Vissa usb-kablar begränsar laddningen.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fr0zenFr0g, 29 sept 2014.

  1. Fr0zenFr0g

    Fr0zenFr0g Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, jag ska nu ha en ny telefon (pga kortslutning i dålig kabel) :mad: och när jag surfade runt så snubblade jag över denna tråd:
    https://forums.oneplus.net/threads/oneplus-one-charging-cable-alternative.68517/
    Det dom kommer fram till där är kort och gott att kabeln begränsar laddningen och att vid en meter så bör man ha minst 24AWG. Om man ska ha en längre kabel eller vill ladda med mer än 2A så bör man ha 22 eller 20AWG kablar... De billigaste kablarna på marknaden begränsade en 2.1A laddare till att ladda telefonen med 400mah, INTE bra!
    Dessa tester är utförda med hjälp av en Charger Doctor, jag har också beställt en så att jag ska kunna kolla mina kablar. :cool:
    De kablar de kommer fram till att är "bäst" är FRiEQ och "kopi-d" http://kopi-d.com/?recent_works=553

    Har vi några vettiga kablar i Sverige till bra pris?
    Om inte så får man väll beställa Kopi kablar för 6dollar/st men det hade ju varigt smidigare om man kunde köpa någon här...

    Lika med 230-12v omvandlarna (de man stoppar i väggen) Så verkar det vara dåliga resultat med vissa laddare, Samma fråga här igen, har ni några tipps på någon bra,prisvärd? (2.2-1.8A) (Sverige eller utomlands)
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    http://www.amazon.co.uk/dp/B00GYNW1TA/?tag=swedroid-21

    Om du kör med originalkablarna så behövs det nog inte specialimporteras några kablar från USA.
     
  3. Fr0zenFr0g

    Fr0zenFr0g Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men orginal är ju typ 200kr st...
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  5. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Fr0zenFr0gFr0zenFr0g; Kan tipsa om denna laddningsstation, har 2 uttag för laddning via 1A och 2st uttag för laddning via 2.1A. Använder den själv, och den är sjukt smidig och laddar alla mina enheter snabbt.
    Dock så ingår ingen usb-kabel, så det får du beställa separat.

    http://www.ebay.com/itm/141274920784

    Den går för runt 120kr inkl frakt från Storbrittanien, och leveransen bör ta 1-2 veckor maximalt.
     
    Last edited: 29 sept 2014
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    En "multimeter" för usb kan ge intressant information om kablarnas kvalitet. Jag har en själv (inte den i länken) och den har varit till nytta får jag säga, bra investering!
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 825
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Last edited: 30 sept 2014
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Att beroende på kabelns kvalité som begränsar laddningen är ingen direkt nyhet och så har det alltid varit.
    Har denna kabeln på 2M och laddar som den skall, runt 2A på min SM-P605 platta. Men kabeln är endast för laddning och inte data. Finns i olika längder, 1M/2M/3M/5M etc...
    http://www.ebay.com/sch/sis.html?_kw=6ft+2M+High+Speed+Fast+Charging+ONLY+Micro+USB+Cable+4+Google+Nexus+7+10+Tablet&_id=301201292917
    Tyvärr, så tog jag sönder microusb "huvudet" p.g.a irritation på ett spel och behöver verkligen kontrollera "my wraith". :innocent:
     
    Last edited: 30 sept 2014
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det står att det är en original Samsung laddare. Jag har ingen anledning att misstro 24.se. Jag har köpt flera laddare av dem tidigare och de har varit OK.
     
    6150 gillar detta.
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det spelar ingen roll vad det står, får man dom som på bilden är det kopior. Svårare än så är det inte.

    Finns många i Sverige som säljer kopior, t.ex har Bazula sålt kopior av samma modell för samma pris...
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har sett flera produkter från dem med felaktig ce-märkning. Jag gissar att de kanske importerar själva från Kina, http://www.24.se/5portars-usbladdstation-p-33026.aspx China Export http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning [​IMG]

    Köper inget som kopplas direkt till elnätet från dem och är det egenimport slår de på rätt rejält på inköpspriserna, kanske för att täcka eventuella garantier och tull men då kan man lika gärna köpa samma sak på ebay
     
    Fr0zenFr0g gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det skulle vara intressant att veta vad du grundar dina tvärsäkra påståenden på om man får lov att fråga...?
    Tvärsäkra påståenden utan åtföljande motivering utgör inget bevisvärde i mina ögon...
    Hur kan du så säkert se på bilden att det är en kopia?

