Vpn på mobilen.

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Duveke, 30 nov 2019.

  1. Duveke

    Duveke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte skaffa vpn till min enhet, men hittar ingen vidare information om vad det täcker in.
    Jag vet att all surf etc går via tjänsten. Men när man lägger in det i mobilens egna inställning för vpn, hur fungerar det? Täcks appar då in i tjänsten (Facebook, Netflix, mail etc) eller man får fortfarande öppna en söktjänst & logga in därifrån för att vara krypterad?
    Har googlat & sök men hittar inget svar. Hade varit klockrent & om all trafik (sms etc är en annan sak) hade gått via vpn så ovasett när man använder mobilen så är allt ut & in krypterat.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har du VPN igång så går all trafik genom den.
     
  3. Duveke

    Duveke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är inte så insatt i detta, där av mina frågor. Men även alla appar man har installerade på mobilen? Jag vet att sms & gps appar är annorlunda. Hur blir det då med exempelvis Messenger, Facebook, Google?
    Anonymiteten försvinner ju en del där för dom vet vem är när man använder deras tjänster som inloggad, men kan inte se vart ifrån man surfar. Så helt dold är man inte mer än mot min isp.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    All trafik som äger rum på telefonen kommer att slussas genom VPN-tunneln till en server som exponerar ett annat IP för WAN/Internet.

    Utan VPN:
    Telefon/alla appar->WAN/Internet

    Med VPN:
    Telefon/allar appar->VPN->WAN/Internet