Fråga: Vissa appar aktiva och drar ström trots att man inte använder dem?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av osvanberg, 8 okt 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej Hej.....

Har märkt en sak jag undrar är normalt, om inte....hur man kommer åt det.
    Vissa appar ligger kvar som "Körs" (i programhanteraren) trots att man stänger och avslutar dem. Exempel på detta är Sports tracker och Samsung Navigator/Wisepilot samt Navigon navigator. De ligger dock inte synliga i Uppgiftshanteraren - "aktiva program".

Första frågan är varför är det så, jag fattar inte riktigt hur S3:an eller Android är uppbyggd kring detta - varför stängs de flesta prog helt, men inte vissa?

Men kärnfrågan är detta: Jag installerade Samsung Navigator/Wisepilot med offline-kartor för en tid sedan och/men märkte att efter jag använt navigeringen så fortsatte programmet dyka upp i batteristatistiken över förbrukning. Det var så jag även märkte att det låg kvar i program som ("Körs" i programhanteraren). Ju mer idle/viloläge/inaktiv telefonen var, ju mer %-andel drog appen - då inga andra stora stömförbrukare fanns. När man sen använder nallen ett tag minskar ju navv-appens %-andel då det då finns andra större förbrukare. Men med telefonen i vila drog appen en hel del tyckte jag.

Jag trodde det var nåt fel på denna app och aninstallerade den därför. Även som sagt Sports tracker ligger kvar i program som "Körs" (i programhanteraren) - men för den delen har jag aldrig sett den i batteriförbrukningens när programmet inte använts.

Köpte istället nu en ny navigator - Navigon navigator Nordic. Funkar kalas. Offline kartor även det. Dock samma fenomen här. Använde appen igår kväll, efter avslut ligger den kvar i program som "Körs" (i programhanteraren) och den drar även batteri och dyker därför även direkt upp i androids batteristatistik över förbrukning.

Jag fattar inte varför dock? Den borde väl stängas och dra noll när den inte används?

För att få mer kött på benen installerade jag Better Battery Stats och GSam Battery (fd. badass battery monitor). Navigon dyker dock aldrig upp i Better Battery Stats, inte under processer och heller inte under partial/kernal WL. Så den syns inte där som batteribov.

I GSam Battery syns dock Navigon som förväntat precis som i androids egen batteristatistik över förbrukning. I GSam Battery visar Navigon dock även 0% CPU använding i vila (vilken är rätt då programet som sagt inte startats upp av mig som användare).

Nån som på ett begripligt sätt kan förklara detta fenomen? Vore mycket tacksam!! :)

Nämnas kan även att i GSam Battery syns oxå GMaps som batteriförbrukare med ungefär samma % som Navigon - faktiskt nån/ett par % mer, trots att det heller inte används på jätte länge. Har inte heller aktiverat G.Longitude. GMaps syns dock inte specifikt i Androids egna batteriförbrukningsstatistik (den är väl inbakad i Android System antar jag?).

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Appar som startar services kan ligga i bakgrunden och göra mängder av olika saker. Det är utvecklaren av appen som bestämmer om en app ska göra saker även fast du lämnat den.
    Vanligtvis är det sociala appar som ligger i bakgrunden och uppdaterar status från dina vänner etc.

Så, börja med att kolla inställningarna för apparna som ligger kvar och se om det står att de ska visa notifieringar och/eller uppdatera sig på något sätt. Just notifieringar brukar vara ett tecken på att appen lägger sig i bakgrunden och gör något då och då för notifieringar är ganska meningslöst medan du sitter och tittar på appen.

3. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    tack för tipset, har kikat på detta nu och kan dessvärre inte se några sådana inställningar på dessa navigationsappar........

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  5. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    tack för det :)!
    I mitt fall är jag dock mer instresserad av att förstå eller lösa Navigator-apparna liknande beteende. Detta då dessa bakgrundsprocesser/tjänster leder till faktisk batteriförbrukning.

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den var så dyr så jag kände inte för att göra några tester på den :)
    Gissningsvis har Navigon ungefär samma anledning som Sports Tracker till att hålla igång appen med hjälp av en service, dvs. när appen är igång och används så ska den inte stängas av då man lämnar den för att göra saker i andra appar.
    Däremot så borde de kunna kolla på om appen faktiskt gör något och styra om servicen ska köras eller inte.

osvanberg gillar detta.
  7. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla