VPN på mobil och dataförbrukning

Diskussion i 'Off Topic' startad av n00b3k, 20 feb 2019.

  1. n00b3k

    n00b3k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Som ni förmodligen kommer förstå av min fråga så är jag en meganoob när det kommer till sånt här. Må låta dumt, men började fundera.

    Ifall man till exempel har Tele2 Unlimited och surfar med VPN så att det ser ut som att man är i Usa, tex, kan det påverka kostnader på dataförbrukningen? Eller är det helt separata saker?

    Visst att det är "unlimited", men det gäller väl bara i Sverige? Dom har ju till exempel en gräns på 30GB inom EU/EES-länder?

    Påverkas det på något vis av att ha sin VPN inställd på Usa som ett exempel? Det skulle ju kunna kosta skjortan om det är på så vis det räknas.

    Det må vara en dum fråga, men blev lite paranoid. Jag använder min telefon som router till PS4:an och diverse andra saker som kräver wi-fi genom att dela telefonens data med dessa. Har nyligen flyttat och har inget fiber här, så telefonen är min router för tillfället och hade betalat för VPN ett år framöver (typ 250 dagar kvar nu), men fick tillfälle att flytta till en betydligt större lägenhet.

    Visst, att det inte fanns fiber var nästan en dealbreaker, men var så trött på skolådan jag bott i så länge och när något som till ytan är 3,5 gånger större uppenbarade sig som alternativ så slog jag till.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tele2 kollar inte din IP utan de märker att dit SIM-kort är uppkopplat mot deras nät. I Sverige.
     
  3. n00b3k

    n00b3k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok. Tack så mycket för snabbt svar. Anade att det nog var lugnt. Jag är ju knappast den enda i Sverige med VPN, men när den gnagande känslan etsar sig fast, och när man inte ens har några grundläggande kunskaper alls, om hur sådant här fungerar, så blir man lite panikslagen (samtidigt som man skrattar lite åt sig själv hur djälva dålig koll man har...)

    Som sagt, tack så mycket för snabb respons.