Vodafone "original/vanilla" 1.5 till CM 4.2.x

Diskussion i 'Magic' startad av bjoli, 18 nov 2009.

1. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Innan du börjar (Snälla, läs allt innan du börjar, jag vet att man brukar fuska):

OBS! Följande guide utgår från att du har en orörd Magic med Vodafonemärkning och använder Windows XP.

En del text är lånad från https://swedroid.se/, http://forum.xda-developers.com/ och http://www.cyanogenmod.com/

Från en Vodafone "original/vanilla" 1.5 till CyanogenMod 4.2.x.
    Målet är att få en rootad Magic med möjlighet att lägga in nya ROMar utan att behöva dator.
    Om du använt telefonen är det bra att veta att allt som du inte gjort extern backup på försvinner.
    Programmet Mybackup fungerar 30 dagar gratis och klarar jobbet, men välj INTE kontakter då det strular när du sedan synkar mot Gmail. Synka först mot Gmail så kontakter m.m. finns där. Gör alla backuper och kopiera sedan hela minneskortet till datorn så du kan lägga tillbaka allt när du formaterat minneskortet under installation.

Jag har valt följande upplägg för att det ska vara smidigt. Bli inte orolig för att det verkar vara många steg:

Fastboot boot -> Backup -> Backup till datorn -> Wipe -> SPL -> Fastboot boot -> Flasha Recovery -> Boota recovery -> Partionera -> EXT2 till EXT3 -> Kopiera filer -> 1.6 -> CM

Vill du veta mer om vad de olika sakerna som dyker upp betyder finns en bra ordlista här:

https://swedroid.se/wiki/index.php/Ordlista

OBS! Normalt gör jag varje steg på en egen telefon när jag skriver en guide men har tyvärr inte kunnat göra alla steg den här gången så den som provar får gärna höra av sig med kompletteringar (förhoppningsvis bara mindre detaljer).

Okej, nu kör vi!

Ladda ner:

1. Du behöver två program, "adb" och "fastboot" för att kunna kommunicera med din telefon. Dessa hittar du i SDKn som du hittar här: http://developer.android.com/sdk/index.html

a, Ladda ner android-sdk_r3-windows.zip (för Windows) och packa upp filen t.ex. på C:\. En kort sökväg till mappen underlättar.

Ladda ner övriga filer:

b, USB-drivrutinen - Gå till C:\android-sdk-windows och klicka på SDK Setup (grön android) och låt programmet starta… gå sedan till >Settings< och Bocka för Force Https://.. Gå sedan till >Available packages<och Bocka för Https://... länken och sedan klicka på >Refresh< så får du upp en lista.. Bocka för Usb Driver Packages och sedan Klicka på Install Selected…Bocka för Accept och sedan Install Accepted.. så nu är USB drivrutinen installerad. Du borde sen en mapp som heter usb_driver i android-sdk-windows mappen

c, Recoveryn - En bra recovery gör övriga installationer enklare.
    Ladda ner "recoveryn" från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492
    Välj recovery-RA-magic-v1.3.2G.img för 32B. Klicka på "Mirror" så slipper du Rapidshare. Spara filen i SDKns "Tools"-mapp.

d, SPL - OBS! Jag är bara säker på att denna fil fungerar på Vodafonebrandade telefoner (32B)!
    Du har troligtvis HBOOT-1.33.0004 (SAPP10000) : Sapphire PVT 32B SHIP S-ON G : CPLD-10 (vi kommer till hur du ser det senare) och ska då ladda ner den som heter: Engineering SPL 1.33.2005 OBS! Ladda ner den här filen och ingen annan! Problem med SPL kan bricka din telefon!
    http://www.megaupload.com/?d=FL4TL6G5 Spara filen i SDKns "Tools"-mapp och döp om den till något kortare, t.ex. "spl2005.zip" OBS! Små bokstäver!

e, 1.6-image - För att få Googlespecifika program behövs "HTC Android 1.6 base image" som finns här:
    http://dx.infernix.net/DRC83_base_defanged.zip
    Spara filen som t.ex. 1.6drc83.zip i SDKns "Tools"-mapp. OBS! Små bokstäver! Packa INTE upp filen!

f, ROM-filen - I detta fallet CyanogenMod 4.2.13.
    http://n0rp.chemlab.org/android/update-cm-4.2.13-signed.zip
    Spara filen i SDKns "Tools"-mapp. Packa INTE upp filen!

Förbered telefonen:

Starta din telefon om den inte är igång. Gå till ”Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på ”USB debugging”.

Stäng av telefonen.