    Jag vill verkligen veta, för om det finns ett sätt att skilja kopior från original så är det bra att veta!
     
    Last edited: 30 sept 2014
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast hur CE-märket ser ut har inget att göra med hur säker produkten är.

    Det finns en massa officiella produkter från Samsung, Lenovo, osv som har CE-märken som ser ut som ditt "China Export".

    Jag sa att _om_ man får det som är på bilden så är det en kopia. Det för att när man köper originalet från Samsung så får man en officiell låda som allt ligger i.

    Det finns jättemånga som säljer mer eller mindre bra kopior av Samsung-laddare, en del är så dåliga så att USB-kontakten sitter åt fel håll och den inte ens klarar 0.5A laddström. Andra är bättre men det är likväl kopior, största problemet är att man inte brytt sig om elsäkerheten utan det är stor risk att man får 230V rakt ut i USB-kontakten.

    Jag har provat minst fem olika kopierade Samsung-laddare med oscilloskop, konstlast osv.
     
    Last edited: 30 sept 2014
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja du, det är inte MITT märke, det är inte jag som hittat på ett märke vars enda syfte är att förleda konsumenter att tro att det är en produkt utformad enligt den standard som satts av EU och inget annat.


    Du verkar kunna svänga dig med fina termer. Jag kan också använda oscilloskop och använda konstlaster. Jag kan dessutom, eftersom jag är utbildad inom hemelektronik förstå varför gnistgaps avstånd är viktigt för person och egendom.

    Herregud, att filtrera en ripplad likspänning kan vilken amatör som helst göra med en kondensator.

    Har man inte gjort sig besväret att få till CE-märkningen, varför skulle man bry sig tillräckligt att göra en produkt som är enligt specifikation för att få säljas inom EU?

    Varför ska man chansa med billiga kopior? Varför ska man kompromissa med säkerheten? Om du tycker det är okej, övertala inte andra att göra det! Har du som anser dig så elektriskt kompetent blundat för artiklar om såna här saker? Har du någon gång varit in på elsäkerhetsverket och kollat vad som hittats från exempelvis Deltaco? Har du missat kopiorna på iphoneladdare och de jämförelser mot äkta som gjorts på videor på nätet?

    Hur ska mannen på gatan kunna avgöra om en produkt är säker menar du? Hur ska de kunna se om det är en bra eller dålig kopia? Köper man c e märkta så är man mer säker än om de är ce-märkta, punkt!

    Gör du samma sak med barnleksaker? China Export, är de säkra? Lossnar ögonen eller inte? Vilka kemikalier innehåller nappen du sparade en tia på?

    24.se säljer defacto produkter på en marknad där de inte är godkända, därför är de inte trovärdiga och du kan ge dig faan på att de är väldigt medvetna om det

    EDIT: Jag hade blandat ihop inlägg här och originaltexten innehöll därför fel, det ber jag om ursäkt för
     
    Last edited: 30 sept 2014
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Fake är oftast inte helt identiska med originalen, se denna video om iphone-laddare: https://www.youtube.com/watch?v=n7vfIM07e_4

    En artikel om fake minneskort på ebay: http://www.ebay.com/gds/How-to-spot-fake-SanDisk-SD-and-other-memory-cards-/10000000001567660/g.html

    Informationen finns, att googla fram den kan nog även du
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är naturligtvis inte ovetande om att fake produkter existerar.

    Men jag är fortfarande inte övertygad om att de Samsung original laddare som 24.se och Teknikproffset säljer är fake...

    Vi pratar om välkända svenska företag som funnits i flera år och har ett gott rykte.
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Själv köpte jag en elm327 obdii på teknikmagasinet, fake. Dustin säljer Deltaco...
    Jag svarade mer generellt. Jag har inte intresse i att fälla en specifik produkt, mer ändra folks inställning att allt på Kjell, Dustin osv är säkert för jag har sett en annan sida. Och kanske ännu mer replikera när folk övertygar andra om att saker är säkra när det är troligt att det kanske inte är så.

    Skickat från min SGP521 via Tapatalk