Virusskydd

Discussion in 'Frågor och support' started by Kaangaas, Jul 9, 2010.

1. Kaangaas

Kaangaas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag är helt ny på Android (fick min telefon igår) och undrar om det är nödvändigt att installera någon form av virusskydd och i så fall om det finns något program ni rekommenderar?

Har letat igen den stora applikations-tråden men lyckades inte hitta något om något virusskydd och börjar då tvivla på att man behöver ett. Men lika bra att fråga för säkerhetens skull.

Sedan kan ni gärna lägga till andra rekommendationer på appar som passar en nybörjare. Har en HTC Wildfire så om ni vet några appar som inte fungerar på en lite sämre skärm som denna kan ni även snämna dem om ni kan några :)

mvh
    Kaangaas

2. MiXiE

MiXiE Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är också ny inom Android och ställde samma fråga till en polare som jobbar på ett mobilföretag. Han sa att det inte var särskilt vanligt med virus och att man inte behövde det.
    Han nämnde dock att det hade funnits virus som var i mobilen men som attackerade datorn när man kopplade in mobilen.

Vill också vet vad ni har och säga om det.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Virusskydd är vad jag vet inte nödvändigt. Däremot så har det förekommit elaka program på market. Så som alltid oavsett om det är på sin mobil, windows pc, mac eller linux så ska man vara försiktig med vad man installerar. Och om något program eller websida begär användarnamn och lösenord till någon annans tjänst så ska man inte ge dem det. Tex, om du installerar en app och den begär ditt banklösenord så är det ingen bra idé att lämna ut det.

På Android så har man fördelen av att kunna se vilka rättigheter programmen bergär innan man installerar dem. Tex, om ett program begär att få läsa din kontaktlista, göra systeminställningar, skicka sms, ringa samtal, se vilka andra program som körs eller liknande så ska man fundera både en och två gånger innan man installerar det.

Vissa sorters program som tex ett sms-skickar program måste ju få skicka sms, men då gäller det att man litar på den som gjort det programmet.

4. Kaangaas

Kaangaas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för det snabba svaren :)