Starta telefonen genom att samtidigt hålla inne bakåtknappen och röd lur. Du får då upp följande text i displayen:

"Sapphire PVT 32B SHIP S-ON G
    HBOOT-1.33.0004 (SAPP10000)"
    och några Androider som åker bräda.

Anslut telefonen med kabel till datorn.

I dialogrutan som frågar efter drivrutinen skall du välja att själv peka var filen ligger. Drivrutinen finner du i usb_driver mappen som du lagt i SDK-mappen. Du väljer den version som är anpassad till 64-bitars (amd64) resp. 32-bitars (x86) Windows (t.ex. XP Home).

Backup:

Starta kommandotolken och gå till din "Tools"-mapp (t.ex. c:\android-sdk-windows\tools\) och skriv:

Kod:
    fastboot boot recovery-RA-magic-v1.3.2G.img
    Välj på telefonen med styrkulan "Backup/Restore" -> "Nandroid Backup". Tryck Home-knappen för att bekräfta. Nu har du gjort en total backup på din telefon. När det är klart kommer du tillbaka till menyn Backup/Restore. Klicka på tillbakaknappen.

Backup till datorn:

Klicka på "USB-MS toggle" för att starta usb-lagring. Bekräfta med Home. Datorn hittar din telefon som "Flyttbar disk". Kopiera hela minneskortet till datorn.
    Klicka på "USB-MS toggle" igen för att stänga av usb-lagringen. Bekräfta med Home.

Klicka på "Wipe" -> "Wipe data" bekräfta med Home. Tryck tillbakaknappen för att komma till menyn igen.

SPL:

Nu ska vi installera SPL. Börja med att kopiera filen till telefonen med kommandot:

Kod:
    adb push spl2005.zip /sdcard/spl2005.zip
    Du får bekräftelse liknande 1234KB/s...

Installera SPL m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose zip" och välj "spl2005.zip". Bekräfta med Home.

Det visas en bild m.m. och du får upp texten "Reboot via home+back or menu to complete action". Klicka back och "Reboot system now".

Följande händer:
    HTC-logga blinkar -> Vodafonelogga -> HTC-logga -> Recoveryn kommer fram. Välj "Reboot system now" -> Vodafonelogga -> Telefonen bootar upp. SPL klar!

Stäng av telefonen och starta igen genom att samtidigt hålla inne bakåtknappen och röd lur.

Recovery:
    Nu flashar vi recoveryn så vi slipper använda en dator nästa gång vi vill byta ROM.

I kommandotolken:
    Kod:
    fastboot flash recovery recovery-RA-magic-v1.3.2G.img
    Starta telefonen genom att samtidigt hålla inne Home-knappen och röd lur. Du kommer nu direkt till recoveryn som ligger i din telefon.

Partionera:
    I detta fall gör partitioneringen att dina apps tillåts lagras på SD-kortet (CyanogenMod innehåller vad som kallas A2SD) och det gör att du kommer kunna lagra mycket mer program än annars. Dock kan det bli problem om du inte har ett minneskort klass 4 eller högre. Nandroid backup gör inte backup på A2SD-partitionen men det löser BART http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=562292 som stödjs av recoveryn i denna giude.

I recoveryn väljer du:
    Partition -> Partition SD -> Bekräfta med Home.
    Välj sedan "SD:ext2 to ext3". Bekräfta med Home.
    Backa tillbaka till recoveryns huvudmeny.

Kopiera in ROM-filer:

Kopiera ROM-filerna till SD-kortet med kommandot push i kommandotolken:

Kod:
    adb push 1.6drc83.zip /sdcard/1.6drc83.zip
    Kod:
    adb push update-cm-4.2.13-signed.zip /sdcard/update-cm-4.2.13-signed.zip

Installera CyanogenMod ROM:

PS! Följande instruktioner kan du använda om du redan har partitionerat SD-kortet, har en modifierad recovery och en ROM som är tidigare än CM 4.1.99 eller från någon annan ROM-makare.

Installera 1.6 m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose .zip" och välj "1.6drc83.zip"
    Bekräfta med Home. Det kommer hända en del och sedan kommer recoveryns meny upp trots att det står "Formatting cache" längst ned. Det är helt ok. Välj INTE reboot i detta läget!!!

Installera CyanogenMod m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose .zip" och välj "update-cm-4.2.13-signed.zip"
    Bekräfta med Home. Det kommer hända en del och sedan kommer recoveryns meny upp trots att det står "Formatting cache" längst ned. Det är helt ok. Nu väljer du "Reboot system now" och väntar tålmodigt för det tar en stund att starta första gången.

