VoIP restrektioner

Diskussion i 'Allmänt' startad av RoidRage, 14 jan 2012.

1. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Var utomlands nyligen. Roaming partnern till Telia hade tydligen infört strikta restrektioner för VoIP eftersom det inte gick att använda Skype. Att ringa med roaming hem till Sverige kostade 18 kr/min så valet av Skype var ganska självklart.
    Frågan är nu, finns det något sätt att med Skype på en Android lur gå förbi de försök att stoppa användandet som operatören infört?

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har ingen egen erfarenhet av lösningen jag skissar på nedan men blev intresserad och läste på. Själv använder jag lösningar baserade på SIP-protokollet som är ganska enkelt att blockera för en operatör men har aldrig varit med om att man gjort det. Man kan spara stora pengar på att inte använda telefonoperatören i vissa länder. På en resa sparade jag ca 2 000 kr genom att gå till en hamburgerbar i närheten med fri WiFi och ringa därifrån.

Förstår inte från vad du skriver om du försökte använda Skype via telefonnätet eller via WiFi. Läste på och många företag upplever det som ett problem att deras anställda använder Skype på deras WiFi nätverk och det har tagits fram metoder för att stoppa Skype. Protokollet är gjort för att ta sig igenom nästan allt så det har inte varit helt enkelt att ta fram lösningar som fungerar men det finns sådana.

Lösningen att gå förbi spärrarna verkar vara att köra en VPN kanal till en server någonstans, med krypterad förbindelse. Har du en dator någonstans hemma i Sverige som kan stå på kan du säkert fixa detta enkelt själv. Annars finns det ju anonymiseringstjänster man kan abonnera tjänsten hos, bör fungera med dessa. Vet inte vad dessa tjänster kostar numera men det brukar vara några tior i månaden.

3. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag försökte använda operatörens 3G nät med roaming, men jag insåg att jag kanske haft tur som inte fixade det. Surfkostnaderna utomlands är tydligen astronomiska. Över WiFi var det aldrig problem, men det fick mig att tänka på de som hade kontrakt med peratören och inte kunde Skypa, det måste kännas surt.