställningar-> .... -> .... ?

Kan man lägga till Ublock Orgin på Android telefon?

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 049

MINA ENHETER

En bekant till mig fick också konstiga annonser som handlade om att uppdatera PDF-läsare. Närmare bestämt i Youtube dök det upp sådan reklam, reklam som såg väldigt påträngande och "skrämmande" ut, lätt för en icke-tekniskt person att klicka utan att tänka. Youtube visade lite senare också någon befängd reklam om att hon hade fått virus efter att ha besökt en porrsida, helt uppenbart skräpreklam som Youtube/Google aldrig borde ha fått in i sitt system.

Dina första tre bilder (1-3) ser ut att vara precis samma sak som jag beskriver.
    I vilken app har din mor fått upp denna reklam? I webbläsaren (Chrome) eller någon annan app? Min bekant fick alltså upp sådan reklam inne i Youtube.

Skönt att vara Youtube-prenumerant så jag slipper sånt. Men helt oacceptabelt att Google, Facebook m.fl. företag tillåter - och inte tillräckligt snabbt tar bort - sådan fejk-reklam, som skrämmer och lurar de mindre tekniskt lagda.

7. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    993
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon: