Viss antal inlägg för att få åtkomst till Köp/Sälj delen.

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av TookieDroid, 27 jul 2011.

1. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tycker att man borde ha ett viss antal post count för att få åtkomst till köp/sälj delen. Jag vet att de inte bara är jag som känner sig lite osäkra att köpa nån vara ifrån en medlem här som bara har varit medlem i en dag och deras första post är en försäljnings annons till deras vara. Jag skulle inte vara lika orolig ifall jag möter personen för att köpa varan men man blir ju lite nojjig när en person precis har reggat sig här och direkt lägger ut en oöppnad Galaxy S II och vill att man skickar pengarna innan h*n skickar varan.

Annars borde man ha varit medlem här en viss tid innan man får åtkomst till köp/sälj delen + gjort typ 10 inlägg.

Vad tycker ni om mitt förslag? Det borde kanske inte vara exakt så här men jag tycker inte i alla fall att ett konto som är reggad samma dag med bara 1 inlägg borde kunna lägga ut en annons här och sen lura någon annan.

Jag vet att det finns många inaktiva konton här som bara använts till att sälja en vara.

Meningen med det här är för att jag vill hindra medlemmarna här att inte bli lurade av såna skojare...

Ascii, Larss00n80, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Låter som ett riktigt bra förslag

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

En gräns som utgörs av ett visst antal poster fungerar inte. Användaren kommer då bara skriva 10 skitinlägg (typ +1 och "som ovan"). Att begränsa nya medlemmar tycker jag i grunden är fel, att du väljer att skicka pengar till en person du inte har någon som helst relation till (vare sig personlig eller från ett forum) är snarare din huvudvärk. Vad jag skulle kunna tänka mig är att säljannonser automatiskt fylls men en varningstext sist i annonsen. Tex "Observera: användaren har bara varit registrerad i en dag, andelen blufförsäljningar är generellt högre"

edit: vad jag försöker säga är att jag är för upplysning snarare än förbud (jämför med sprit, det kan vara farligt men är tillåtet...)

Last edited: 28 jul 2011
  4. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Men jag tycker inte att din idé skulle göra någon skillnad, för att man kan kolla själv när dom har reggat sig, man behöver inte en markerad text i själva inlägget.

Och man märker om någon bara skriver onödiga inlägg bara för få tillräckligt med inlägg. Därför borde det vara ett viss antal inlägg + att man har varit medlem en viss tid

5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Mitt förslag är ju ett sätt att göra folk uppmärksamma på 1) att personen inte varit medlem speciellt länge och 2) att förklara att det oftast är denna typen av medlemmar som luras (om det finns belägg för det alltså).

Om man antar att alla kollar när en person registrerade sig och hur många poster personen gjort skulle ju inte denna tråden behövas alls (dvs ingen skulle någonsin bli lurad eftersom ingen skulle göra affärer med "sådana personer"). Om det nu finns ett behov av någon typ av funktion som förhindrar att människor luras betyder ju det att folk inte tittar på registreringsdatum/antal poster alternativt att människor inte vet att detta kan vara en varningsklocka.

Men det ser ju inte jag som är sugen på att köpa en ny, billig telefon. Och återigen, vet inte jag att det kan vara en tydlig varningsklocka så lär jag ju inte kolla upp det heller.

Det är inte helt dumt. Detta skulle säkerligen styra oseriösa säljare till andra forum och/eller blocket. Jag tror dock inte att det helt skulle upphöra med bluffannonser varför jag fortfarande tror att det är viktigast att upplysa köparen.

6. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Tycker detta förslag är onödigt. Det är ditt beslut och ansvar om du vill köpa varan av användaren eller inte.

Regel 4 för Köp och Sälj delen är:

https://swedroid.se/forum/5598-regler-kop-salj-las-dessa.html

7. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag vet att det är vårat beslut, men tänkte bara att min idé kunde rädda någon från att bli lurad på flera tusen kronor och sen aldrig våga köpa härifrån igen..

8. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag håller med TookieDroid, och jag vet att Sweclockers medlemmar måste vänta i hela 3 månader innan de får annonsera sina varor där. Mycket bra tycker jag, om en nybliven medlem verkligen är seriös väntar han/hon så lång som det krävs tills denne kan annonsera sin vara. Är han/hon istället ute efter lite lättförtjänta pengar annonserar han/hon någon annanstans istället.

9. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det hela diskuteras för närvarande friskt i moderatorforumet och vi tar gärna emot fler synpunkter i denna tråd.

Det kan tyckas att vi är lite långsamma ibland, men det är fullt medvetet och beror på att vi helt enkelt inte vill agera förhastat. En ändring skall alltid vara välmotiverad och vi vill gärna att samtliga moderatorer sagt sitt innan den genomförs.

11. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Vi ,eller iaf jag har full förståelse! :D

12. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag kan bara förtydliga vad jag har försökt säga tidigare:
    - Regler och begränsningar har en tendens att slå minst lika hårt mot seriösa personer som oseriösa.
    - Inga regler i världen kan hindra den som verkligen vill lura någon.
    - Jag anser, med anledning av ovan givna punkter, att information till den seriösa personen är bättre än att försöka (med regler) stänga ute den oseriösa personen.

13. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Du tror alltså att någon som vill ha snabba pengar kommer att sitta och posta, säg 100 post och vara medlem i 3 månader för att sedan blåsa någon.o_O

14. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Helt fantastiskt att du läser en av tre punkter och baserar hela din tankekraft på det. Läs tex den första punkten och fundera på hur ditt förslag relaterar till den.

15. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Hur menar du med den första då? Jag ser då inte hur det kommer att slå mot mig...o_O

16. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Det kommer ju givetvis slå mot alla dom som inte har >100 inlägg och inte varit medlemmar >3 månader.... jösses...

17. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Då får man väl försöka sälja sina saker någon annanstans.... Eller så fixar man 100 i postcount och är här 3 manader. Hur svårt är det liksom?

Sent from my totally awesome O2x

18. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Det känns inte riktigt som om du vill förstå vad jag skriver. Visst, det är inga problem att skapa 300 inlägg och ha ett konto i 3 månader men är det den vägen man vill gå? Jag tycker det är en mycket trubbig regel.

Jag försöker inte på något vis bevisa att ditt koncept inte håller, det är fullt genomförbart. Vad jag försöker föra fram är ju snarare att det är en trubbig regel och kan (beroende på gränsvärdena) uppmuntra till spaminlägg.

Last edited: 7 aug 2011
  19. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det håller ju inte som motargument i detta fall att säga t ex "Jo, men vill man sälja någonting orkar man väl inte vara här i 3 månader..." För enligt mig är det ju så att försäljningsdelen på ett forum är just för forumets aktiva medlemmar, och kan således inte jämföras med en ren försäljningssida. Och aktiva medlemmar har ju ofta över 100 i postcount efter 3 månader.

googleye gillar detta.
  20. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tycker att 3 månader är bra. Om man vill lura någon så kommer man inte orka vänta i 3 månader bara för att tjäna t.ex 2000 kr. Om en person är seriös så kommer personen stanna här och sen få tillgång till Köp/sälj och då kommer personen att kunna sälja sin mobil eller nått annat.

Tror verkligen inte att någon skulle orka vänta i 3 månader bara för att kunna lura någon och sen starta ett nytt konto och vänta i 3 månader till..

Så jag tycker att om det här ska bli av så borde det vara 100 inlägg och varit en aktiv medlem i 3 månader innan man får tillgång till Köp/Sälj delen.