Virusskydd/Internetskydd - Nödvändigt??

Discussion in 'Allmänt' started by lagamba, Jan 31, 2013.

1. lagamba

lagamba Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Dags att förnya mitt f-secure virusskydd och såg att de erbjuder f-secure mobile security med.

Har ni virusskydd eller liknande på er mobil? Är det vanligt att de kan få virus? Har en htc desire men ska köpa en galaxy s3 nu.

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill med detta svar inbjuda till debatt och ilskna kommentarer: Mycket tveksamt om du har någon nytta av ett antivirusprogram. Väljer du att ha ett så är dessutom det kanske bästa på marknaden gratis = Avast! Mobile Security. Framförallt för att det innehåller ett mycket bra stöldskyddsprogram.

Visst kan man få in skit i sin Android. I de fall jag känner till förutsätter det dock att man är väldigt slarvig och inte kollar vad appen kräver för rättigheter då man installerar den. Om du installerar en spel-app och den vill kunna ringa telefonsamtal får du skylla dig själv om du installerar den. Någon som hört talas om någon allvarlig trojan/virus som man kan få om man kollar rättigheterna vid installation ordentligt?

Android är per design mycket säkert, en app kan inte komma åt en annan apps data eller minne. Detta gör dock att det är svårt, om ens möjligt, att göra ett bra antivirusprogram. En viktig del i ett antivirusprogram är den heuristiska delen, man kollar vad programmet gör. Tvivlar på att detta kan göras för Android. Man kan kolla vad de kallar ”profilen” när man installerar en app.

Om du rootar telefonen blir den mer osäker och öppen för angrepp. Man kan dock då få en vettig brandvägg. Ett stort problem med Android är att man får tillåta hela Internet eller inte alls, ett alldeles för grovmaskigt nät. Detta kan förhindras med en brandvägg.

Ett exempel på där antivirus inte fungerar: Jag använder gratisvarianten av Boat Browser. Bra som browser men den skickar krypterad information till en kinesisk site varje gång jag går in på en ny internetadress. Konstruktören nämner inget om detta, än mindre om vad för information som skickas. Genom att jag har en rootad Desire kan jag stoppa all kommunikation med just den siten.

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, du behöver inte något sådant skydd på telefonen. Nästan alla sådana appar som det skrivs om kommer inte från Play Store utan någon skum sida. Skyddsprogrammen har bara en blacklist för appar så de är inte särskilt avancerade och med 4.2 följer en liknande funktion med.

Skummar man igenom vilka permissions en app kräver (normalt sett inte så många) och kollar betygen ska det mycket till för att man ska lyckas installera malware.

Sedan håller jag inte med om att mobilen blir osäkrare av att man rootar om det är gjort vettigt. Varje gång en app begär root så dyker en ruta upp där användaren godkänner eller nekar begäran. Om en app vill göra något illasinnat är det mycket troligare att den inkluderar en egen root-exploit och rootar telefonen själv istället för att be användaren om det. Alla malware det skrivits om har antingen gjort det eller helt enkelt begärt de rättigheterna den behöver och räknat med att användarna inte läsar igenom den långa listan. Tvärt om kan det vara så att mobilen blir säkrare av att man installerar en custom-rom som bygger på en nyare Android-version och kernel då det brukar innebära att flera exploits samtidigt fixas.

4. sweanisse

sweanisse Youth Droid Medlem

Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Jag använder själv F-secure mobile security vill man ha både hängslen och livlem kör på

5. forcevision

forcevision Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad tycker ni idag ? Skall man ha virusskydd på min telefon ?

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Äh. Aldrig hört talas om någon som fått virus på telefon.

7. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag kör med lookout, mest för möjligheten att tömma telefonen och spårning men den inkluderar även lite virusskydd.

8. forcevision

forcevision Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, lookout vad är det ?

9. Maqqan

Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  10. Westeras

Westeras Infant Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 5G
    Telefon 2:
    Pixel Pro 6
  11. Maqqan

Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Gör det ;)

Jag kör ett premiumversionen på fyra enheter. Praktiskt att kunna komma åt dem.