Grattis, du har du rootat och installerat engineering SPL, ny recovery, Googles Donutapplikationer och CyanogenMod!

Länkar till filer:

SDK http://developer.android.com/sdk/index.html

Recovery http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492

SPL http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=529019

"1.6" http://dx.infernix.net/DRC83_base_defanged.zip

ROM, Cyanogenmod 4.2.x http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=567610

Ett stort tack till hunden Sigge som tålmodigt gått med benen i kors för att husse skrev guide när det var tänkt att vi skulle promenera. Och självklart ett tack till Galaxy och alla som hjälper till att hålla guiden uppdaterad :)

Last edited: 25 mar 2010
  2. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

För Magic 32A

Okej, det verkar inte vara så bökigt för 32A-användare heller men kolla noga upp det där med SPL!!!

Följ guiden men ändra (om det står något annat) eller lägg till:

Ladda ner:

c, Recoveryn - En bra recovery gör övriga installationer enklare.
    Ladda ner "recoveryn" från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492
    Välj recovery-RA-magic-v1.3.2H.img för 32A. Klicka på "Mirror" så slipper du Rapidshare. Spara filen i SDKns "Tools"-mapp.

g, Kernelpatch
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=592377
    Spara filen i SDKns "Tools"-mapp. Packa INTE upp filen!

Recovery:
    Nu flashar vi recoveryn så vi slipper använda en dator nästa gång vi vill byta ROM.

I kommandotolken:
    Kod:
    Kod:
    fastboot flash recovery recovery-RA-magic-v1.3.2G.img
    Starta telefonen genom att samtidigt hålla inne Home-knappen och röd lur. Du kommer nu direkt till recoveryn som ligger i din telefon.

Kopiera in ROM-filer:
    Kod:
    adb push [namnet på kernelpatchen] /sdcard/[namnet på kernelpatchen]

Installera CyanogenMod ROM:

Installera 1.6 m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose .zip" och välj "1.6drc83.zip"
    Bekräfta med Home. Det kommer hända en del och sedan kommer recoveryns meny upp trots att det står "Formatting cache" längst ned. Det är helt ok. Välj INTE reboot i detta läget!!!

Installera CyanogenMod m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose .zip" och välj "update-cm-4.2.13-signed.zip"

Installera Kernelpatchen m.h.a. recoveryns val "Flash update image" -> "Apply sdcard:Choose .zip" och välj "[namnet på kernelpatchen]". Bekräfta med Home. Det kommer hända en del och sedan kommer recoveryns meny upp trots att det står "Formatting cache" längst ned. Det är helt ok. Nu väljer du "Reboot system now" och väntar tålmodigt för det tar en stund att starta första gången.

Last edited: 18 jan 2010
  3. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Antar att HTC Magic 32A går lika bra!?

4. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ja, fast med den modiferade kernelfilen och det har jag inte provat så någon får gärna komplettera med exakt information om hur det ser ut.

Jag kan iofs komplettera med det extra steget så får ni rätta mig om det blir något fel.

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Lägg gärna denna guiden i wikin vettja.

6. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kan moderator ändra trådnamnet till "Guide: Magic "original/vanilla" 1.5 till CM 4.2.x" eller något annat passande, nu när även 32A är med?

7. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

4st snabba:
    1.SPL´n Engineering SPL 1.33.2005.. såg på länken att det finns 2009 & 2010.. och det verkar som om alla ska fungera på en 32A om man läser början på inlägget eller hur? spelar det roll om det är 2005 el 2009? skillnad?

2. Måste man partitionera SD-kortet?

3. och således om man inte behöver kan man inte kopiera över ROM filerna till SD-kortet utan kommando tolken tex..

4. låt oss nu säga att HTC kommer ut med en ROM med Eclair/Sense/Donut... kan man då lägga in denna utan problem eller måste man unroota etc etc..

Slutligen Tack för en bra guide. ;)

PS hur blir det med Market!? kommer man åt betalapps?

Last edited: 18 nov 2009
  8. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ett par snabba svar från telefonen: :)

1. Jag kan inte skillnaderna mellan olika SPL. Upptäckte att jag körde med 2004 så jag bytte under tiden jag skrev guiden. Det är möjligt att man tjänar något på att ha en som är ganska lik original, t.ex. om du har 2009 så kan du stoppa in en engeneerings 2009 men jag rekommenderar att du läser på noga innan du provar det. Länk tror jag att jag fick med i första inlägget.

2. För att kunna använda A2SD måste du det, ja.

3. Det går fint att kopiera över filerna med t.ex. utforskaren men de försvinner som sagt när man partionerar. Recoveryn tillåter även "usb-lagring" (som det står om i guiden under Backup till datorn) så du kan slå på det och kopiera filerna även om telefonen inte är uppstartad helt.

