Visa Paywave och Mastercard Paypass?

Diskussion i 'Allmänt' startad av dt33, 6 jun 2015.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Skulle det inte införas här i Sverige 2013? Har inte hört ett knyst om det och kommer vi någonsin få testa på det ens?

2. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ica-banken har börjat byta ut kunders mastercard till nya kort med stöd för trådlös betalning. Enligt Feber ska alla kunder få nya kort under året. Jag fick mitt kort nu i veckan, kortläsarna på Ica har trådlösa mottagare på kortterminalerna sedan flera år tillbaka. Men det är nog inte så många som har fått det nya kortet än, jag använde mitt för första gången idag och han i kassan hade inte sett det användas tidigare :D

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 948
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant! Fungerade det som väntat? Stämmer det att man inte ens behöver ange någon kod om man bara handlar för ett litet belopp? Endast dutta kortet och sedan rusa ut ur butiken med en läkerol (salmiak) och svenska dagbladet under armen?

I sådana fall skall jag bli ICA-kund.

4. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Intressant, då får jag bli ICA kund också då. Handlar mat på ICA Maxi, så kan lika gärna bli ICA kund. :)
    På ICA hemsidan, står det också att dom byter ut alla kort under året och inför kontaktlösa betalningar. Hoppas nu bara att det installeras trådlös terminaler runt om i landet. För just nu så visar inga såna terminaler med VISA/Mastercard appen.

Ah..läser att "blippa utan kod" gäller bara köp under 250:-. :(

https://www.icabanken.se/att-anvanda-ica-banken/kontaktlosa-betalningar/

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 948
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja det fungerade riktigt bra tycker jag. "Avläsningen" av kortet gick mycket snabbare än jag trodde att det skulle göra. Försökte använda det första gången igår egentligen men då gick det inte utan terminalen krävde att chippet skulle läsas av. Enligt Ica's personal så krävs det tydligen att chippet används vid första köpet, därefter kan man använda det trådlöst.

dt33 har även rätt angående beloppsgränsen. Köp under 250kr sker utan pin-kod, men man kan komma att krävas på pin-kod vid slumpvis valda tillfällen med. Nu är det bara vänta på att fler butiker hoppar på tåget och att Ica fixar trådlösa kortläsare när man hämtar ut en handscanner :).

bernard gillar detta.