Problem: Vitt får blå tint vid upplåsning av skärm

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av bradley, 25 sept 2013.

1. bradley

bradley Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har sökt swedroid och på XDA S4 forum och utan att hitta just detta problem. Gjorde en tråd där, men ingen har svarat.

Enheten är inte i min ägo att experimentera med, men den är inte äldre en en vecka, 4.2.2, 4G-modellen så förmodligen i9505. Köpt från telenor eller tele2. Har inte tappats eller nåt.

Ibland vid skärmupplåsning har skärmen en blå tint av sånt som ska vara vitt, men bara vissa delar. Ni kan se detta tydligt på bifogade bilder. Även andra färger blir fel, såsom rött -> grönt. Detta förekommer i hela OS:et, även på låsskärmen.

Märk särskilt den delvis blåaktiga färgningen av whatsappikonens övre ram på bild 2.

Betrakningsvinkel har inget med saken att göra. Från den lilla erfarenhet jag haft med enheten och efter att ha frågat ägaren uppstår defekten när telefonens skärm varit låst ett tag.

Första felsökningstillfället:

Auto brightess var redan avstängt, reducerade nivån 2-3 steg. Ändrade detta i inställningar (telefonen har svenskt systemspråk, orkade inte översätta denna bit från XDA-tråden):

Screen mode: standard
    Auto adjust screen tone: off
    Screen timeout -> 5 min
    Wifi -> off

10 min gick, skärm låstes upp och blå tint visade sig. Vid detta tillfälle tog jag bifogade foton samt screenshot, som inte är bifogat, men blå tint visade sig även på det. På screenshot såg det exakt ut så som på bilderna. Detta känns viktigt då det pekar till mjukvaran, right? Enheten låg vid detta tillfälle på en flat yta.

Igår låste jag upp den efter att den legat på laddning ett par timmar, blå tint visade sig. Skärmen time:ade out av sig själv och vid upplåsning var skärmen normal. Låste/låste upp ett par gånger, normala färger. Väntade 4 min, låste upp; nu var blue tint tillbaka. Låste den manuellt och låste upp - normala färger. Igen låste/låset upp ett par gånger, hela tiden normala färger.

Efter detta gjordes (inte av mig) fabriksåterställning, som inte korrigerade.

Visst går det att få den lagad/utbytt, men om det går att fixa själv på något sätt vore det bra. Är detta en känd defekt? Mjukvara eller hårdvara?

Annan relevant info kring detta problem uppskattas!

(Svarta rektanglar är censur)
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/11526435/S4 blue screen 1.jpg
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/11526435/S4 blue screen 2.jpg

2. wcs

wcs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min sambo hade ett liknande problem på sin S4. När man laborerade med ljusstyrkan på skärmen så vart resultatet både bättre och sämre (kommer inte ihåg om ljusare skärm resulterade i bättre eller sämre "tint") men aldrig bra.

Efter några dagar så slocknade dock skärmen helt. Den är nu inne på reparation. Dom har bytt ut skärmen men det gav inget resultat utan det verkar luta att att det är någon komponent i telefonen som är kass.

Jag skulle rekommendera att du ringer till Samsung support och förklarar läget. Dom bör då registrera ditt ärende så att du kan lämna in telefonen på närmaste service-center. Detta bör vara ett garanti-ärende.

3. bradley

bradley Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När du säge liknade menar du att samma färger bliv missfärgade till nämnda färger?

Om inte skulle det uppskattas om du vara lite mer specifik, finns ju yellow tint-problemet och särskilt en massa annat som eventuellt är helt olika fel.

lär väl bli garanti, enheten är inte min som sagt. Ägaren hade gått till köpcentrumet och pratat med försäljarna, som sa att ägaren behövde bevis, ta med foto/video.

Men ringer man samsung får man kanske bättre gehör.

4. wcs

wcs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja. Hennes skärm fick inte exakt samma defekt som som denna men väldigt snarlik och med samma färger.

Att börja med ett samtal till Samsung låter som en god idé :)