voice recognition, saknas på Skandinavian. Buggar ur i SE/SV?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 2 feb 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

1. Jag har innan sagt att det inte gör något att mikrofonen saknas från tangentbordet, men att det finns via meny.

Detta är lögn. :) Det var på handcent sms som det finns. Finns inte på gtalk eller någon annan.

2. Jag har också märkt att när jag trycker på mikrofonen i google sök widgeten, och i browsern, så registerar den inget nu när jag säger något. Inte ens efter att ha startat om (misstänkte att kanske någon process hade dött).

Kan detta ha att göra med att jag i More Locale 2 har ändrat till SE/SV. Det var någon mer här som misstänkte att han hade problem med detta tyckte jag?

Min vill inte ens registrera något alls. Det funkar dock på Handcent SMS, men inte när jag går via browsern eller google sök widgeten. (Dock vet jag inte om dessa funkade innan jag ändrat språk och så. Kan någon testa?)

Edit: verkar inte ha med tangentbord att göra, vilket låter som det ska ju. Tyckte inte det löste sig när jag tog tillbaka till UK heller.

Det är precis som det bara lysstat i 0,1sekund när jag väljer det via sök eller browser. Kan någon annan testa?

/Söder

Last edited: 2 feb 2010
  2. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Den finns, men den fungerar MYCKET dåligt när man har se/sv valt i More locale 2. Dels tolkar den i princip allt man säger fel, och sen så skriver den "question mark" och "smiley face" istället för att skapa tecknena för dem.

Jag kör numera med US-inställningar, så fungerar det bra.

/Vol

Edit: Jag upptäckte också att när man ändrar fram och tillbaka kan det ta ett tag innan det "biter" Jag startar om telefonen imellan ändringarna för att vara säker...

3. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men alltså, jag fick mitt att funka innan, när jag körde utan More Locale 2, och hade då UK för att få måndag som första dag på calendar. Men det märkliga är ju att när man tar sig till voice recognition via i mitt fall menyn till Handcent SMS, så funkar det, men inte om jag tar det via knappen vid adressfältet i browsern eller sök-widgeten. Då startar den bara, och registrerar typ 0.1 sek ser det ut som, och sedan visar den att inget registeras. Dock säger den inte efter en stund att inget sagts, utan det bara står och väntar.

Jag tycker ju dock inte den funktionen är viktigare än att ha INTE ha US instället, för ingen vettig person kan ha söndag som första dagen i en vecka.

/Söder

4. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Söder:

Om du säger "question mark" "smiley face" "period". Skriver den då tecknet, eller skriver den ut texten?

/Vol

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

När jag testade igår, när jag hade den på UK, och även testade US, så fick jag den inte till att skriva några tecken alls, utan skrev ut hela ordet.

/Söder

6. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Då har du problemet :) Välj US och starta om telefonen...

Märker du inte hur dåligt den fungerar? Den klarar knappt av att förstå något av det man säger. När du väl får den att skriva "." när du säger "period" och "?" när du säger "question mark" så kommer du märka en OFANTLIG skillnad på förståelsen av _allt_ det du säger.

/Vol

7. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Söder:

Nu har jag återskapat exakt samma fel som du har, att den bara lyssnar typ en sek och sen fungerar det inte. Jag fick felet nu när jag ändrade med more locale, och då kom också samma problem med "period" tillbaka.

Det jag hittat är att man måste starta om telefonen mellan ändringarna.
    Hursomhelst, kontentan av allting är följande:

More locale 2 fuckar fullständigt upp massa saker i både voice to text och i själva talförståelsen, samt sökfunktionen i Google.

/Vol

8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Verkar onekligen som det ja.

Jag ogillar också att man inte kan få tex weather and new widget:en att via info för Svergie utan att ändra locale. Gör man det, får man även maps på svenska, samt att vissa andra program visar settings och så på svenska.

Det är skillnad att vilja ha info OM sverige, och att vilja ha text på svenska.

Jag tror jag tar bort More Locale, och kanske även skippar googles weather widget, och kör på standard Locale på UK och den svenska väderappen från yr.no istället.

/Söder

/Söder

9. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag avinstallerade med More Locale 2. Nu fungerar allt klockrent, inkl googlesöken samt "period".

Det där du skriver om väderappen förstår jag inte, min säger det lokala vädret (om än på engelska) trots att jag har United Kingdom som valt i standardlocation.

/Vol

10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo det kan jag också få, men just vädret hade jag kunnat tänka mig ha på svenska också. (väder-termer du vet), men även för att få news på svenska, och OM sverige, så måste man ha satt More Locale 2 på SE/SV.

EDIT: Nu, när jag testade sök, och browsern, så uppfattar den var jag säger hela tiden. Och jag har more locale 2 satt till SE/SV.

Mycket märkligt.
    Jag har dock inte testat det där med smiley face osv, men det fick jag ju inte ens att funka igår när jag hade satt US.

/Söder

11. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

He he, jag har upptäckt att det finns en "lag" mellan alla inställningar som gör det hela väldigt svåranalyserat... Gissningsvis kommer din search att sluta fungera om ett tag.... Pröva starta om telefonen imellan...

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Det jag märkt innan, var att typ hele telefonen verkar få flipp efter man ändrat i More Locale. Men nu i mitt fall har jag satt den till SE/SV för ett tag sedan, och sedan ha telefonen bara fått ligga...

Så får se sen. Om den flippar nu utan att jag gör nått så kör jag väl ut More Locale 2 och skippar Googles väder-app.

/Söder

13. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Har du testat att starta om hela telefonen efter du ändrade?

14. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Nej.

/Söder

15. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Gör det :). Då biter ändringen, iaf för mig..