Problem: Vita prickar på mörka bilder

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Emptydroid, 8 dec 2016.

1. Emptydroid

Emptydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hej! Är sedan 2v ägare av S7 Edge, är nöjd hittills förutom att jag har ett förhållandevis stort problem med bilder som jag tar från och med solnedgång, dvs i förhållanden med dåligt ljus. Av någin anledning så får jag vita fläckar på mina jilder som jag också ser i kameran när jag tar ett foto. Det är inte döda pixlar jag ser då när jag flyttar mig/vinklar mobilen åt valfritt håll så följer dessa prickar med. Jag gissar på att det rör sig om någon form av ljusreflektioner? Se bifogade bilder, jag har ringat in prickarna. (Det är inte stjärnor ;))

Tilläggas kan att dessa uppkommer oavsett upplösning av bilderna samt bildförhållande.

Är detta ett problem som fler av er har eller är det något fel med kameran/mjukvaran? Jag har inget smuts/skräp på linsen, åtminstone inte som jag kan se med blotta ögat.

Sedan anser jag att den tar förvånansvärt dåliga bilder i mörker (läs brusiga och dunkla) men antar att detta är subjektivt? 20161208_192100.jpg 20161208_192206.jpg 20161208_192229.jpg 20161208_192324.jpg

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ser ut som reflexer från lampor omkring

3. chrissoid

chrissoid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag har samma prickoar som dyker upp

4. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 480
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag har inte fått dessa prickar på min vanliga S7 men jag är ganska missnöjd med kameran i lågt ljus.

Alla har tester påstår att den ska vara helt otrolig i "low-light" men kan inte riktigt hålla med, åtminstone inte om man kör auto läget. Kör man manuellt går det få riktigt bra bilder men på auto fläskar den på med alldeles för hög ISO.

Tycker tom att S6 tog bättre bilder i mörker och Nexus 6P samt LG G4 presterar också bättre än vad S7 gör imo.

5. Emptydroid

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jo det var väl ungefär det jag tänkte också.

Okej, skönt att veta att man inte är själv. Har du lyckats göra någonting åt det?

Ja men precis, jag har också läst otaliga tester där kameran verkligen hyllas i alla typer av väder och ljus. När jag använder pro läget så kan jag få till riktigt bra kvalitet i i både dagsljus och mörkt ljus (men det går inte att få knivskarpa bilder genom att handla kameran i mörker) men prickarna är kvar i högre eller lägre grad beroende på hur ljuset ligger. Däremot har jag inte upplevt wow-känslan av kameran ännu. Jag hoppas att det kan lösas med en mjykvaruuppdatering så småningom.

En ytterligare teori som jag har är att något gått fel i reflex behandlingen av glaset i kameran eller att den helt enkelt är extremt känslig för reflektioner då dessa prickar även dyker upp dagtid under lite starkare ljus.

6. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Blir lite skraj själv när man läser denna tråd. Men jag skall förhoppningsvis ut ikväll (Om en gammal gubbe som mig orkar vara vaken så länge) och ta kort med min S7E i mörka miljöer och se om även min kamera lider av detta problem.

I värsta fall så kan du skicka in bilderna till aftonbladet och hävda att du fångat små alien-skepp i luften.

7. Emptydroid

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Alltså problemet är inte så stort som det kanske låter, men det är klart att det är irriterande. Då får vi hoppas att din inte lider av det. Det är bara att gå ut vid tider när det börjar mörkna, omkring 15.00, det är då dem börjar dyka upp för mig.

Haha ja det kanske jag ska göra och skapa lite uppmärksamhet. Jag kan se rymdskeppen i mörker så fort jag slår på kameran ;)