Volymen i samtal

Diskussion i 'Magic' startad av scofie, 24 nov 2009.

1. scofie

scofie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    Jag upplever att samtalsvolymen är på tok för hög. Trots att jag ställt ner den till minimum så kan jag hålla telefonen en halvmeter bort och ändå höra perfekt. Att prata i headset går bara inte. Det gör ont i öronen.
    Det är inte bara med frugan det är så utan det är så med alla jag pratar med. Samma problem med original ROM och även nu med CM 4.2.5.
    Någon som har en ide om vad som är tokigt?

2. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att Hero lider av samma problem (iaf min). Har hackat lite i en fil i systemet för att råda bot på det. Filen i fråga är /system/etc/AudioPara4.csv . Dra över din orginalversion först som backup

Nåt i stil med detta:
    Kod:
    adb pull /system/etc/AudioPara4.csv AudioPara4.csv
    Öppna filen i en editor som stödjer UNIX filformat (viktigt för radbrytningarna i filen!). Försök att inte bli rädd för röran av siffror i den :)

Scrolla ner tills du hittar rader som liknar dessa:
    Kod:
    F12,PHONE_EARCUPLE_VOL0,0,4000,4000,0,4000,1209,FFFF, ...
    F13,PHONE_EARCUPLE_VOL1,1,4000,4000,0,4000,197A,FFFF, ...
    F14,PHONE_EARCUPLE_VOL2,2,4000,4000,0,4000,23FD,FFFF, ...
    F15,PHONE_EARCUPLE_VOL3,3,4000,4000,0,4000,32D6,FFFF, ...
    Dessa rader styr högtalaren på framsidan. Du kommer inte att ha samma värden i din fil, men liknande. Kolumnen med värden som ändras 1209 -> 197A -> 23FD etc är den du vill ändra i. Börja med att dra bort ca 200 från varje värde (var konsekvent). Testa dig fram till något du blir nöjd med. Tänk på att alla värden är i hexadecimalt format. Använd t.ex. kalkylatorn i windows (i scientific mode) för att snabbt räkna i hex om du inte är snabb på det i huvudet.

Andra rader av intresse kan vara

Headset
    Kod:
    F0,PHONE_HEADSET_VOL0, ...
    Medialjud (musik, spotify etc) via headset
    Kod:
    F25,CE_PLAYBACK_HEADSET, ...
    Ringsignal i headset (jobbigt att bli döv av att det ringer när man lyssnar på något med låg volym...)
    Kod:
    F34,CE_PLAYBACK_HEADSET_RING

Det finns ytterligare en parameter att pilla på (för det här syftet iaf, antalet parametrar är, tja, rätt stort).

Kod:
    F25,CE_PLAYBACK_HEADSET,5,4000,[B]2FFF[/B],0,4000,4000
    Den kolumn som exemplifieras med det feta värdet är en förstärkningsfaktor. Sänker man den så sänker man också volymen. Hur det hänger ihop är jag inte 100 på. Trial & error är det som gäller :)

När du ändrat ett värde så skall filen till telefonen. Fixa först skrivrättigheter, pusha sedan filen och sist starta om mediaservern (eller starta om telefonen).
    Jag har följande i en .bat fil:
    Kod:
    adb remount
    adb push AudioPara4.csv /system/etc/AudioPara4.csv
    adb shell killall mediaserver
    Vänta lite medan mediaservern startar om (du kan se det med adb logcat på i separat fönster, tar några sekunder). Hoppas sedan på det bästa :)

För den vetgirige så är här kolumn headers för alla kolumner i exemplen ovan (jag har alltså ändrat "rxVolume" och "codecRxGain")

