Vivo iQOO Z9 Turbo - 12GB/256GB

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Paltkoma, 31 okt 2024.

1. Paltkoma

Paltkoma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Jaha, så börjar jag vara så där lagom less på min Xiaomi 11T. När jag spanat runt lite på skoj så hittar jag denna "udda fågel". Jag förstår ju att det kan vara krångligt med Kina ROM osv men på papperet är ju denna konstigt bra för €277 på trading chingchong:

"The Vivo iQOO Z9 Turbo is a flagship killer and offers a Snapdragon 8s Gen 3, 12 GB LPDDR5X RAM, 256 GB UFS 4.0 ROM, a 6.78-inch AMOLED display with 144 Hz and 4500 nits brightness as well as a 50 MP dual camera with Sony LYT-600 sensor. The battery holds a gigantic 6000 mAh and is charged with up to 80W. WiFi 6, Bluetooth 5.4, NFC and Origin OS are also offered.

Multilanguage Support : English, German, Russian, Spanish, French, Italian, Nederlands, Portuguese, Vietnamese, Thai, Arabian, Japanese, Korean and Chinese."

Så vad är haken förutom att svenska inte finns med på "language support" (gäller väl inte språk till tangentbordet antar jag?)? Få eller inga uppdateringar?

Kul att höra om folk har någon åsikt om denna och Vivo rent allmänt. Jag är ju ingen stor telefonnörd och var marginellt aktiv här senast... När jag köpte min Xiaomi 11T. ;)

Vivo iQOO Z9 Turbo - 12GB/256GB - BEST PRICE

Last edited: 31 okt 2024
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 734
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vivo är överlag ett bra märke. Dock fungerar inte android auto på kinesisk rom. Det mesta i övrigt bör dock fungera mjukvarumässigt. Uppdateringar kommer säkert vara OK. Kinesiska företag brukar vara betydligt bättre på att uppdatera kinesisk firmware jämfört med global firmware.
    Haken är väl att de snålat rejält på kamerorna men om du inte bryr dig så mycket om kameraprestanda är det ett bra köp.

Paltkoma gillar detta.
  3. Paltkoma

Mottagna gillanden:
    17
    Tack för ett väldigt bra svar! :)

Jaha, då var det alltså inga super-sensorer... Jo kamera var väl en av mina prioriteringar om man skulle byta. Folk som skrivit en del reviews där verkar ju dock rätt nöjda med kameran. Ja, får gräva vidare men hittade ju iaf inga tester vid en snabbsökning.

Hur är deras OS, rätt likt Android stock eller, mer troligt, ganska omgjort men ändå ganska bra eller...?

Last edited: 31 okt 2024
  4. Paltkoma

Mottagna gillanden:
    17
    Jag ser nu att den inte har något band 20, vilket för mig ute i norrländsk obygd nästan känns som ett krav, eller iaf nåt jag vill ha. Verkar som flera Vivos saknar detta, X100 Ultra dock ett undantag. Men grymt mycket för pengarna helt klart...! :)

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 270
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, med tanke på att 3G håller på att avvecklas så är det väldigt dumt att köpa en telefon som inte har stöd för alla 4G band i Sverige enligt mig

Paltkoma gillar detta.
  6. Paltkoma

Mottagna gillanden:
    17
    Ja jag håller med, vill minnas att det var ett bekymmer för oss i Norden med Kina-telefoner för några år sedan och jag ser att det ännu är så. Med många märken. Även vissa Xiaomi på den siten vilket man ju förstås förhoppningsvis slipper om man köper en telefon av en svensk återförsäljare.