Volume Boost till Bluetooth Headset

Discussion in 'Off Topic' started by king_heisenberg, Aug 8, 2016.

1. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Lägger säkert denna tråden fel, men då får gärna någon moderator flytta på den till korrekt ställe :)

Jag har en OP3 + ett cardo smartpack BT headset i hjälmen.
    Problemet är att när folk ringer så hör jag aldrig vad de säger om de inte skriker.
    Har suttit här hemma nu ett tag å installerat div. olika volume boost appar och testat.
    (enbart testat via BT då det är det enda jag behöver ha högre volym på)
    Ingen av de jag testat fungerar, har ni några tips/appar som kan fungera som ni testat utan att jag behöver roota eller liknande.
    Mkt tacksam för lite hjälp :)

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett Bluetooth headset har ju en egen förstärkare, så det hjälper inte hur mycket extra man krämar på med mobilen. Max är max. Du behöver göra nåt åt grejen du har i hjälmen.

3. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hittade några som skulle fungera på bt enligt instruktionerna men de gjorde inte detta. Så tänkte att jag kollar här medans jag väntar på att de långsamma gubbarna på cardo skall svarar.

Men det var en misstanke det också.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Du kanske har rätt men jag är ändå fundersam. Själva förstärkaren i sig förstärker insignalen enligt en koefficient kan man säga. Däremot har förstärkaren ett tak där insignalen förstärks till den grad att signalen blir distorderad. Det kan man förhindra kanske genom att sätta "ett tak" på insignalen.

Eller också kanske man skiter i det som tillverkare och förväntar sig att alla följer standard för BT. Jag skulle inte ge upp i sökandet efter en booster utifrån ditt resonemang.

Kanske har du rätt om hårdvaran. Att hitta ett headset där själva elementen har högre verkningsgrad (mindre trögdrivna) skulle kunna göra skillnad.

En equalizer skulle ju kunna hjälpa till om du maxar på rejält i mellanregistret och diskanten, bättre hörbarhet med mindre realism

5. jogge

jogge Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om det hade varit kabel kunde man med mjukvara öka utsignalen i mobilen, det är därför man ibland kan boosta volymen i trådbundna lurar.
    När man har en trådlös förbindelse kan man inte gå över den nivå som anges i gränssnittet, om vi säger att max bt volym är 10 på skalan, så hjälper det inte om vi skulle lyckas få mobilen att be om volym 11 för mottagaren förstår inte vad som menas då volym 11 inte finns i standarden. I så fall behöver man en annan mjukvara till headsetet, inte mobilen, för att få upp signalen.

Förslaget med eq funkar däremot, tänk på att välja samtalsljudet på eq bara.

Lyssnar du på musik i lurarna oxo isf. hur låter det?

Hur lurarna är monterade i hjälmen har oxo stor betydelse, de kanske kan flyttas närmare örat?

Finns det kanske en app till cardio mojängen, isf. kanske där finns någon nivå/volym inställning?

Last edited: Aug 9, 2016
  6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det var väl det jag tänkte på, att problemet inte är förstärkaren utan protokollet

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

även om du skulle lyckas att få mobilen att sända starkare än max i protokollet så kommer du inte att bli lycklig då ditt headset inte klarar att ta emot signalen. det som då kommer att hända är att btkopplingen i bästa fall tappas. i sämsta fall kommer du att få digital distortion! (fruktansvärt otrevlig)
    testa med kompisens telefon till ditt headset, troligtvis låter det lika lågt och problemet ligger i att headsettet inte förstärker tillräckligt.
    kom även ihåg att det finns olika volyminställningar för media och ringvolym i telefonen. se bara till att dessa står på 100% och reglera resten av volymen med kontrollerna på ditt headset