Kod:
    Header,Mode,volume_level,codecTxGain,codecRxGain,codecSTGain,txVolume,rxVolume,rxAgcEnableFlag,compFlinkStaticGain,compFlinkAIGFlag,expFlinkThreshold,expFlinkSlope,compFlinkThreshold,compFlinkSlope,comFlinkRmsTav,compFlinkReleaseK,compFlinkAIGMin,compFlinkAIGMax,rxAvcEnableFlag,avcRlinkSensitivityOffset,avcFlinkHeadroom,txAgcEnableFlag,compRlinkStaticGain,compRlinkAIGFlag,expRlinkThreshold,expRlinkSlope,compRlinkThreshold,compRlinkSlope,comRlinkRmsTav,compRlinkReleaseK,compRlinkAIGMin,compRlinkAIGMax,NLPP_limit,NLPP_gain,AF_limit,HS mode,Tuning mode,echo_path_delay,OutputGain,InputGain,AF_twoalpha,AF_erl,AF_taps,AF_present_coefs,AF_offset,AF_erl_bg,AF_taps_bg,PCD_threshold,minimum_erl,erl_step,max_noise_floor,Det_threshold,SPDET_Far,SPDET_mic,SPDET_xclip,DENS_tail_alpha,DENS_tail_portion,DENS_gamma_e_alpha,DENS_gamma_e_dt,DENS_gamma_e_low,DENS_gamma_e_rescue,DENS_gamma_e_high,DENS_spdet_near,DENS_spdet_act,DENS_gamma_n,DENS_NFE_blocksize,DENS_limit_NS,DENS_NL_atten,DENS_CNI_Level,WB_echo_ratio,rxPcmFiltEnableFlag,rxPcmFiltCoeff 0,rxPcmFiltCoeff 1,rxPcmFiltCoeff 2,rxPcmFiltCoeff 3,rxPcmFiltCoeff 4,rxPcmFiltCoeff 5,rxPcmFiltCoeff 6,txPcmFiltEnableFlag,txPcmFiltCoeff 0,txPcmFiltCoeff 1,txPcmFiltCoeff 2,txPcmFiltCoeff 3,txPcmFiltCoeff 4,txPcmFiltCoeff 5,txPcmFiltCoeff 6,rxiirFiltNumCoeff 0,rxiirFiltNumCoeff 1,rxiirFiltNumCoeff 2,rxiirFiltNumCoeff 3,rxiirFiltNumCoeff 4,rxiirFiltNumCoeff 5,rxiirFiltNumCoeff 6,rxiirFiltNumCoeff 7,rxiirFiltNumCoeff 8,rxiirFiltNumCoeff 9,rxiirFiltNumCoeff 10,rxiirFiltNumCoeff 11,rxiirFiltNumCoeff 12,rxiirFiltNumCoeff 13,rxiirFiltNumCoeff 14,rxiirFiltNumCoeff 15,rxiirFiltNumCoeff 16,rxiirFiltNumCoeff 17,rxiirFiltDenCoeff 0,rxiirFiltDenCoeff 1,rxiirFiltDenCoeff 2,rxiirFiltDenCoeff 3,rxiirFiltDenCoeff 4,rxiirFiltDenCoeff 5,rxiirFiltDenCoeff 6,rxiirFiltDenCoeff 7,rxiirFiltDenCoeff 8,rxiirFiltDenCoeff 9,rxiirFiltDenCoeff 10,rxiirFiltDenCoeff 11,rxiirFiltNumShiftFactor 0,rxiirFiltNumShiftFactor 1,rxiirFiltNumShiftFactor 2,rxiirFiltNumShiftFactor 3,txiirFiltNumCoeff 0,txiirFiltNumCoeff 1,txiirFiltNumCoeff 2,txiirFiltNumCoeff 3,txiirFiltNumCoeff 4,txiirFiltNumCoeff 5,txiirFiltNumCoeff 6,txiirFiltNumCoeff 7,txiirFiltNumCoeff 8,txiirFiltNumCoeff 9,txiirFiltNumCoeff 10,txiirFiltNumCoeff 11,txiirFiltNumCoeff 12,txiirFiltNumCoeff 13,txiirFiltNumCoeff 14,txiirFiltNumCoeff 15,txiirFiltNumCoeff 16,txiirFiltNumCoeff 17,txiirFiltDenCoeff 0,txiirFiltDenCoeff 1,txiirFiltDenCoeff 2,txiirFiltDenCoeff 3,txiirFiltDenCoeff 4,txiirFiltDenCoeff 5,txiirFiltDenCoeff 6,txiirFiltDenCoeff 7,txiirFiltDenCoeff 8,txiirFiltDenCoeff 9,txiirFiltDenCoeff 10,txiirFiltDenCoeff 11,txiirFiltNumShiftFactor 0,txiirFiltNumShiftFactor 1,txiirFiltNumShiftFactor 2,txiirFiltNumShiftFactor 3,  ecparameterupdate
    När (om) du lyckats få till det med denna info, posta gärna dina värden tillsammans med en vettigare howto än min så det blir lite enklare för andra än att följa mitt yrande.

Lycka till!

3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

WOW

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

problemet är att den höga volymen åtminstone i mitt fall inte är konsekvent utan kommer lite då å då ju.

5. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Säger detsamma :D

6. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har märkt samma sak tyvärr, jävligt märkligt. Ser inget riktigt mönster med det. Utgående / inkommande kanske?

Jag har nämligen redan fixat detta en gång, men ibland får jag iaf dumhög volym.

7. scofie

scofie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    Funkar

Jippie, det funkar.
    Editerade med Notepad++ till följande värden:
    0800, 1000, 1800, 2000, 2800, 3000

Satte även headset till samma värden vilket verkar funka alldeles utmärkt för in-ear lurar. Den högsta upplever jag fortfarande som högt men inte smärtsam vilket kan vara bra i bilen/bussen. Den lägsta är nästan som en viskning. Kanske kan ställas ner något för att få ytterliggare en lägre men det tror jag inte behövs.
    Återstår att se om headset_ring blev bra. Jag helt enkelt bara halverade värdet. Vi får se imorgon om det blev bra eller ej.

8. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att det gick bra för dig! Alltid roligt att kunna hjälpa andra :-)

9. Freddan101

Freddan101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grymt! Har problem med för hög volym i min Hero, även med BT handsfree, så detta kan ju vara lösningen. Hade varit smutt om det fanns en app där man kunde ställa in allt detta.

10. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har snarare problemet att jag har för låg volym, fast det är max.