4. Det borde vara mycket lätt eftersom du har en lätthanterlig recovery, men HTCs uppdateringar brukar ställa till det så att du tappar rootningen. Det är inte säkert att det löses på nå

9. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Forumet verkar inte gilla långa svar :(

Forts. på 4:
    Det är risk att HTC-uppdateringen ger dig en svårtrootad telefon. Jag skulle hålla mig till t.ex. CM eftersom de alltid ligger steget före. Vill man ha Sense finns säkert någon bra ROM med det.

Med hjälp av "Market enabler" (bara att googla på) så får du tillgång till betalapps, ja. :)

10. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det får gärna någon som har tid och ork göra. :)

11. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

jag har ett 2gigs kort och vill ogärna stycka upp den i ännu mindre delar så jag tror jag kommer/vill hoppa över partitionsringen o således A2SD... ville bara vara säker på att det inte ställer till det med resten av guiden... dvs om minnet i luren inte räcker för de apps som redan finns på CM och de jag vill lägga till.

Tack än en gång!

12. makrus

makrus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fråga.
    1. Är SPL det som gör att en telefon är rootad? Dvs byter man spl har man en rootad telefon?

2. Om man laggt in 1.6 och CM men senare kommer på att man vill byta recovery eller SPL måste man då installera om 1.6 och CM?

13. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

1. Nej, grejen är att vissa SPL-versioner kan du inte roota, då byter du SPL, och sedan rootar du telefonen. De SPL:er man inte kan roota kallas för "Perfekt SPL", har du en sådan byter du som sagt SPL och rootar därefter.

14. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

1. Jag har varit ute för att allt fungerade utom att flasha in recoveryn i telefonen utan att byta SPL, så därför tog jag med det i guiden.

2. Det går att byta både recovery och SPL i efterhand utan att ställa till det med ROMen. Det har jag provat :)

15. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

I dialogrutan på datorn som frågar efter drivrutinen skall du välja att själv peka var filen ligger. Drivrutinen finner du i mappen "android_usb_windows" som du lagt i SDK-mappen.

Får detta:
    "Den här maskinvaran kunde inte installeras eftersom det inte gick att hitta den nödvändiga progravaran"

har följande mapp som jag säger åt den att söka
    C:\android-sdk-windows\android_usb_windows

Alla filer ligger på rätt plats och jag har dubbelkollat 10ggr.

PS. Jag kommer ihåg att jag tagit hem detta usb drivrutin förut och installerat när jag första gången kopplade in luren till datorn... men nu har jag gul Android 1.0? i enhetshanteraren.. :confused:

16. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det var det jag var rädd för. Av någon anledning har dessa drivrutiner tagits bort från nya SDKn. Det är dock inte ovanligt att det krånglar med drivrutinerna ändå, så prova att ta bort den du har installerad och prova igen. Jag har gamla 1.6-SDKn på ett usbminne så jag tar och lägger upp drivrutinerna därifrån så kan du ladda hem dem här: http://www.megaupload.com/?d=M9GGCNW8

Ändrar första inlägget med rätt länk och instruktioner.

Återkom gärna igen så det kan bli så korrekt som möjligt i guiden.

Tack för hjälpen! :)

Last edited: 19 nov 2009
  17. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du jag tänkte om du kunde skriva några rader om hur man går till väga nu tex om man ska byta tema.. rom etc.. så kan vi lägga in den i guiden.

PS CM updater har jag tagit hem nu.. funkar den bra på 4.2.5!?

18. Mano

Mano Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Försöker greja till CM på min 32A (tidigare orootad), men det verkar inte gå nåt vidare.
    Jag uppgraderade förra veckan och har HBOOT-1.33.0014 (SAPP10000).
    Vet inte om det är det som är källan till problemet, men jag fastnar redan på backup-steget.

'fastboot boot recovery-RA-magic-v1.3.2H.img' (antar att jag ska ha H och inte G) ger:
    downloading 'boot.img' ...FAILED (remote: not allow)

Är det min SPL som sätter käppar i hjulet för mig?

Tacksam för hjälp! :)

ps. Länken till drivarna har slutat att funka...

19. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Låter som SPLen ja. Kan kolla upp det och länkar imorgon när jag kommer åt en dator. Någon som vet något bra ställe att lägga upp filer på, utan att de försvinner efter några dagar?

Last edited: 24 nov 2009
  20. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

Kanske en allmän Drpopbox, som dem har fixat i Tattoo-forumet?